Autoritatea Națională de Reglementare în Energie (ANRE) a aprobat miercuri un nou standard de performanță pentru activitatea de furnizare a energiei electrice și noi reguli privind publicarea informațiilor aferente tranzacțiilor încheiate pe piața de energie electrică.
Potrivit sursei citate, prevederile Standardului de performanță pentru activitatea de furnizare a energiei electrice aprobat prin Ordinul ANRE nr. 6/2017, se aplică în relațiile dintre furnizor și clienții finali — cu ocazia derulării contractului de furnizare a energiei electrice.
Conform Standardului de perfomanță aprobat joi operatorii economici care dețin licență de furnizare a energiei electrice, dar nu desfășoară activitate de furnizare la clienții finali, au obligația de a publica pe paginile proprii de internet, la termenele prevăzute în standard, pentru transmiterea la ANRE a raportărilor privind indicatorii de performanță, o informare prin care motivează faptul că nu au calculat și publicat indicatorii de performanță.
De asemenea, determinarea trimestrială de către furnizori a valorilor indicatorilor de performanță pentru activitatea de furnizare a energiei electrice, pe categorii de clienți finali respectiv casnici, noncasnici mici, noncasnici mari și obligația furnizorilor de ultimă instanță de a plăti compensații clienților casnici și în situația în care nu respectă termenele prevăzute în Procedura privind acordarea despăgubirilor clienților casnici pentru receptoarele electrocasnice deteriorate ca efect al unor supratensiuni accidentale produse din culpa operatorului de rețea, aprobată prin Ordinul ANRE nr. 177/2015 reprezintă alte noutăți din Standardul de performanță.
ANRE precizează că s-a introdus prevederea ca, în cazul contractelor de furnizare a energiei electrice negociate, în situația în care nu sunt îndeplinite nivelurile de calitate a serviciilor prestate, furnizorii să achite eventuale compensații clienților finali, conform prevederilor contractuale.
Conform reglementărilor specifice în vigoare, furnizorul are obligația să organizeze și să mențină un punct unic de contact, în comunicarea cu clientul final, un serviciu permanent de voce și date, o adresă de poștă electronică și un număr de fax.
„Impactul socio-economic al Standardului de performanță pentru activitatea de furnizare a energiei electrice va fi unul pozitiv atât asupra pieței de energie în ansamblul ei — prin creșterea protecției consumatorilor, asigurarea continuității alimentării cu energie electrică și promovarea concurenței pe piața de energie electrică prin asigurarea unui criteriu suplimentar la selectarea furnizorului, asupra operatorilor economici — prin obligația acestora de a asigura clienților finali un standard ridicat de furnizare a energiei electrice, în condiții clar definite, transparente, nediscriminatorii și ușor de verificat, precum și asupra consumatorilor/clienților finali — prin asigurarea informării clienților finali cu privire la: calitatea serviciilor oferite, compensațiile plătite de furnizorii de energie electrică în situația în care nu sunt respectate nivelurile garantate ale indicatorilor de performanță, precum și la mijloacele de comunicare și informare puse la dispoziția clienților finali de către furnizorii de energie electrică”, se arată în comunicatul ANRE.