Piața auto a crescut cu 14,8% în primele 7 luni; vânzările de autoturisme hibride sau electrice au urcat cu 63%

 

Piața auto a crescut cu 14,8%, în primele 7 luni din acest an comparativ cu perioada similară a anului precedent, la 75.869 unități, se arată într-un comunicat de presă al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Autoturisme (APIA) remis, miercuri, AGERPRES.

‘Cu un volum al vânzărilor important realizat în luna iulie 2016 (14.718 unități) primele șapte luni din 2016 înregistrează o creștere consistentă comparativ cu anul 2015, respectiv, +14,8%. La această creștere autoturismele contribuie cu un + 12,9%. Trebuie însă menționat un fapt evident: vânzările consistente înregistrate în ultimele 2 luni în raport cu primele 5 luni din 2016 se datorează, în mare parte, unei acumulări a cererii, pe fondul așteptării generate în piață de demararea târzie a Programului ‘Rabla’ (efectiv din 14 iunie). Și pe plan european remarcăm în primele 7 luni din 2016 o creștere generală consistentă a vânzărilor de autoturisme, cele mai mari piețe (care împreună acoperă circa 3/4 din totalul SM UE), înregistrând creșteri relativ importante: Franța +6,1%, Germania +5,4%, Italia +17,1%, Spania +11% și UK +2,8%’, se arată în document.

În ceea ce privește raportul persoană fizică/persoană juridică, în iulie 2016, este prima luna din ultimii 4 ani și jumătate, în care vânzările de autoturisme către persoane fizice au fost superioare ca și număr celor realizate către persoane juridice (55%/45%).

‘Pe ansamblul celor 7 luni din acest an, raportul continuă să fie net în favoarea persoanelor juridice (72% PJ vs. 28% PF). Aceste date arată în mod elocvent, atât efectul de așteptare dar și cel de distorsiune a pieței generate de către Programul ‘Rabla’ care și în acest an a întârziat foarte mult. Pe un alt palier al analizei, cel legat de impactul autovehiculelor rulate, se observă faptul că, în primele șapte luni din 2016, înmatriculările de autoturisme rulate provenite din import au crescut și ele comparativ cu 2015, dar cu un mult mai consistent 21,9%, ceea ce face ca raportul dintre cele rulate și cele noi să fie unul în creștere, respectiv de aproximativ 3,5 autoturisme rulate la unul nou’, menționează sursa citată.

La autoturisme, topul pe mărci după primele 7 luni ale anului 2016 este condus de către Dacia, cu 18.517 unități (30,2% cotă de piață, dar pe un volum în scădere cu 6,6% față de perioada similară din 2015), urmată de Volkswagen cu 6.386 unități (10,4% cotă de piață, volume în creștere cu 23% față de 2015), Skoda cu 5.905 unități (9,6% din total piață, volume în creștere cu 20,6%), Renault cu 4.649 unități (7,6% cotă de piață, volume mai mari cu 38%), Ford cu 3.711 unități (6,1% din total piață, volume în creștere cu 8,1%) și Opel cu 2.663 unități (4,3% din total piață, volume mai mari cu 38,1%).

Pe modele, cu cele 8.059 unități (-13,7% comparativ cu 2015), livrate pe piața autohtonă, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primele șapte luni din 2016, urmat de Dacia Sandero cu 4.123 unități (+14%), Dacia Duster 3.224 unități (-16,7%), Skoda Octavia 2.546 unități (+13,5%), și Renault Clio 1.999 unități (+55,6%).

‘În funcție de tipul de combustibil, autoturismele diesel pierd supremația deținută până acum, ajungând pe ansamblul celor 7 luni din 2016 la o pondere de 49%, în scădere față de aceeași perioadă din 2015, când, după primele 7 luni, ponderea acestora era de 54%. În ceea ce privește autoturismele hibride sau 100% electrice, remarcăm o creștere importantă după aceste prime șapte luni din 2016, respectiv +63,4%, deși pe volume extrem de mici (402 de unități în 2016 față de 246 în 2015). Ca urmare, și ponderea lor pe total piață, a crescut ușor, de la 0,5% în 2015 la 0,7% în 2016’, se mai spune în comunicat.