Breaking News

Polonia cumpără „Dama cu hermină”, capodopera lui Leonardo da Vinci

 

„Dama cu hermină” a lui Leonardo da Vinci, unul dintre cele patru portrete feminine cunoscute ale artistului și cea mai celebră capodoperă expusă în Polonia, trece joi sub controlul statului polonez, în urma unei tranzacții spectaculoase, în mare parte secretă, relatează AFP.

La finalul negocierilor confidențiale între Ministerul Culturii și fundația Czartoryski — care gestionează o colecție bogată ce cuprinde și tabloul pictat la Milano la finalul secolului al XV-lea — aceasta urmează să-și schimbe proprietarul în cadrul unei ceremonii oficiale la palatul regal din Varșovia anunțată pentru joi, ora 13:00 GMT.Ministerul a făcut anunțul în termeni prudenți, vorbind despre „reglementarea definitivă a statutului Colecției prinților Czartoryski”, dar ministrul Piotr Glinski a folosit termenul de „cumpărare”.

„Suma pentru care statul polonez va cumpăra această colecție, cu tot cu imobile și revendicările privind piesele dispărute și eventual regăsite în viitor, nu are legătură cu prețul pieței ci este una de câteva ori mai mică”, a declarat ministrul pentru postul public de radio.

Suma nu este cunoscută, dar media poloneze vorbesc de circa 230 de milioane de euro.

Valoarea reală a colecției, din care fac parte mai multe zeci de mii de obiecte, printre care și „Bunul samaritean” al lui Rembrandt, este dificil de estimat și ar putea depăși două miliarde de euro. Potrivit presei, numai „Dama cu hermină” este asigurată pentru circa 350 de milioane de euro.

Una dintre cele mai vechi și mai bogate din Europa, această colecție a fost înființată în 1801 de prințesa Izabela Czartoryska pentru a reuni și conserva operele de artă poloneze și europene într-un moment în care țara sa era dezmembrată și ocupată de trei puteri vecine.

După căderea comunismului, aceasta s-a aflat în proprietatea Fundației Czartoryski, prezidată de fondatorul său, prințul Adam Karol Czartoryski, care trăiește în străinătate. Comorile din colecție sunt conservate la Muzeul Național din Cracovia.

Din punctul de vedere al guvernului, cel mai important este faptul ca această colecție să nu iasă niciodată din Polonia, ceea ce părea posibil atâta timp cât ea aparținea unei fundații care va fi controlată într-o zi de moștenitorii prințului în vârstă de 76 de ani, care nu au legături personale directe cu Polonia.

„Intenția ministrului culturii și al patrimoniului național este de a o păstra în Polonia pentru generațiile viitoare”, a indicat ministerul într-un e-mail trimis AFP.

Negocierea secretă cu statul a provocat vii tensiuni cu consiliul de administrație polonez al Fundației, care și-a prezentat demisia.

„Consiliul nu a participat la discuții, nu a avut nicio influență nici asupra redactării contractului, nici asupra sorții instituției după achiziționarea sa de către stat, nici asupra prețului vânzării care, așa cum am aflat din media, se îndepărtează enorm de valoarea reală” a colecției, și-a exprimat regretul președintele său demisionar Marian Wolkowski-Wolski.

Considerat de critică „primul portret modern”, întrucât propune un chip redat natural în timp ce privește spre stânga și nu unul pictat strict din profil sau din față, „Dama cu hermină” o reprezintă, după toate probabilitățile, pe Cecilia Gallerani. Poetesă și prietenă a poeților, tânăra a avut o relație sentimentală cu Ludovico Sforza, duce de Milano, care i-ar fi comandat portretul lui Leonardo da Vinci.

Hermina pe care tânăra o ține în brațe ar putea fi o aluzie la ducele de Milano, decorat cu Ordinul Herminei.

„Hermina, simbol al purității, era reprezentată pe armele ducelui”, subliniază Grazyna Bastek, expertă în pictură italiană în cadrul muzeului național din Varșovia.

Pictat în ulei pe lemn, „tabloul a rămas probabil în proprietatea Ceciliei, devenită doamna Bergamini, până la moarte sa, în 1536. Soarta picturii în timpul celor 300 de ani care au urmat rămâne un mister, la fel ca și circumstanțele achiziționării sale de către prințul Adam Jerzy Czartoryski în jurul anului 1800”, în Italia, a adăugat Grazyna Bastek.

După mai multe peripluri în timpul războaielor mondiale, furată de naziști și apoi regăsită în Bavaria în vila lui Hans Frank, fost guvernator al Poloniei ocupate, tabloul lui Leonardo da Vinci a revenit definitiv la Cracovia în 1946.