Metodologia pentru ocuparea posturilor de inspectori scolari generali, în dezbatere publică

Ministerul Educaţiei a lansat, luni, în dezbatere publică metodologia pentru ocuparea prin concurs a funcţiilor de inspector şcolar general, inspector adjunct şi director al casei corpului didactic, noutatea principală fiind că de acum încolo, proba scrisă şi interviul vor fi monitorizate video.Ministerul Educaţiei a lansat luni, în dezbatere publică, pe edu.ro, metodologia privind ocuparea prin concurs a funcţiilor de inspector şcolar general, inspector şcolar general adjunct şi director al casei corpului didactic.Noua metodologie se aseamănă cu cea veche, însă faţă de vechiul document din 2011 apar câteva noutăţi. Spre exemplu, testul grilă şi probele de interviu vor fi monitorizate video, astfel încât, în caz de contestaţie, să se poată verifica cum s-au desfăşurat acestea, a explicat pentru MEDIAFAX purtătorul de cuvânt al Ministerului Educaţiei, Mirabela Amarandei.De asemenea, o persoană care în prezent ocupă funcţia de inspector şcolar general, inspector şcolar general-adjunct sau director al Casei Corpului Didactic şi nu s-a prezentat la concurs, nu va putea ocupa prin delegare funcţia în cazul în care rămâne vacantă. Totodată, nicio persoană care nu a promovat concursul nu va putea fi numită în funcţia de inspector şcolar general sau adjunct.„O altă noutate este că testul grilă nu va conţine doar elemente de management educaţional ci şi de legislaţie şcolară. De asemenea, durata testului grilă creşte de la 30 la 50 de minute. Nu în ultimul rând, bibliografia a fost modificată”, a spus Amarandei.O altă modificare apare la punctajele pentru evaluarea CV-ului, care sunt detaliate în metodologia aferentă, „asigurându-se astfel o evaluare unitară în cadrul comisiei de concurs a tuturor CV-urilor depuse, aceeaşi situaţie fiind şi pentru elementele cuprinse în oferta managerială şi punctajele aferente”, a mai detaliat Amarandei.În rest, potrivit metodologiei, la concurs poate candida personalul didactic din învăţământ cu grad didactic I şi titlu ştiinţific de doctor şi care a obţinut calificativul „foarte bine” în ultimii cinci ani şcolari încheiaţi şi nu a fost sancţionat disciplinar în anul şcolar curent.De asemenea, candidaţii trebuie să aibă recomandare privind calităţile profesionale şi manageriale, trebuie să fie absolvenţi al unei instituţii de învăţământ superior cu diplomă de licenţă, să fie membri al corpului naţional de experţi în managementul educaţional, să aibă o vechime de cel puţin opt ani în sistem, dintre care ultimii cinci să-i fi pretrecut în învăţământ în ultimii 10 ani.Nu în ultimul rând, candidaţii nu au voie să fi desfăşurat poliţie politică sau să fi fost suspendaţi din vreo funcţie de conducere în învăţământ prin hotărâre judecătorească definitivă de condamnare penală. De asemenea, candidatul trebuie să aibă vârsta cu cel puţin patru ani mai mică decât vârsta legală de pensionare, la data susţinerii concursului.Concursul pentru ocuparea funcţiilor constă în trei probe, potrivit metodologiei. Este vorba de evaluarea Curriculumului Vitae (CV), rezolvarea unui test-grilă utilizând calculatorul, în maximum 50 de minute, şi susţinerea unui interviu în faţa comisiei de concurs. Noutatea este că de acum încolo, testul grilă şi interviul vor fi monitorizate video.„În condiţiile în care, după finalizarea concursului, rămân vacante funcţii de inspector şcolar general, inspector şcolar general adjunct din inspectoratele şcolare şi de director al casei corpului didactic, ocuparea acestora se poate realiza prin detaşare în interesul învăţământului până la organizarea unui nou concurs, dar nu mai târziu de sfârşitul anului şcolar respectiv sau se pot delega atribuţiile specifice funcţiei, în conformitate cu legislaţia în vigoare”, se mai arată în metodologia pusă în dezbatere publică.Însă, aceste funcţii „nu pot fi ocupate în perioada imediat următoare finalizării concursului de către persoanele care până la organizarea concursului au ocupat funcţii de conducere în inspectoratele şcolare sau în casele corpului didactic şi nu au participat la concurs ori s-au prezentat, dar nu au promovat concursul”, se menţionează în metodologie.Ocuparea posturilor de inspectori şcolari generali şi adjuncţi s-a desfăşurat cu probleme anul trecut. Încă de la prima rundă a concursului, din martie 2015, candidaţii au „boicotat” concursul neprezentându-se la testare, invocând diferite motive. Concursurile pentru posturile de inspectori şcolari generali au fost organizate de trei ori pe parcursul anului 2015, iar la sfârşit rămăseseră neocupate posturile din şase judeţe: Buzău, Caraş-Severin, Satu Mare, Bihor, Ilfov, Vrancea.Pe aceste posturi au fost numiţi inspectori prin delegare de la minister, însă aceştia nu pot rămâne pe termen nedefinit, ci doar până la începutul următorului an şcolar sau până la organizarea unui nou concurs. În ceea ce priveşte posturile de inspectori şcolari adjuncţi, în urma sesiunii din 2015, au rămas neocupate 53 din 79 de posturi, potrivit datelor comunicate de Ministerul Educaţiei la solicitarea agenţiei MEDIAFAX.