(ILLUSTRATION) An illustration dated 23 January 2012 shows the silhouette of a man in front of a screen with the logo of the online network Facebook in Hanover, Germany. Facebook is being criticized again and again for data privacy. Most recently, Facebook has introduced the Timeline, with which Facebook users can share moments of the entire life with other internet users online. Photo: Julian Stratenschulte -ALLIANCE-INFOPHOTO

Studiu OpenLab: Victor Ponta și PNL, cele mai multe aprecieri și reacții pe Facebook

Fostul premier Victor Ponta este politicianul român cu cele mai multe aprecieri și reacții la postările sale pe Facebook, potrivit unui studiu transmis AGERPRES de OpenLab (Laboratorul de analiză a Datelor din Surse Deschise și Big Data al Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării din cadrul UBB Cluj), iar în cazul partidelor prima poziție este ocupată de PNL.

Gabriel Bădescu, membru în Consiliul științific al Open Lab, a declarat, vineri, pentru AGERPRES, că Victor Ponta este urmat de Gabriela Firea și de președintele Klaus Iohannis.

‘Analiza interacțiunii de pe paginile de Facebook ale partidelor politice indică câteva răsturnări de clasament în cazul paginilor liderilor politici. Astfel, fostul premier PSD Victor Ponta este politicianul cu cele mai multe reacții (aprecieri) la adresa postărilor sale, urmat de primarul PSD al Bucureștiului și de președintele Klaus Iohannis. În același timp, se observă că o formațiune nou înființată, Partidul România Unită (PRU), și respectiv președintele ei, Bogdan Diaconu, se situează pe aceeași a patra poziție în ierarhiile de ?like’-uri sau reacții’, a menționat Gabriel Bădescu.

Potrivit raportului, în cazul partidelor PNL este pe primul loc în ceea ce privește reacțiile pe Facebook.

‘Datele indică un volum ridicat de interacțiune cu conținutul paginilor actorilor principali de pe scena politică. Astfel, Partidul Național Liberal (PNL) a atras cel maiIMPORTANT număr de reacții (?like’-uri), în acest caz aprecieri ale continuțului de pe pagina sa de Facebook și respectiv de ?share’-uri, adică de diseminări ale conținutului și comentarii. PNL este urmat descrescător de alte partide politice parlamentare. Este notabil faptul că Partidul Social Democrat (PSD), care este deținătorul numărului cel mai mare de fotolii în Parlament, a atras un număr substanțial mai mic de ?like’-uri decât PNL în perioada studiată. Acest fapt indică un nivel de activitate mai redus al electoratului PSD pe Facebook, urmare a unui profil demografic mai larg decât în cazul PNL’, spune Gabriel Bădescu.

Raportul remarcă și că liderii politici au atras mult mai multe like-uri sau reacții și share-uri decât partidele pe care le conduc, aspect care ‘pare să susțină o altă ipoteză des întâlnită în științele politice, conform căreia politica devine tot mai mult o confruntare între personalități și mai puțin între idei și platforme politice’.

Cercetarea OpenLab a analizat datele de pe paginile de Facebook ale principalelor partide și ale politicienilor din România în intervalul 1 ianuarie 2016 — 31 octombrie 2016 și cuprinde 13.072 de postări pe pagini publice de Facebook și 868.872 de comentarii aferente acestor postări.

Potrivit raportului OpenLab, concluzia generală e că în politica românească mediile sociale de comunicare au un rol substanțial și în continuă creștere, cu un potențial exploatat într-o măsură limitată de către principalii actori politici.