Dezbatere finală privind plan-cadru pentru clasele V-VIII

Marți, 16 februarie 2016, în Aula Bibliotecii Centrale Universitare ’’Carol I’’ a avut loc dezbaterea noului plan-cadru pentru învățământul gimnazial, organizată de Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice. La eveniment au luat cuvântul: prof. univ. dr. ing. Adrian Curaj – ministrul Educației, prof. univ. dr. ing. Ecaterina Andronescu – Președinte a Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport din Senat, Adrian-Nicolae Diaconu – președinte al Comisiei pentru Educație din Camera Deputaților, prof. univ. dr. Marius Andriuh – membru al Academiei Române, dr. Ciprian Fartușnic – director general al Institutului Național de Științe ale Educației, precum și alți 30 din cei aproximativ 200 de participanți.Subiectele fiind de maxim interes, dezbaterile au fost aprinse, însă doar printr-un astfel de dialog deschis cu toți cei implicați poate să rezulte o perspectivă adecvată nevoilor și realităților sociale curente.
Ministrul Educației, Adrian Curaj a declarat că se așteaptă ca la sfârșitul lunii să dețină cea mai bună soluție în urma acestor consultări de o amploare fără precedent.  La finalul anului trecut, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a lansat în dezbatere publică trei propuneri de plan-cadru pentru clasele V-VIII. Timp de o lună, toţi cei interesaţi – cadre didactice, specialişti în curriculum, elevi, părinţi sau reprezentanţi ai societăţii civile – au avut posibilitatea de a participa la această consultare şi de a-şi exprima punctele de vedere şi sugestiile pe acest subiect. Decizia privitoare la noul plan cadru pentru gimnaziu va fi luată la sfârşitul lunii februarie.Ministrul Educației, Adrian Curaj, se așteaptă ca la sfârșitul lunii februarie să fie finalizată și prezentată cea mai bună soluție privind planurile-cadru, care să țină cont și de realitățile societății românești.”Mă aștept să avem la sfârșitul lunii cea mai bună soluție, pe care noi suntem capabili să o avem. În funcție de realitățile românești, în funcție de tot ce au făcut colegii mei, studiind practica internațională, și în funcție de opțiunile exprimate în cadrul dialogului public”, a declarat marți ministrul Educației.Referindu-se la orele de latină, el a precizat că latinitatea și istoria poporului român nu pot fi negociate.În ceea ce privește faptul că au existat și unele proteste în timpul dezbaterii, Adrian Curaj a spus că acest lucru arată că există un dialog „natural”.”Nu cred că sunt proteste, cred că este naturalul unui dialog. Uneori, dialogul din punctul de vedere al participanților trebuie să fie mai apăsat, alții reușesc să își păstreze opțiunile și să și le exprime într-un spațiu un pic mai liniștit. Este important că discutăm”, a afirmat ministrul Educației.Directorul ISE, Ciprian Fartuşnic, a prezentat rezultatele de la dezbaterea finală. Studierea a cel puţin două limbi străine, mai mult accent pe ştiinţe, păstrarea celor cinci ore de Română de la clasa a V-a, oră săptămânală de consiliere la şcoală şi studierea Educaţiei sexuale sunt printre propuneri.”A doua variantă de plan-cadru evidenţiază opţiunea pentru întărirea studiului ştiinţelor naturii şi tehnologiei în gimnaziu şi promovează debutul timpuriu al unor discipline din domeniul ştiinţelor (fizică şi chimie)”, a prezentat Fartuşnic varianta de plan-cadru preferată de cei mai mulţi dintre profesori.