Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România respinge categoric propunerea Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) referitoare la cotația de primă în sumă de 7.540 de lei a unei polițe RCA pentru un autovehicul de peste 16 tone și reamintește faptul că prima de risc pentru această categorie este de 2.011 lei, iar diferența de 5.949 lei reprezintă costuri administrative și profitul societăților de asigurări pentru produsul RCA.
„Parlamentul României, stimații noștri senatori și deputați, nu credeți că a sosit vremea ca acum, la sfârșit de mandat, să demiteți tot consiliul ASF, același consiliu care, în frunte cu tovarășul Mișu Negrițoiu, ne-a adus atâtea prejudicii financiare în privința taxei obligatorii RCA? Nu credeți că organele abilitate ale statului ar trebui să se sesizeze din oficiu și să cerceteze unde sunt cu adevărat toți banii încasați din RCA? Să agreezi la Guvern, la data de 14 Septembrie, un tarif de referință la autovehiculele peste 16 tone, de aproximativ 6.200 lei/an, să prezinți apoi, la o lună distanță, un tarif de 7.540 lei/an, în care, în continuare pretinzi că profitul asiguratorului este de doar 1%, denotă faptul că ai o părere foarte proastă despre poporul român, denotă faptul că te crezi deasupra tuturor, chiar deasupra legii, când îți permiți să lași să fim furați din condei”, a declarat Vasile Ștefănescu, președinte COTAR, citat într-un comunicat remis marți AGERPRES.
Reprezentanții Confederației au participat la ședința organizată la ASF, în data de 14 octombrie. Potrivit COTAR, președintele ASF a prezentat cu o zi înainte propunerea de tarif RCA pentru un autovehicul de peste 16 tone, aceasta fiind în cuantum de 9.800 lei/an, declarând că în urma negocierilor, „ca la târg”, s-a ajuns la 7.960 lei/an nenegociabil.
„Cu toate că nu a participat pe 14 octombrie la ședință, dar în urma negocierilor cu directorii și actuarialul ASF, se pare că domnul Mișu Negrițoiu a scăzut taxa de administrare la 25%. COTAR a obținut un preț de 7.540 la un autovehicul peste 16 tone, preț care, totuși, nu este cel declarat de Vorniceanu Marius, vicepreședinte ASF, la data de 14 septembrie 2016”, susțin transportatorii.
În opinia acestora, președintele ASF nu a declarat până în prezent că pe anii 2013, 2014 și 2015 diferența dintre totalul încasărilor RCA și plata efectivă a daunelor pe aceeași perioadă este de aproape 700 de milioane de lei, iar această sumă a rămas în conturile asiguratorilor. Cu toate acestea, reprezentanții COTAR susțin că președintele ASF afirmase că la 100 de lei încasați, asiguratorul plătește 130 de lei daună.
COTAR se declară în continuare nemulțumită de valoarea finală la autovehiculele de peste 16 tone, spre deosebire de autobuze, autocare, microbuze, taxi, unde valoarea se apropie de realitatea anului 2015.
„Dacă pentru același produs, până acum plăteam sume de până la 22.000 lei/an nu înseamnă că acest tarif foarte mic, în comparație cu ce plăteam, relevă realitatea. Se pare că în continuare asiguratorii sunt protejați de ASF”, au mai spus transportatorii.
Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a aprobat luni, într-o ședință specială, Raportul cu privire la determinarea tarifelor de primă maxime pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru pagube produse terților prin accidente de vehicule.
Astfel, transportatorii ar putea plăti o primă RCA de maximum 7.534 de lei pentru un autovehicul de transport marfă cu masa peste 16 tone în timp ce pentru autovehiculele de transport de persoane cu o capacitate de peste 40 de locuri prima maximă va fi de 6.600 lei. În cazul persoanelor fizice, pentru un autovehicul cu o capacitate cilindrică între 1.201-1.400 cmc, al cărui posesor are vârsta cuprinsă între 31 și 40 de ani, tariful de primă maxim este de 610 lei.
Tarifele maxime stabilite de ASF, potrivit legii, vor fi transmise Ministerului Finanțelor Publice, care le va supune aprobării Guvernului.
„Tarifele de primă RCA maxime au fost determinate pe baza metodologiei adoptate de Consiliul ASF pe data de 5 octombrie, în urma unui proces de consultare publică, iar calculele respectă atât prevederile OUG 54/2016, cât și practicile actuariale general acceptate în industria asigurărilor”, precizează instituția.
Potrivit ASF, formula de calcul cuprinde frecvența daunelor, dauna medie, daunele întâmplate, dar neraportate (IBNR), inflația daunelor și încărcarea de siguranță, care determină prima de risc, la care se adaugă cheltuielile de achiziție și administrare, fixe și variabile, precum și încărcarea de Bonus/Malus (15%) și cota de
(1%).Cheltuielile de achiziție și administrare ale societăților de asigurare cuprind o cotă de 25%, în care intră contribuțiile asigurătorilor la fondurile de garantare și compensare a daunelor (FGA, Fondul pentru victimele străzii, Fondul Carte verde) de 8%, cheltuielile cu rețelele de distribuție și/sau intermediarii din piață (brokeri) — 10%, costul de capital de circa 2% și cheltuieli proprii variabile (5%). La aceasta se adaugă o cotă fixă de cheltuieli administrative cu salarii, chirii etc., în sumă de 70 lei per unitate de expunere, atât pentru persoanele fizice, cât și pentru persoanele juridice, se precizează în documentul remis de ASF.
Patronatele din transporturile rutiere UNTRR, FORT, APTE 2002, APULUM, ARTRI au acuzat, la sfârșitul săptămânii trecute, Autoritatea de Supraveghere Financiară că nu a respectat termenii înțelegerilor din 14 și 15 septembrie și au solicitat Guvernului să intervină pentru aplicarea Ordonanței privind tarifele maximale ale RCA, astfel încât piața să se deblocheze.
Aceștia acuzau faptul că ASF a stabilit un tarif maxim de 7.960 lei/an pentru autoutilitare peste 16 tone față de 7.500 lei conform protocolului semnat, prin includerea în calculul tarifelor maximale a unei cote de 30% pentru cheltuieli de administrare, și nu 25% cum a fost stabilit în data de 14 septembrie 2016 la Guvern.
În aceste condiții, transportatorii au solicitat Guvernului și ASF măsuri urgente pentru aplicarea OUG 54/14.09.2016 astfel încât începând cu data de 20 octombrie să producă efectele necesare deblocării pieței RCA prin aplicarea tarifelor de primă maximale pentru următoarele 6 luni.
Pe de altă parte, Consiliul Concurenței a anunțat, săptămâna trecută, că va analiza proiectul de Hotărâre de Guvern privind plafonarea tarifelor RCA, însă nu pentru a verifica dacă sunt corecte calculele, ci pentru a se încredința că mecanismul astfel stabilit nu va crea discriminări pe piață.