Toate produsele biocide din categoriile care se găsesc pe piața românească și au indicații de utilizare în unități sanitare vor fi supuse la teste de eficacitate în laboratoare acreditate la standarde europene, producătorii și distribuitorii având un termen de 120 de zile pentru îndeplinirea acestei cerințe.
Ministerul Sănătății a adoptat o serie de măsuri stricte de autorizare și verificare a produselor biocide.
„Măsurile imediate: toate produsele biocide din categoriile TP1 (n.r. — pentru dezinfecția tegumentelor) și TP2 (n.r. — pentru dezinfecția suprafețelor), care se găsesc pe piața românească și au indicații de utilizare în unități sanitare, vor fi supuse la teste de eficacitate în laboratoare acreditate la standarde europene. Producătorii și distribuitorii au un termen de 120 de zile pentru îndeplinirea acestei cerințe”, precizează Ministerul Sănătății.
Potrivit MS, testele vor fi efectuate pentru fiecare acțiune declarată a fiecărui produs. Cu alte cuvinte, dacă un produs biocid are, de exemplu, trei acțiuni diferite (bactericid, sporicid și virulicid), atunci producătorul/distribuitorul trebuie să prezinte trei buletine de analiză a eficacității, unul pentru fiecare acțiune, la Comisia Națională pentru Produse Biocide.
O măsură nouă luată de MS este aceea potrivit căreia, la intrarea pe piață a unui produs biocid nou din categoriile TP1 și TP2, producătorul/distribuitorul trebuie să prezinte odată cu dosarul de avizare rapoarte de eficacitate realizate în două laboratoare acreditate distincte pentru fiecare acțiune declarată.
„Cu alte cuvinte, dacă un produs biocid are, de exemplu, două acțiuni diferite (bactericid și sporicid), atunci producătorul/distribuitorul trebuie să prezinte patru buletine de analiză, două pentru fiecare acțiune, la Comisia Națională pentru Produse Biocide”, arată MS.
Totodată, pentru toate produsele biocide din categoriile TP1 și TP2 existente pe piață, producătorii/distribuitorii au obligația de a prezenta la fiecare trei ani două rapoarte de eficacitate realizate în două laboratoare acreditate distincte pentru fiecare acțiune declarată a produsului. Astfel, dacă un produs biocid are, de exemplu, cinci acțiuni diferite (bactericid, mycobactericid, fungicid, sporicid și virulicid), atunci producătorul/distribuitorul trebuie să prezinte zece buletine de analiză, două pentru fiecare acțiune, la Comisia Națională pentru Produse Biocide la fiecare trei ani.
MS subliniază că un producător/distribuitor va pierde avizul de punere pe piață a unui produs biocid în următoarele situații: la constatarea modificării cantitative sau calitative a substanței active și a altor ingrediente din produsul biocid, la nerespectarea obligației de testare în termen de 120 de zile, la nerespectarea obligației de testare recurentă la fiecare trei ani, la constatarea încălcării prevederilor din articolul 95 al Regulamentului Uniunii Europene privind produsele biocide.
„Articolul respectiv reglementează autorizarea produselor biocide la nivel european din punct de vedere al substanțelor active permise și al furnizorilor de substanțe. Aceste prevederi sunt incluse în Ordinul comun al ministrului Sănătății, Mediului și al președintelui ANSVSA, publicat în Monitorul Oficial. Toate testările sunt în sarcina producătorilor/distribuitorilor. Documentul conține și alte prevederi legate de produse biocide din alte categorii (TP3, TP4, TP5), care nu sunt utilizate în unități sanitare”, mai arată MS.