Bucureştiul se pregăteşte pentru debutul unuia dintre evenimenele culturale majore ale toamnei, Festivalul Naţional de Teatru care va avea loc între 21-30 octombrie, prezentând publicului de la spectacole de dans la producţii teatrale din ţară şi din străinătate, expoziţii sau lansări de carte.
O conferinţă de presă consacrată celei de-a 26-a ediţii a Festivalului Naţional de Teatru, ce va prezenta spectacole de teatru şi dans în perioada 21-30 octombrie, a avut loc miercuri, 12 octombrie, de la ora 11:00, la Sala Media a Teatrului Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti, la eveniment participând Marina Constantinescu, preşedintele FNT, Ion Caramitru, directorul TNB, Aura Corbeanu, vicepreşedinte executiv al UNITER, Radu Boroianu, preşedintele ICR, Ovidiu Miculescu, preşedintele SRR şi Demeter András din partea TVR.
Ion Caramitru a fost cel care a deschis conferinţa de presă premergătoare festivalului afirmând că: „Festivalul Naţional de Teatru este cel mai mare festival din punctul nostru de vedere din capitala ţării şi are peste 20 şi ceva de ani vechime. În ceea ce priveşte selecţia, în primul rând, şi organizarea împreună cu UNITER, aparţine directoarei festivalului, doamna Marina Constantinescu. Din program, majoritatea spectacolelor care vin din afara spaţiului teatral bucureştean se petrec în teatrul Naţional unde se va centraliza întreaga activitate a festivalului.”
Marina Constantinescu a prezentat mizele FNT punctând că timp de zece zile, Bucueştiul va deveni capitala culturală europeană datorită anvergurii acestui festival, a spectacolelor şi a elitelor lumii artistice: „Pentru mine personal valoarea teatrului şi a culturii şi formele de susţinere care încă mai există în România mi-au dat putere să merg până la capăt. La sfârşitul lunii iunie v-am prezentat selecţia. Selecţia are în vedere o stagiune, aşa funcţionează FNT, deci în cazul nostru stagiunea 2014-2015. Datorită parteneriatelor cu toate teatrele din Bucureşti jucăm timp de zece zile aproape la foc continuu în această capitală care deşi nu a câştigat titlul de capitală culturală europeană, pentru mine este o capitală culturală europeană.”
Potrivit Marinei Constantinescu, o altă miză a FNT este ca „un spectator din Bucureşti care iubeşte teatrul să inveţe să iubească teatrul de valoare chiar dacă niciun nume din distribuţie nu ii este cunoscut, sau numele regizorului nu ii este cunoscut, dar să ne creadă pe cuvânt că valoarea este sprijinită de numele mari şi de numele noi care se impun. De aceea FNT lărgeşte porţile, intrările spre forme foarte diferite.”
FNT are în această ediţie ca axă principală dansul, potrivit directorul artistic şi selecţionerului Festivalului Naţional de Teatru 2016, criticul de teatru Marina Constantinescu, printre „vedetele” stagiunii numărându-se spectacole de dans si de teatru-dans impecabile: coregrafiile lui Angelin Prejlocaj din spectacolul de dans „Fresca”, „Scurte povestiri”, un spectacol de dans contemporan a cărui coregrafie este semnată de Carolyn Carlson, dar şi spectacolul de teatru, manifestul FNT, „Livada de vişini” de Cehov, în regia lui Lev Dodin, spectacol al Teatrului „Maly Drama” din Sankt Petersburg.
„Nu am avut foarte clar ca scop ca vectorul acestei ediţii poate să fie dansul. Am invitat şi s-a concretizat invitaţia noastră prin numele şi prin companiile a două mari personalităţi, poeţi ai mişcării, ai trupului, cum sunt Prejlocaj şi Carolyn Carlson.”, a punctat directorul artistic al festivalului.
Marina Constantinescu a chemat publicul bucureştean să vină la FNT, prezenţa spectatorului în sălile de teatru, la piesele şi spectacolele festivalului fiind şi o formă de solidaritate cu artiştii, potrivit acesteia: „Veţi vedea în acest festival spectacole cu adevărat de top, spectacole foarte mici sau foarte mari, cu nume foarte mari sau cu nume la început de drum. Eu recomand tot din această selecţie, e o selecţie făcută cu sânge şi cu foarte mare responsabilitate. Oamenii de teatru din România au nevoie de susţinerea noastră, a tuturor. Valoarea are nevoie de susţinere. Efortul pe care trebuie să-l facem şi pe care consider că îl facem este efortul de a avea respect în primul rând faţă de artă. Cred că valoarea esenţială este respectul. Să învăţăm să trăim împreună într-un timp fericit. Ne luptăm să salvăm sufletul şi cred că sufletul din noi merită preţul efortului supradimensionat. Pentru timpurile în care le trăim anormalitatea devine o excepţie iar ceea ce construim în acest festival face parte dintr-o anormalitate făcută cu bucuria că orice ar fi teatrul există. Noi actorii, artiştii traversăm crize pentru a fi altfel. (…) Cred în fiecare spectacol de aici, în ceea ce îşi propun să facă, să anunţe, să demonstreze, cred în lupta fiecărui director ca lucrurile să arate altfel şi cred că nu mai sunt foarte multe frontiere între public şi artişti. Suntem împreună şi luptăm pentru fiecare gest al nostru.”
Organizatorii FNT au mulţumit şi autorităţilor pentru sprijinul oferit în vederea creării şi susţinerii evenimentului cultural, printre acestea numărându-se preşedintele Klaus Iohannis, dar şi premierul Dacian Cioloş şi vicepremierul Vasile Dâncu: „FNT în timp a redevenit un brand naţional aşa cum este Festivalul Enescu pe care l-am considerat întotdeauna un model. Pentru noi toţi bucuria că pentru al doilea an consecutiv am primit sprijinul preşedinţiei şi înaltul patronaj al preşedintelui Klaus Werner Iohannis spune ceva. (…) Mai există pentru mine un sprijin are a fost moral şi faptic acordat de premierul Dacian Cioloş şi de vicepremierul Vasile Dâncu. Am găsit acolo o uşa foarte larg deschisă. În vremurile în care le trăim, gesturile astea ne arată că totuşi înainte de orice există respect şi susţinerea valorilor.”
FNT este un efort comun al teatrelor din ţară şi a celor din Bucureşti, de la Teatrul Nottara, Odeon, Teatrul Evreiesc, sau Metropolis, la mobilizarea TNB, de la sprijinul primit din partea Ministerului Culturii, la susţinerea ICR, a menţionat Marina Constantinescu.
Totodată, aceasta a declarat că ediţia FNT 2016 este dedicată „personalităţii gigantice” a lui Miriam Răducanu.
Pe de altă parte, Festivalul va cuprinde şi expoziţii inedite, expoziţia de picto-colaj „Shakespeare Ad infinitum. Expoziţie de picto impulsuri”, de Oana Maria Cajal, expoziţia ”Căciuleanu” dedicată coregrafului şi dansatorului Gigi Căciuleanu, vernisajul expoziţiei „Transmutaţii” a scenografului Dragoş Buhagiar, ce va avea lor la MNAR, spectacole de teatru radiofonic transmise d Radio România Cultural, lansări de carte, proiecţii de film, dar şi două workshopuri cu invitaţi de prestigiu: unul cu actorul britanic Michael Pennington, asupra monoloagelor lui Shakespeare, iar celălalt, un masterclass în filosofia poetică a corpului, condus de Carolyn Carlson.
Mesaje de apreciere faţă de ediţia din 2016 a FNT au venit şi din partea Corinei Şuteu, ministrul Culturii care, deşi nu a fost prezentă miercuri la conferinţă, a transmis printr-un mesaj scris că: „Acest festival e ambasadorul vieţii teatrale din România. An de a an, producţiile teatrale de la FNT sunt mai aproape de tot ceea ce înseamnă perfecţiune.”
Nu în ultimul rând, preşedintele ICR Radu Boroianu aflat în sala Media a TNB a exprimat că: „FNT este unul dintre semnele puternice a capacităţii teatrului de a se reînnoi şi de a se prezenta lumii ca un semn marcant al capacităţii românilor de a stacu fruntea sus.”
Cea de-a 26-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru care se va desfăşura la Bucureşti, între 21 şi 30 octombrie, va arată, în cele zece zile, valoarea din acest moment a teatrului autohton prin 40 de spectacole româneşti selecţionate, care vor fi prezentate pe scenele instituţiilor partenere din Bucureşti.
Programul festivalului poate fi consultat la adresa: http://www.fnt.ro/Program/.
Biletele pentru toate spectacolele celei de-a 26-a ediţii a Festivalului Naţional de Teatru s-au pus în vânzare online pe https://www.mystage.ro/fnt şi la casa de bilete centralizată a Teatrului Naţional „I.L. Caragiale“ din Bucureşti.