Stela Grigoraş: Voi continua să contribui la modernizarea ţării pe dimensiunea socială, deoarece mă consider parte a echipei guvernamentale şi încă simt sprijinul parlamentar

-Interviu acordat MOLDPRES de către Stela Grigoraş, ministru al Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei

Întrebare: Doamnă ministru Grigoraş, sînteţi în faţa unei moţiuni de cenzură înaintată de către deputaţii din fracţiunea socialiştilor. Învinuirile aduse le consideraţi şi justificate?

Răspuns: Din acest evantai al moţiunilor care, iată au ajuns şi la umila mea persoană, am înţeles că politicienii, deseori sînt tentaţi să facă politică şi din piatră seacă. Eu de obicei reacţionez calm la asemenea atacuri, mai mult decît atît, avem o agendă cu o mie şi unu de proiecte, astfel încît, sincer, nu ştiu dacă este cazul să ne consumăm timpul pentru reglări de conturi politice, cu atît mai mult pentru arhitecturi de imagine. În ţara aceasta trăiesc foarte mulţi oameni care aşteaptă de la noi paşi concreţi, veşti bune, rezultate, îmbunătăţiri şi ceva în buzunar bineînţeles, aici şi acum. Declaraţiile politice poate că sînt bune, dar dacă producem doar declaraţii politice, situaţia poate fi gravă. Încerc să nu fiu răutăcioasă, dar nici să înghit nedreptatea nu pot. Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, dincolo de modestie, vreau să vă spun că munceşte cu toate motoarele pornite. Noi ştim că în domeniul social sînt necesare reforme complexe și multidimensionale, deloc ușoare, de durată, dar care trebuie făcute, pentru că sînt așteptate în societate, de aceea voi continua să contribui la această operă de modernizare pe dimensiunea socială, pentru că mă consider parte a echipei guvernamentale şi încă simt sprijinul parlamentar.

Î: Care sînt ultimii indicatori cu privire la rata şomajului?

R: Datele statistice pentru I trimestru 2016 arată că numărul șomerilor a fost de 74,4 mii de persoane, în descreștere cu 23,5 mii de persoane față de perioada similară a anului 2015. Fireşte, această descreştere nu ne încălzeşte şi asta pentru că, din păcate, ne confruntăm cu o rată destul de mare a șomajului în rîndul tinerilor. Avem 35 de agenții de ocupare a forței de muncă, dar numărul ca atare nu însemnă totul, e doar un instrument. Important este să revizuim cadrul legal în domeniul ocupării forței de muncă, obiectiv stabilit şi în Planul de acțiuni pentru implementarea Acordului de Asociere și Programului de activitate a Guvernului, intervalul de timp fiind 2016-2017. Totodată, sîntem în plin proces de elaborare a unei noi strategii de ocupare a forței de muncă, precum și a unei noi legi de susținere a ocupării forței de muncă. Toate aceste acte normative ne vor fi de mare ajutor şi vor răspunde, sper, adecvat la provocările pieței muncii din R. Moldova, între care și a șomajului în rîndul tinerilor.

Î:  Vor fi şi alte majorări de salarii anul acesta?

R: Nu există societate care să nu tindă şi să nu ceară o remunerare adecvată a muncii şi e în ordine să fie aşa. Referitor la politicile privind garantarea unui salariu minim pe economie, accentuez faptul că, cuantumul minim garantat al salariului pentru sectorul real al economiei naţionale, este supus revizuirii anual, în funcţie de creşterea sumară anuală a indicelui preţurilor de consum şi a ratei de creştere a productivităţii muncii la nivel naţional. De la 1 mai 2016 cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real este stabilit în mărime de 2100 lei pe lună, față de 1900 lei stabilit în anul 2015. În limitele mijloacelor prevăzute în bugetul public național pentru cheltuieli de personal, pentru 2016 sînt prevăzute unele măsuri  ce  țin de majorarea salariilor diferitelor categorii de salariați din instituțiile finanțate de la buget, cum ar fi de exemplu salariile judecătorilor, care de la 1 aprilie sînt achitate în cuantum deplin prevăzut de Legea nr.328 din 23.12.2013 privind salarizarea magistraţilor. Tot din acest an, funcționarii publici beneficiază de plata unui premiu anual, pentru rezultatele activității în anul precedent. De asemenea, în baza evaluării performanțelor profesionale individuale, funcționarii publici o dată în an, pot trece la alte trepte de salarizare. Începînd cu 1 iunie, persoanele angajate în profesii muncitorești beneficiază de spor pentru vechime în muncă. Şi ultima precizare la tema portmoneului bugetar ar fi că de la 1 septembrie vor fi majorate salariile cadrelor didactice cu 8,6%. În vederea salarizărilor ne propunem foarte multe obiective, numai că nu totdeauna acestea se potrivesc cu posibilităţile financiare disponibile.

Î: În condiţiile unei creșteri economice robuste ne putem aştepta la majorări semnificative ale pensiilor?

R:  În privința sistemului de pensii în general, trebuie să recunoaştem lipsa reformelor în domeniu din ultimii zece ani, şi mă refer la vîrsta de pensionare și a stagiului de cotizare, la aşa numita „indexare electorală”, etc. acţiuni care au mers în paralel cu realităţile economice şi care, de fapt,  au distorsionat sistemul prin majorarea deficitului bugetului de asigurări sociale. Vreau să vă spun cu toată responsabilitatea, în lipsa unor reforme structurale parametrice (pe termen scurt) și structurale (pe termen lung), sistemul riscă să intre în viitorul apropiat în incapacitate de plată. Prin dispoziția Prim-ministrului a fost creat grupul de lucru în vederea reformării sistemului actual de pensionare. Pînă la 15 iulie trebuie să formulăm conceptul, iar pînă la 30 septembrie – să elaborarăm proiectul de lege pentru modificarea și completarea legislației în vigoare. De fapt, finalitatea eforturilor noastre nu poate fi decît să asigurăm cetăţenii în etate cu o pensie, cu adevărat binemeritată, pentru că puţinul niciodată nu poate fi binemeritat.

Î: În ce măsură MMPSF acoperă serviciul „Asistenţă personală”?

R: Serviciul «Asistenţă personală» a fost introdus la 1 ianuarie 2013 pentru a oferi asistenţă şi îngrijire copiilor şi adulţilor cu dizabilităţi severe, pentru a-i ajuta să ducă o viaţă cît mai independentă în propria casă şi în comunitate. În prezent activează 1890 de asistenți personali, care deservesc tot atîtea persoane cu nevoi speciale. De menţionat faptul că cheltuielile ce ţin de organizarea şi funcţionarea serviciilor sociale, inclusiv, serviciul social ”Asistența personală” sînt suportate de către prestatorii serviciului (autoritățile administrației publice locale de nivelul II) şi sînt efectuate în limita alocaţiilor prevăzute anual în bugetele respective, precum şi a mijloacelor provenite din donaţii, granturi şi alte surse, conform legislaţiei.

Î:  Este adevărat că foarte mulţi asistenţi sociali pleacă din sistem?

R:  În ultima perioadă am avut mai multe întrevederi în colectivele de asistenţi sociali din teritoriu. Probleme sînt multe. Am înţeles că principalul (dacă nu chiar singurul) motiv care explică nivelul înalt de fluctuație a asistenților sociali constă în mărimea salariului. Respectiv şi soluţia ar fi unica – majorarea treptei de salarizare. Asistentul social duce pe umerii săi o mare povară socială. Acesta este unicul care merge în casele celor în care nu intră nimeni cu anii. Iată de ce asistentul trebuie preţuit şi ajutat, în cazul în care vrem performanțe. Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei a elaborat un proiect de hotărîre de Guvern, prin care urmează a fi instituită Agenţia Naţională de Asistență Socială, menirea căreia va consta în sporirea calității asistenței sociale acordate populației, consolidarea și eficientizarea sistemului de asistență socială. Iar Ministerului îi va reveni atribuția de monitorizare a sistemului de asistență socială în ansamblu.