Lucrările de reabilitare a drumurilor județene, incluse în master-plan, vor fi demarate etapizat, în funcție de priorități, și nu toate deodată, având în vedere, pe de o parte, faptul că nu avem, în acest moment, sumele necesare pentru acoperirea tuturor tronsoanelor care urmează să fie modernizate, iar pe de altă parte, că proiectarea și execuția pentru fiecare drum în parte trebuie făcute separat, a declarat președintele Consiliului Județean (CJ) Iași, Maricel Popa, luni, 5 septembrie, într-o conferință de presă. Referindu-se la propunerea lansată de consilierii PNL și PMP, de scoatere la licitație a întregului pachet de drumuri prevăzut în master-plan, Maricel Popa a afirmat că acest lucru este imposibil, având în vedere valoarea deosebit de mare a lucrărilor. ”În acest moment, excedentul de care dispune bugetul Consiliului Județean este de doar 20 de milioane de euro, în condițiile în care costurile pentru lucrările de modernizare a drumurilor județene incluse în master-plan se ridică la 120 de milioane de euro”, a precizat Maricel Popa, care a menționat că la cele 20 de milioane de euro aflate în prezent în visteria județului s-ar putea adăuga, în viitor, și cele 15 milioane de euro, pe care statul român urmează să le returneze CJ Iași ca TVA la lucrările de modernizare a Aeroportului. ”Din păcate, nu știm când vor veni banii respectivi, întrucât acest lucru depinde de hotărârea instanței”, a spus șeful Legislativului județean. În ceea ce privește propunerea consilierilor PNL și PMP privind convocarea unei ședințe extraordinare a CJ Iași, în cadrul căreia să fie aprobată începerea simultană a lucrărilor de reabilitare a drumurilor județene, incluse în master-plan, consilierii social democrați au anunțat că demersul colegilor din opoziție este unul ”politicianist”. ”Este o inițiativă politicianistă, prin care cei de la PNL și PMP doresc să-și îmbunătățească imaginea în rândul electoratului, pe marginea unui subiect de foarte mare interes pentru județ”, a declarat Cristian Stanciu, liderul grupului consilierilor PSD din CJ Iași. La sfârșitul anului trecut, consilierii județeni ieșeni au apropat cu unanimitate de voturi modificarea master-planului privind reabilitarea și modernizarea drumurilor județene și comunale, document inclus în Strategia de Dezvoltare Economică și Socială a județului Iași pentru perioada 2014-2020. Astfel, la propunerea consilierilor social democrați, documentul prevede, pe lângă cele trei axe prioritare, și un număr de opt noi ”sub-axe”, prin care se urmărește reabilitarea și modernizarea unor tronsoane de drum, neincluse inițial în master-plan. ”Noutatea acestei noi abordări constă într-o viziune mai eficientă a perspectivei de reabilitare și modernizare a drumurilor județene. Prin aprobarea acestui document în noua formă, absorbția fondurilor nu se va mai face după principiul cine țipă mai tare, ci va fi făcută pe baza unei programări, bazată pe necesitățile stringente ale județului. Considerăm că este un pas înainte, având în vedere că se intenționează modernizarea a circa 350 de kilometri de drumuri județene dintr-un total de o mie de kilometri, cât numără lungimea totală a drumurilor din județ”, a afirmat Cristian Stanciu, liderul consilierilor social democrați din CJ Iași. Pentru obținerea fondurilor necesare începerii lucrărilor de modernizare a drumurilor județene, conducerea CJ Iași va purta negocieri atât cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), cât și cu Banca Internațională de Reconstrucție și Dezvoltare (BIRD), în vederea contracării unui credit în valaore de 80 de milioane de euro. (E.M.)