TIFF 2016: Filme despre Eva Peron, poliţişti pe tocuri, ţapi ispăşitori şi sex în secţiunea Fără Limită

 

Alegorii politice, drame sociale incomode, thrillere explozive, dar şi comedii negre se regăsesc şi anul acesta în două dintre cele mai populare secţiuni ale Festivalului TIFF (27 mai – 5 iunie): „Supernova” şi „No Limit”. Multe dintre filme ating subiecte fierbinţi: refugiaţi, toleranţă, terorism.TIFF 2016: Filme Secţiunea „Supernova” de la TIFF reuneşte circa 30 dintre marile hituri festivaliere de peste an. Pe lângă deja anunţatele „Francofonia”, „11 Minutes” şi „Sunset Song”, TIFF aduce pe ecrane animaţia „Anomalisa”, nominalizată la Oscar şi distinsă cu Marele Premiu al Juriului la Veneţia 2015. Pe un scenariu de Charlie Kaufman (Eternal Sunshine of the Spotless Mind), care co-semnează şi regia, animaţia explorează, cu un realism înfricoşător, dorinţa oamenilor de a fi speciali şi dezamăgirea de a descoperi că sunt mediocri.

„Right Now, Wrong Then” (Leopardul de Aur, Locarno 2015) este cel de-al 17-lea film al lui Hong Sang-soo, cunoscut drept „Woody Allen-ul Coreei”, în care acesta îşi exersează măiestria de a experimenta cu structura unui film şi de a relata o poveste despre Coreea modernă din multiple perspective.

„Trois souvenirs de ma jeunesse”, pentru care marele cineast francez Arnaud Desplechin a primit trofeul César pentru regie, este un portret al tinereţii la fel de evocator ca un film de François Truffaut, potrivit publicaţiei online The Film Stage.

„Chevalier”, regizat de Athina Rachel Tsangari şi inclus în competiţie la Locarno, este o savuroasă comedie de moravuri despre mici rivalităţi masculine şi marile probleme cu care se confruntă Grecia.

Marele câştigător al Premiilor Goya (la cinci categorii, printre care film, regie şi actori), „Truman” (r. Cesc Gay) este o tragicomedie intimă despre finalul inevitabil al vieţii şi al unei prietenii, pentru care cei doi protagonişti au luat şi Premiul de interpretare masculină la Festivalul de la San Sebastian.

„Mediterranea” (r. Jonas Carpignano), proiectat în Semaine de la Critique la Cannes, e un film actual despre criza transportului ilegal de imigranţi din Africa în Europa.

Premiat anul trecut la Veneţia, „Free in Deed” (r. Jeff Mahaffy) este o dramă provocatoare în care credinţa devine ultimul refugiu al celor ignoraţi de societate.

De la unul dintre cei mai distinşi regizori canadieni, Atom Egoyan, vine filmul „Remember”, dramă plină de suspans, cu un Christopher Plummer senzaţional în rolul unui văduv care a supravieţuit Holocaustului şi caută răzbunare.

„Frenzy” (r. Emin Alper) este un ecou al situaţiei din Turcia şi Orientul Mijlociu, o parabolă a societăţii în care suspiciunea este o armă sponsorizată de stat.

„Au plus près du soleil” (r. Yves Angelo) este un film noir despre un cuplu care ia măsuri extreme pentru a o ţine la distanţă pe mama biologică a fiului lor adoptat.

„Tempête” (r. Samuel Collardey) este un portret emoţionant al unui pescar care încearcă să-şi schimbe stilul de viaţă pentru a păstra custodia copiilor săi, în care protagonistul (premiat la Veneţia) îşi joacă rolul din viaţa reală.

„The Memory of Water” este cea mai recentă melodramă a chilianului Matias Bize, povestea un cuplu tânăr aflat în doliu.

Viscerale, dramatice, spectaculoase sau pline de erotism, filmele din secţiunea Fără Limită sunt tot atâtea experienţe provocatoare, pe muchie de cuţit.

Inspirată de un caz real, „Interrogation” (r. Vetrimaaran, Veneţia 2015) este o docudramă indiană extrem de violentă despre abuzul de putere al forţelor de poliţie într-un caz de furt în care trebuie găsiţi vinovaţii cu orice preţ.

„Shadow Behind the Moon” (r. Jun Rubles Lana), un roller-coaster dramatic filmat într-un singur cadru nocturn, pătrunde în vieţile a trei oameni prinşi în războiul de gherilă dintre guvernul filipinez şi rezistenţa comunistă.

Unul dintre must-see-urile TIFF 2016, proiectat în numeroase festivaluri, este experimentalul „Eva Doesn’t Sleep” (r. Pablo Agüero), care urmăreşte traseul real al răpirii de către armată a trupului Evei Peron, un simbol al revoluţiei clasei muncitoare în Argentina, şi ascunderea lui timp de 25 de ani la Vatican. Filmul se bucură de scurta apariţie a lui Gael Garcia Bernal în rolul-cheie de dictator militar care decide soarta trupului Evei şi narator.

„Théo et Hugo dans le même bateau” (r. Olivier Ducastel şi Jacques Martineau, Berlin 2016) surprinde ce înseamnă să fii tânăr gay în Europa, în prezent.

„Un film noir sud-coreean delicios, Man on High Heels” (r. Jang Jin) parodiază filmul poliţist, protagonistul, un ideal al masculinităţii, hotărând să-şi trăiască viaţa ca transsexual. Pentru un doctor care şi-a ratat tinereţea, redescoperirea plăcerilor tinereţii pierdute se transformă într-o obsesie bolnavă cu final tragic în Suntan, care îl propulsează pe Argyris Papadimitropoulos printre numele sonore ale cinematografiei greceşti.

Somptuosul film de epocă „The Treacherous” (r. Min Kyu-dong) este inspirat de fapte istorice din timpul dinastiei Joseon, când unui rege i-au fost oferite 10.000 de femei în schimbul unor interese politice.

Polonezul „Baby Bump”, despre grotescul transformărilor corpului la pubertate, confirmă vocea distinctă a regizorului Kuba Czekaj în cinematografia poloneză.

Belgianul „Je me tue à le dire” (r. Xavier Seron) este o comedie dramatică absurdă, filmată alb-negru, în care un tânăr ipohondru devine îngrijorat de propria sănătate atunci când mama lui află că va muri în curând. Finlandezul Distractions, în regia lui Aleksi Salmenperä, este o comedie neagră bizară, condimentată cu excese jubilatorii.

Festivalul Internaţional de Film Transilvania (27 mai – 5 iunie 2016) este organizat de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc şi Asociaţia pentru Festivalul de Film Transilvania, cu sprijinul Ministerului Culturii, Centrului Naţional al Cinematografiei, Primăriei şi Consiliului Local Cluj, Institutului Cultural Român, Consiliului Judeţean Cluj.