Timp de două zile, respectiv pe 23 și 25 martie, Iașiul a fost ”capitala termoficării centralizate” din România, cu prilejul Conferinței comerciale organizată de Veolia Energie Iași, cu titlul „Termoficarea centralizată – pași spre viitor”, eveniment care a reunit peste 160 de participanți (reprezentanți ai asociațiilor de proprietari din întreaga țară, ai autorităților locale și naționale și ai operatorilor de termoficare din 15 orașe: Timișoara, Oradea, Arad, Cluj-Napoca, Craiova, Buzau, Ramnicu-Valcea, Brasov, Ploiești, București, Constanţa, Bacau, Botoșani, Suceava, Chișinău şi, bineinteles, Iaşi). Evenimentul a inclus vizite în teren la CET Holboca și CET Tudor Vladimirescu și la blocurile unde a fost implementat proiectul de contorizare individuală cu distribuția pe orizontală, dar și o sesiune amplă de lucru, pe teme aplicate. Joi, 24 martie, participanții la conferință au efectuat o vizită de lucru la centralele de producție CET Holboca și CET Tudor, unde au primit informații și detalii despre noile instalații realizate cu finanțare europeană, precum și despre modul în care funcționează dispeceratul de relații cu clienții al Veolia Energie Iași, ce asigură legatura directă dintre Centrul de Apel non-stop cu număr gratuit și echipele de intervenție din teren. ”Am avut o vizită de lucru dinamică, în care am prezentat oaspeților noștri detalii despre proiectele deja realizate la centralele de producție. La CET Holboca, participanții la conferință s-au arătat interesați mai ales de instalația de colectare în stare uscată a zgurii și cenușii, de procesul de retehnologizare a cazanului de abur K2 prin montarea instalației de denoxare și de noua instalație de desulfurare. Apoi, la CET Tudor s-au oferit informații despre cele doua cazane de apă fierbite, CAF 1 și CAF 3, reabilitate prin fonduri europene, despre reabilitarea pompelor de termoficare și despre înlocuirea celor 23 km de rețele primare și secundare atât de către Veolia (12 km) cât și de Municipalitate, cu fonduri europene (11 km)”, a declarat Ana-Maria Icătoiu, director comercial și de comunicare Veolia Energie Iași. Vineri, 25 martie, în Sala ”Rossini” a Complexului Palas a avut loc o reuniune de lucru aplicată, în cadrul căreia zece vorbitori au susținut prezentări legate de investițiile în sistemul centralizat de termoficare, relația cu clienții finali, proiectele de dezvoltare și studiile științifice asupra efectelor poluării provocate de soluțiile alternative de încălzire. ”Strategia noastră presupune trei axe principale: optimizarea și eficientizarea sistemului, consolidarea portofoliului existent și dezvoltarea susținută. Iar pentru asta, am poziționat clientul în centrul preocupărilor noastre. Astăzi, putem spune că randamentul global al sistemului de termoficare din Iași a crescut, iar gradul de continuitate este aproape de 100%”, a declaratAlexandru Teleru, directorul general Veolia Energie Iași. Acesta a adăugat că, prin accesarea fondurilor europene disponibile în cadrul Programului Operațional pentru Infrastructuri Mari, în perioada următoare vor fi înlocuiți aproape 150 de km de conductă din rețele primare și secundare, primele licitații de lucrări urmând să fie lansate de Primăria Municipiului Iași în primăvara acestui an. Discuțiile aplicate cu participanții la conferință nu au ocolit problemele moștenite la preluarea termoficării centralizate din Iași. Până în 2012, comunicarea cu clienții sistemului de termoficare din Municipiul Iași era opacă, ineficientă, greoaie: aproape inexistentă. Noua echipă comercială a asumat trecutul și, pe baza unor obiective individuale și comune clar stabilite, a stabilit un plan de acțiuni. ”Viziunea noastră în relația cu clienții este una de respect și responsabilitate. Orice serviciu public își păstrează clienții dacă aceștia sunt mulțumiți. De aceea, am pornit un dialog real, am ascultat cu atenție și am comunicat periodic toate informațiile care privesc în mod direct clientul. După trei ani și jumătate de muncă asiduă, am stabilizat portofoliul de clienți și am recâștigat încrederea ieșenilor”, a declarat Ana-Maria Icătoiu, director comercial și de comunicare Veolia Energie Iași. Acțiunile de comunicare au fost dublate permanent de îmbunătățirea parteneriatului cu clienții existenți, pentru a oferi un serviciu public performant. ”Înainte de a veni Veolia la Iași, căldura se pornea târziu, avariile pe rețea erau numeroase, iar apa caldă ajungea în casele oamenilor la o temperatură incorectă. Acum, aducem cărbunele la timp și pornim căldura exact când clienții noștri au nevoie. Am înlocuit 12 km de rețele primare și secundare, iar gradul de continuitate în furnizarea agentului termic a crescut la 96,9%, față de 80%, cât era înainte de 2012. Am introdus peste 2.700 metri liniari de conducte de recirculare a apei calde, pentru a elimina această problemă”, a precizat, la rândul său, Adrian Timofte, manager portofoliu existent, Veolia Energie Iași. ”Echipele noastre pentru intervenții tehnice sunt disponibile 24 ore din 24, iar în ultimele 4 sezoane de încălzire am avut aproape 5.000 de intervenții la clienți. În paralel, consilierii de clientelă au făcut peste 10.000 de vizite pe teren, la clienții finali și la reprezentanții asociațiilor de proprietari, iar echipa comercială și de comunicare a avut întâlniri cu cetățenii din toate cartierele Iașului”, a completat Adrian Timofte. O atenție deosebită a fost acordată modului de repartizare a costurilor cu încălzirea. Cu ajutorul ANRSC, Veolia s-a implicat activ în promovarea legislației în vigoare în ceea ce privește repartizarea acestor costuri în condominii. Rezultatul: în ultimii 2 ani, peste 2.000 de familii din Municipiul Iași și-au primit banii înapoi, după ce au fost încărcate incorect la plata facturii de către reprezentanții locatarilor. Confirmarea succesului echipei de la Iași a venit odată cu reconectarea a numeroși clienți mari, care au ales sistemul centralizat de termoficare. ”Până în prezent, Veolia a racordat la Iași clienți mari din diferite zone de activitate: hoteluri, centre comerciale, instituții publice, clădiri de birouri, instituții de învățământ sau lăcașe de cult. Putem spune că, prin aceste racordări, atingem echivalentul de consum a 1.600 de apartamente, adică 80 de blocuri cu patru etaje”, a spus Cosmin Avram, manager dezvoltare Veolia Energie Iași, care a anunțat că următorul mare proiect al companiei– ”Copoul Verde” – vizează prelungirea Magistralei 2 în respectivul cartier, racordarea la sistemul centralizat de termoficare permițând clienților din această zonă să realizeze economii de 30% la costurile cu încălzirea. ”Vorbim de o investiție asumată pe etape, prima fază vizând racordarea a 20 de instituții publice, cu un consum anual ce reprezinta echivalentul a 150 de blocuri cu patru etaje”, a explicat Cosmin Avram. Invitat la conferința organizată de Veolia, Mihai Mereuță, președintele Ligii Naționale a Asociațiilor de Proprietari ”Habitat”, a insistat asupra dezvoltării unui parteneriat real, bazat pe dialog, între operatorii de termoficare, clienții beneficiari și autoritățile locale. ”Toate părțile implicate trebuie să asume acest principiu de bază, care să fie fundamentat pe deplină transparență în ceea ce privește costul energiei termice și drepturile și obligațiile beneficiarului”, a declarat Mihai Mereuță. Ziua a doua a conferinței a continuat cu vizita de lucru a tuturor participanților la blocurile unde s-au realizat lucrările de contorizare individuală cu distribuția pe orizontală a țevilor de apă caldă și căldură din apartament. (E.M.)