Viitorii învățători, formați în Spania

Un număr de 15 elevi de la Liceul Pedagogic ”Vasile Lupu” din Iași au beneficiat în luna mai de un stagiu de formare profesională la Colegiul Helios din orașul Valencia (Spania), în cadrul proiectului ”Internaționalizarea stagiului de practică pedagogică al viitorilor învățători”, finanțat de Uniunea Europeană, prin Programul Erasmus+.   Mobilitatea a vizat cunoașterea bunelor practici spaniole din domeniul educației primare și a constat în realizarea unui stagiu de practică pedagogică de către un grup de 15 elevi de la profilul pedagogic, specializarea învățător-educatoare, însoțiți de doi profesori. Obiectivele stagiului de practică pedagogică au avut în vedere pe de o parte, integrarea mijloacelor didactice de tehnologie informațională, respectiv tabla interactivă și tableta în procesul instructiv-educativ, iar pe de altă parte, integrarea diferitelor metode și instrumente de evaluare în învățământul primar.  De asemenea, elevii români au avut prilejul de a-și dezvolta competențele de comunicare interculturală în context profesional. ”În cele două săptămâni de stagiu elevii au analizat programele și materialele pedagogice ale profesorilor, au observat toate activitățile de predare – învățare și chiar au conceput secvențe de activitate în care au integrat aplicații scurte de facilitare a învățării cu ajutorul tabletei sau al tablei interactive”, a declarat prof. dr. Irina Cosovanu, coordonatorul proiectului.  Deși au identificat elemente similare sistemului nostru de învățământ, elevii au constatat că există și diferențe semnificative în educația copiilor spanioli: elevii încep clasa I în anul în care împlinesc 6 ani, iar ciclul primar cuprinde clasele I – VI, ariile de conținuturi obligatorii sunt mult mai restrânse, au o pondere de 55% și cuprind: limba oficială, educație artistică, educație fizică, cunoștințe de mediu natural și social, matematică, educație pentru cetățenie și drepturi umane,inteligență emoțională.Disciplinele opționale sunt:cultura clasică, istoria religiilor, o a doua limbă străină. Centrarea pe posibilitățile și ritmul propriu de învățare al elevilor este reală, fiecare primind sprijin suficient pentru a învăța în clasă. Copiilor li se explică noțiunile fundamentale printr-un limbaj simplu, iar conținuturile izvorăsc din universul imediat, de viață, al copilului. ”Evaluarea vizează atât cunoștințele copiilor, cât și deprinderile, dar, mai ales, atitudinile lor, aproximativ o treime din notă acordându-se pentru calitățile și însușirile de personalitate dovedite în timpul activităților școlare. Evaluarea are în principal rolul formativ de a sesiza și depăși dificultățile întâmpinate de copii, în procesul învățării. Odată cu terminarea ciclului primar, elevii pot deja să aleagă învățământul secundar, fie de tip sociolingvistic, fie de tip științifico-tehnologic”, a completat prof. dr. Irina Cosovanu. Pregătirea profesională a fost completată de vizite culturale la Muzeul Național de Ceramică și Arte Gonzales Márti, Catedrala din Valencia, Muzeul de BellasArtes. Competențele dezvoltate în cadrul acestei mobilități de formare profesională vor fi folosite încadrul stagiului de practică pedagogică curentă și, ulterior, în activitatea didactică desfășurată în calitate de învățător. „Dincolo de beneficiile profesionale certe, stagiul a coincis, pentru mulți dintre elevi, cu o primă ieșire peste granițe, fiind o experiență personală remarcabilă, cu influențe pozitive, pe termen lung, asupra personalității lor. Ei au descoperit o altă societate, un alt mod de viață, si-au perfectionat cunostintele de limba spaniola si au legat prietenii” a punctat prof. dr. Irina Cosovanu. (E.M.)