Consumul de canabis poate provoca mutații genetice și mărește riscurile oncologice

O echipă de cercetători de la Universitatea Australiei de Vest (UWA) avertizează că structura ADN a unei persoane poate fi alterată prin consumul de canabis, provocând mutații ce pot duce la apariția unor boli grave. Aceste mutații pot fi apoi transmise copiilor de-a lungul mai multor generații, conform unui studiu publicat în ultimul număr al revistei Mutation Research – Fundamental and Molecular Mechanisms of Mutagenesis, informează site-ul medicalxpress.com.

Deși legătura dintre consumul de canabis și o serie de boli grave a fost documentată în alte studii, modul în care canabisul influențează declanșarea unor boli și implicațiile consumului de canabis pentru generațiile următoare nu au fost încă suficient explicate. Acest studiu își propune să explice tocmai aceste lucruri.

Profesorii Stuart Reece și Gary Hulse de la Școala de Psihiatrie și științe Clinice din cadrul (UWA) au analizat o serie de studii anterioare privind efectele consumului de canabis.

„Prin studiul nostru am ajuns la concluzia că o serie de afecțiuni oncologice și de altă natură sunt probabil provocate de mutații la nivel celular produse din cauza consumului de canabis. Canabisul interacționează chimic cu ADN-ul consumatorului”, a declarat profesorul Reece. „Consumul de canabis a crescut în ultimii ani la nivel global și acest lucru are un impact îngrijorător asupra populației”, a adăugat el.

Deși un consumator de canabis poate părea sănătos, el poate suferi mutații la nivel genetic și poate transmite aceste mutații copiilor săi, crescând riscul unor îmbolnăviri grave pentru mai multe generații viitoare.

„Chiar dacă o mamă nu a consumat niciodată canabis, mutațiile transmise prin sperma tatălui consumator pot provoca boli grave și chiar fatale în cazul copiilor lor. Părinții nu știu că transmit niște mutații care pot rămâne latente o lungă perioadă de timp și se pot manifesta abia la a doua, a treia sau a patra generație, ceea ce reprezintă cel mai alarmant aspect”, a adăugat Reece.

Atunci când canabisul modifică structura ADN-ului unei persoane cel mai important efect este cel de încetinire a dezvoltării celulare. Acest efect poate avea urmări grave pentru copiii aflați în perioada intrauterină — membre sau organe care nu se dezvoltă în mod corespunzător, precum și o creștere a riscurilor oncologice pentru copil.

„Cele mai agresive forme de cancer sunt raportate în primii ani de viață ai unor copii care au fost expuși efectelor consumului de canabis în perioada intrauterină”, a subliniat el.

Concluziile acestui studiu sunt importante în contextul în care consumul de canabis crește la nivel global, după ce mai multe țări au legalizat consumul acestuia.