Transportatorii rutieri somează ASF să facă publice prețurile RCA, conform OUG

Membrii Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) sunt îngrijorați de faptul ca Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) refuză, în continuare, să facă publice tarifele RCA, deși reprezentanții acestei instituții și-au asumat public ca acestea vor fi transmise până în data de 5 octombrie 2016. ”Somăm public ASF-ul să transmită prețurile polițelor RCA rezultate în urma calculelor efectuate. Aceste calcule ale tarifelor RCA trebuie făcute publice înainte de a fi transmise spre “înghețare” către Consiuliul Concurenței”, a declarat Mircea Manolache, președintele COTAR Iași. Potrivit acestuia, orice formulă care generează valori peste pragul comunicat de către COTAR și agreat la Guvern în data de 14 septembrie este absolut inacceptabilă. Transportatorii nu susțin formulele “seci”, calculate de către reprezentanții ASF, care în realitate sunt construite pentru ”a  majora profitul firmelor de asigurări ce operează în piața din România” și totodată pentru a plasa responsabilitatea rezultatelor pe o formulă matematică, construită a genera valori care avantajează multinaționalele din asigurari. ”Prețurile polițelor RCA nu au scăzut în ultima lună, iar mulți colegi au scos autovehiculele din circulație, pentru a aștepta noile prețuri ale polițelor RCA, pentru a putea achiziționa aceste produse obligatorii la niște prețuri decente”, a precizat Mircea Manolache. În urma analizei rapoartelor ASF, reprezentanții COTAR au observant următoarele aspecte:

  1. Produsul RCA a avut în ultimul an cea mai mare creștere dintre toate produsele comercializate în România, acesta fiind și obligatoriu;
  2. În ultimul an, daunele au scăzut (cu 3%), în timp ce prețul poliței RCA a cunoscut cele mai mari creșteri din istorie, transportatorii ajungând să plăteasca polițe majorate cu peste 300%.
  3. În ultimii cinci ani, piața de asigurări din România a înregistrat o creștere a încasărilor de 100%, în timp ce valoarea daunelor a crescut cu 38%.
  4. În ultimii doi ani, gradul de asigurare a parcului auto național din România este în continuă scădere (aproximativ 72% ), lucru cauzat, în primul rând, de puterea scăzută de cumpărare a unui produs obligatoriu care a ajuns exorbitant de scump.
  5. La fiecare o sută de lei încasați de către asiguratori din partea persoanelor juridice care folosesc autoutilitare, aceștia au achitat daune de 24,34 lei. (Raport Milliman) Diferența de 75,66 de lei reprezintă cheltuieli administrative și profitul societăților de asigurări.

”Pentru o corectă informare a tuturor beneficiarilor de polițe de asigurări obligatorii din România, amintim faptul ca în UE, cheltuielile administrative și profitul societăților de asigurări nu depășesc 35% din valoarea poliței RCA. Într-o piață de asigurări nesupravegheată de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, costurile administrative și profitul societăților de asigurări care operează în România ajung și la 90%, exemplul fiind dat de către clasa de autobuze, pentru care, la fiecare o sută de lei încasați, asiguratorii achită daune de 10,74 lei!”, a menționat președintele COTAR Iași, care a adăugat că nicio o comisie din Parlament nu mai este interesată în acest moment de reforma consiliului ASF, principalul responsabil de haosul din piața de asigurări și nici de modul in care aceasta instituție rezolva problema prețurilor RCA. (E.M.)