Mircea Dumitru: Educația a primit, pentru prima oară în 25 de ani, o sumă importantă la rectificare

Ministerul Educației a primit la rectificare, pentru prima dată în ultimii 25 de ani, o sumă de bani importantă, peste un miliard de lei, bani care vizează aplicarea de măsuri pe axa de educație, dar și unele care se conjugă cu latura socială, a declarat ministrul Mircea Dumitru, într-un briefing la Palatul Victoria.

„Anul acesta, Ministerul Educației a primit la rectificarea bugetară o sumă foarte mare. Este probabil pentru prima oară în ultimii 25 de ani când Educația primește la rectificarea bugetară o astfel de sumă importantă, mai mult de un miliard de lei. (…) Acest miliard de lei care revine, la rectificare, Educației este alcătuit din 417,8 milioane de lei destinate învățământului universitar și 597,9 milioane lei învățământului preuniversitar. (…) Sunt măsuri, deopotrivă, pe axa de educație, care sunt menite să asigure o anumită stabilitate profesorilor, dar și elevilor din învățământul public românesc și măsuri care se conjugă și cu anumite decizii care au fost luate pe latură socială”, a explicat Mircea Dumitru.El a spus că la această sumă se adaugă „225 de milioane de lei, deblocate din conturile universităților”. „Universitățile vor avea acești bani la dispoziție atât pentru plata drepturilor salariale, cât și pentru anumite proiecte de investiții”, a spus ministrul.

Mircea Dumitru a menționat că de o parte din bani alocați la rectificare vor beneficia „cadrele didactice și personalul auxiliar din învățâmânt, aproximativ 280.000 de oameni”.

„Iar motivația folosirii acestor bani în mod concret este de a duce la îndeplinire anumite decizii pe care Guvernul le-a luat și față de care s-a angajat privind majorarea și corectarea salariilor personalului didactic și didactic auxiliar, atât din învățământul universitar, cât și din învățământul preuniversitar. De asemenea, sunt asigurate fonduri pentru aplicarea unei măsuri reparatorii adoptate de Parlamentul României. În mod specific mă refer la Legea 85/2016, potrivit căreia personalul didactic care nu a obținut hotărâri judecătorești pentru plata diferențelor salariale pentru perioada octombrie 2008 — mai 2011 beneficiază, cu toate acestea, de drepturi, începând cu anul 2016, într-un mod similar acelor cadre didactice care au obținut aceste drepturi în urma unor demersuri în instanță și a unor hotărâri judecătorești”, a arătat el.

Ministrul Educației a precizat că prin sumele alocate MENCȘ la rectificare vor putea fi asigurați „banii necesari pentru plata unora dintre titlurile executorii promise profesorilor până la sfârșitul anului trecut”.

„Nu au fost plătite aceste drepturi până la sfârșitul anului 2015 și acum putem să asigurăm banii pentru a plăti aceste drepturi salariale care au fost câștigate în instanță în anii anteriori. (…) Este un capitol care era așteptat și soluția aceasta este extrem de importantă pentru întregul sistem de învățământ din România”, a precizat el.

Dumitru a reamintit că, „pentru prima dată, Ministerul Educației asigură manuale școlare gratuite pentru elevii din clasele a XI-a și a XII-a”.

„Este vorba de un efort bugetar de aproximativ 32 de milioane de lei pentru asigurarea a peste 3,6 milioane de manuale școlare noi. (…) Este vorba aici, totodată, de o prevedere legală care se aplică din anul școlar 2016 — 2017”, a menționat ministrul.

Potrivit acestuia, „un alt proiect important, așteptat de elevi, este decontarea navetei”.

„Există un prim proiect de ordonanță de urgență, elaborat în parteneriat cu Cancelaria prim-ministrului, astfel încât să putem asigura decontarea navetei elevilor. OUG rezolvă problema nedecontării integrale a costurilor de navetă ale elevilor care studiază în altă localitate decât în aceea de domiciliu. În acest moment luăm în calcul varianta de a asigura 50% din costuri din bugetul național, restul urmând să provină din bugetele locale ale Consiliilor Județene”, a declarat Mircea Dumitru.

Ministrul Educației a făcut referire și la „proiectul de OUG pentru asigurarea unei mese calde pentru elevii din învățământul preuniversitar”. „Proiectul pilot la care ministerul a lucrat alături de Ministerul Finanțelor vizează 21 de școli alese astfel încât să acopere întreaga diversitate de unități de învățământ din România”, a precizat Mircea Dumitru.

De asemenea, ministrul s-a referit și la un program educațional pe care MENCȘ are în plan să îl demareze din această toamnă și anume „Profesori motivați în școli defavorizate”.

„Aceasta este, de fapt, o componentă a unei strategii mai largi a Guvernului, un pachet de măsuri antisărăcie, pe care l-am și discutat în detaliu, și am și anunțat public acum câteva zile împreună cu domnul ministru Ghinea, care sunt liniile principale ale acestei viziuni strategice. Ceea ce ne dorim aici, în ceea ce privește componenta educațională, este nevoia de a sprijini cadrele didactice care predau în școlile defavorizate din întreaga țară. Ministerul Fondurilor Europene a lansat o linie de finanțare care sprijină atragerea tinerilor profesioniști pentru a preda în școli defavorizate din întreaga țară. Bugetul care a fost alocat este de 25 de milioane de euro și avem în vedere acele zone, în primul rând, în care sunt copii cu risc ridicat de abandon școlar, copii care provin din familii sărace, defavorizate, copii care au diverse dizabilități sau care provin din etnia romă. De asemenea, copii care locuiesc în comunități izolate sau aceia care se află în regim de școală de penitenciar sau de reeducare”, a explicat Mircea Dumitru.