ANCOM: Numărul abonaților la serviciile de televiziune a ajuns la 7,2 milioane, în S1; abonamentele prin cablu rămân preponderente

Numărul abonaților la serviciile de televiziune contra-cost a crescut cu 5%, în prima parte a anului 2016, până la 7,2 milioane, din acest total 4,6 milioane fiind abonați la serviciile prin cablu, iar 2,4 milioane la cele prin satelit (DTH), a anunțat, miercuri, în cadrul International Digital Forum, Cătălin Marinescu, președintele Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM).

Conform raportului de date statistice realizat de către Autoritate, la sfârșitul primului semestru al acestui, s-au consemnat, totodată, 89.000 de abonați la serviciile de televiziune, transmise cu ajutorul tehnologiei IP (IPTV).

De asemenea, numărul de abonați care recepționează servicii de retransmisie a programelor audiovizuale în format digital înregistrează o creștere anuală de 7,5%.

‘La jumătatea acestui an, rata de penetrare a serviciilor de retransmisie a programelor audiovizuale la nivel de gospodării era de aproape 96%, în timp ce incidența acestor servicii recepționate în format digital a atins 60%. Din totalul de 7,2 milioane de abonați la servicii de retransmisie a programelor audiovizuale, 60%, adică 4,3 milioane, sunt din mediul urban, iar restul de 40%, respectiv 2,9 milioane, din mediul rural. Suportul de recepționare prin cablu este în continuare majoritar în mediul urban (75% din totalul abonaților prin cablu), restul de 25% dintre abonați fiind clienți din mediul rural. În schimb, gospodăriile din mediul rural sunt deservite preponderent de rețele cu transmisie prin satelit de tip DTH — 59%. Șansa televiziunii terestre stă în inovație’, a menționat președintele ANCOM.

Statistica ANCOM relevă, totodată, că numărul de abonați la serviciile de retransmisie a programelor media audiovizuale recepționate în format digital continuă să crească, ajungând la valoarea de aproximativ 4,5 milioane din totalul de 7,2 milioane de abonați. Numărul de abonați la servicii recepționate în format digital a crescut, în ultimul an, cu 8%, reprezentând 63% din totalul abonaților.

În funcție de suportul folosit, 54% (2,4 milioane) dintre abonați recepționau, la jumătatea anului 2016, programe TV în format digital prin intermediul rețelelor cu transmisie prin satelit (DTH), în timp ce 44% (aproape două milioane) accesau aceste programe prin rețele prin cablu, iar 2% (89.000) prin tehnologia IP (IPTV).

De altfel, în ultimul an, numărul de abonați la servicii furnizate prin rețele de cablu în format digital a crescut cu peste 10%, a celor la servicii furnizate prin rețele satelit de tip DTH s-a majorat cu 5%, în timp ce numărul abonaților prin tehnologie IP (IPTV) a crescut cu 28%.

Potrivit ANCOM, cea mai mare pondere în numărul total de abonați este deținută, în continuare, de către cei care recepționează programele audiovizuale prin intermediul rețelelor de cablu (65%), numărul acestora înregistrând o creștere anuală de aproape 5%. În acest context, din totalul de 4,6 milioane de abonați la servicii furnizate prin rețele de cablu, 3,5 milioane sunt din mediu urban, în timp ce 1,2 milioane abonați sunt din mediul rural.

În ansamblu, gradul de acoperire a serviciilor de retransmisie a programelor audiovizuale prin rețele de cblu, în mediul urban, a ajuns la 82% în timp ce în mediul rural a crescut până la 36%.

Pe fondul acestor date statistice, președintele ANCOM a făcut o radiografie a evoluției tehnologice în domeniul transmisiei de informații.

„Ce făceam acum 30 de ani? Mergeam cu familia în fața televizorului la ora 8 seara și ne uitam la Telejurnal. Dar acum 20 de ani? Băiatul meu avea 5-6 ani și nu avem loc de el pentru că voia să se uite la desene animate, iar eu la altceva. Atunci mi-am mai luat un televizor. Când a apărut Mircea Radu, soția mea voia să se uite la emisiunea lui. Și atunci mi-am mai luat un televizor…Ce facem azi? Nu are nimic dacă pierd știrile pentru că pot vedea acele știri mai târziu pe telefon. Ne-am transformat din omul spectator în omul digital, iar acum dacă vrem să accesăm orice fel de informație, o putem face”, a spus Marinescu.

Raportul de date statistice privind piața de comunicații electronice din România pentru primul semestru al anului 2016 a fost realizat de ANCOM pe baza informațiilor transmise de către furnizorii activi de servicii de comunicații electronice care au desfășurat activități comerciale în perioada 1 ianuarie — 30 iunie 2016.

Asociația pentru Comunicații Digitale (ACD) organizează, miercuri, la București, cea de-a VII-a ediție a International Digital Forum, eveniment la care își dau întâlnire reprezentanți ai sectorului de business, precum și ai autoritățile centrale în domeniu.