Grupul informatic american Apple Inc. și-a revizuit în mod drastic ambițiile în sectorul auto, echipa care se ocupa de acest proiect fiind restructurată, informează Bloomberg citând surse din apropierea acestui proiect.
Potrivit surselor citate de Bloomberg, în ultimele luni mai multe sute din echipa de aproximativ 1.000 de specialiști care lucrau la proiectul unui automobil Apple au fost relocați, concediați sau și-au dat demisia. În plus, noua conducere a acestui proiect, denumit „Project Titan”, și-a reorientat atenția dinspre construcția unui automobil propriu spre dezvoltarea unui sistem de conducere fără șofer, care i-ar oferi grupului Apple fie posibilitatea de a încheia un parteneriat cu actualii constructori auto fie să revină, în viitor, asupra proiectului de a concepe propriul vehicul. Bloomberg, subliniază că directorii Apple au cerut echipei care se ocupă de „Project Titan” ca până la finele lui 2017 să dovedească fezabilitatea unui sistem de conducere fără șofer.
Bloomberg susține că această modificare de strategie vine după mai multe luni de dezacorduri, modificări de leadership și provocări legate de fluxul de aprovizionare care a afectat activitatea laboratorului secret care se ocupă de proiectul automobilului Apple.
Apple a demarat „Project Titan” în 2014, cu ambiția de a da lovitura într-o industrie auto care potrivit firmei de consultanță McKinsey & Co. ar urma să valoreze 6.700 miliarde de dolari în 2030. Directorii Apple visau la un automobil electric capabil să recunoască șoferul pe baza amprentei și să îl ducă, în mod autonom, din punctul A în punctul B prin simpla apăsare a unui buton.
Însă, la finalul lui 2015, proiectul a început să fie afectat de o serie de probleme interne. Managementul avea îndoieli cu privire la direcția în care se îndrepta proiectul, astfel că la începutul lui 2016 șeful de proiect, Steve Zadesky, fost inginer la Ford Motor Co, a părăsit acest proiect fiind înlocuit de Bob Mansfield, un manager care a ajutat la dezvoltarea primului iPad. La scurt timp de la venirea sa, Mansfield a anunțat însă o modificare de strategie care i-a făcut pe ingineri să înceapă să abandoneze „Project Titan”. „A fost un eșec incredibil de leadership”, a declarat una dintre surse.
O altă problemă cu care s-a confruntat Apple are legătură cu complexitatea lanțului de aprovizionare din industria auto. În domeniul smartphone-urilor, Apple are o poziție dominantă și deseori are drepturi de exclusivitate pentru anumite componente de la furnizori. Însă în industria auto, investițiile mari necesare pentru a produce componente fac ca furnizorii să fie mai puțini dispuși să furnizeze produse pentru vehicule de genul automobilului Apple care în prima fază ar fi urmat să se comercializeze într-un număr mic.
Apple nu este prima mare companie din sectorul informatic care își dă seama că expertiza sa în domeniul hardware și software nu este o garanție pentru succesul în sectorul auto. Alphabet Inc., firma mamă a Google, s-a lovit de dificultăți în proiectul construirii unui vehicul propriu și a fost nevoit să caute parteneri.