Corpul de control al premierului: Companiile de stat, desfiinţate sau să devină instituţii publice

 

Companiile de stat trebuie să devină o sursă de venit pentru bugetul de stat, nu doar pentru angajaţii acestora sau pentru companiile private care lucrează cu ele, în caz contrar fiind necesar să fie desfiinţate sau transformate în instituţii publice, transmite Corpul de control al premierului.

”Companiile de stat – încă numeroase şi aflate în poziţii cheie ale economiei naţionale, inclusiv în situaţie de monopol – trebuie să devină o sursă de venit pentru bugetul de stat, nu doar pentru angajaţii acestora sau pentru companiile private care lucrează cu companiile de stat. În situaţia în care o companie de stat nu face decât să administreze fonduri de la bugetul de stat, în loc să aducă fonduri la buget, această va trebui să fie desfiinţată sau să fie transformată în instituţie publică. Acestea sunt obiectivele pe care le va urmări Corpul de Control al Primului ministru în acţiunile de verificare a companiilor de stat, aşa cum sunt controalele de la CNI şi CNADNR, aflate în curs”, se arată pe pagina de Facebook a Corpul de control al premierului.

Aceeaşi instituţie anunţă acţiuni noi de control ”în puncte nevralgice ale administraţiei publice centrale şi ale companiilor deţinute de stat”.

Premierul Dacian Cioloş a afirmat la sfârşitul lunii mai că îi reproşează ministrului Transporturilor, Dan Costescu, că nu a abordat cu mai mult curaj restructurarea CNADNR, o companie care în opinia sa manifestă „o rezistenţă foarte mare” la reformă.

„Unul din lucrurile pe care i l-am reproşat şi i le reproşez domnului Costescu, faptul că nu s-a dus mai departe cu noua conducere din vârful CNADNR-ului cu mai mult curaj în restructurare. Dincolo de asta, eu constat că e o structură foarte greu de restructurat pentru că e o rezistenţă foarte mare acolo. E o companie care de la început a fost gândită într-un mod foarte complex şi complicat, e o companie care în acelaşi timp gestionează şi drumuri naţionale şi autostrăzi, două categorii de drumuri diferite, gestionează în acelaşi timp şi investiţii şi mentenanţă, fără să existe competenţe specifice. Nu a fost impresia mea că atunci când au fost recrutaţi anumiţi oameni acolo criteriul principal a fost competenţa specifică pe investiţii sau mentenanţă, pe infrastructură mare gen autostradă sau drumuri naţionale”, a spus premierul la Realitatea TV.

Cioloş a mai spus că se gândeşte din ce în ce mai serios la schimbarea strategiei în domeniul construcţiei de autostrăzi.

„Nu mi-am pierdut speranţa şi cred că lucrurile pot fi schimbate acolo, dar încep să mă gândesc din ce în ce mai serios şi la alternative. Dacă vrem să avem autostrăzi în anii care vin şi să avem proiecte mari de infrastructură cred că trebuie să le asumăm într-un alt fel, cu o altă anvergură instituţională, instituţii mai clare, mai suple şi mai bine susţinute şi din punct de vedere legislativ”, a spus Cioloş.