Produsele piratate și contrafăcute reprezintă 2,5% din comerțul mondial, sau aproximativ 461 miliarde de dolari pe an, ceea ce afectează în mod semnificativ bugetele companiilor și statelor, a apreciat luni Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), informează Reuters.Potrivit OECD, comerțul cu produse contrafăcute, precum poșete Louis Vuitton sau pantofi sport Nike, s-a înrăutățit în ultimul deceniu, în condițiile în care precedentul studiu al OECD, care datează din 2008, estima că produsele piratate și contrafăcute erau responsabile pentru 1,9% din comerțul mondial, sau aproximativ 200 miliarde de dolari pe an.
De asemenea, studiul arată că impactul contrafacerii este mai mare pentru țările bogate, în special SUA, Franța și Italia, unde își au sediul majoritatea companiilor care realizează produse de mărci renumite. OECD susține că până la 5% din produsele importate de Uniunea Europeană în 2013, adică aproximativ 116 miliarde de dolari, au fost produsele piratate și contrafăcute.
„Concluziile acestui nou raport contrazic ideea că aceia care se ocupă cu contrafacerea afectează doar marile companii și producătorii de bunuri de lux. Aceștia profită de încrederea noastră în mărci și branduri pentru a submina economii și a pune în pericol vieți”, a declarat secretarul general adjunct al OECD, Doug Frantz.
OECD susține că de vină pentru creșterea comerțului cu produse contrafăcute și piratate după 2008 sunt relansarea schimburilor comerciale după criza financiară, apariția unor lanțuri de valoare adăugată globalizate și creșterea comerțului electronic. O dovadă în acest sens este faptul că principala metodă de livrare a bunurilor piratate și contrafăcute sunt coletele poștale, fiind utilizată în 62% din cazuri, ceea ce reflectă importanța comerțului online în schimburile internaționale.
Înființată în anul 1961, OECD joacă un rol de consiliere pentru guvernele țărilor puternic dezvoltate, în materie de politică economică, socială și de guvernare. Cele 34 de state membre OECD dețin împreună aproximativ 60% din economia mondială, 70% din comerțul mondial și 20% din populația lumii.