Hackathon-ul organizat la sfârşitul săptămânii trecute la Iaşi, manifestare inclusă în cadrul Innovation Labs 2017, programul de preaccelerare din România destinat tinerilor dornici să treacă de la vorbe la fapte și de la idei tech creative la produse de succes, şi-a stabilit cele nouă echipe câştigătoare care, potrivit regulamentului, urmează să-şi continue dezvoltarea prototipurilor în etapa de mentorat a Innovation Labs, organizată în următoarele trei luni la Iaşi de Tech Lounge și Asociația Calemis, cu sprijinul Orange, Carrefour, BRD Groupe Société Générale, Enel, precum și The Romanian-American Foundation, partener strategic. Hackathon-ul desfăşurat pe 11 şi 12 martie la Facultatea de Automatică şi Calculatoare din Iaşi este prima etapă a programului Innovation Labs, fiind la prima ediție în oraşul nostru. La eveniment au participat peste 30 de tineri creativi și ambițioși, care au prezentat în prima zi a evenimentului idei pentru produse inovatoare încadrate în cele şase direcții de dezvoltare pentru Smart Territories, respectiv: Agriculture, Cyber-Security, Energy, Health & Lifestyle, Retail și Smart Cities. După o etapă de votare din partea publicului și a juriului, în Hackathon au rămas să-și ducă mai departe viziunea 13 echipe. În următoarele 24 ore, participanții au lucrat la dezvoltarea ideilor și realizarea unui prototip viabil și persuasiv sub îndrumarea mentorilor – antreprenori și profesioniști de top din industria IT&C. „Pe 12 martie, în cea de-a doua zi a Hackathon-ului, echipele au prezentat versiunea rafinată a produsului și a strategiei de business, dezvoltate pe parcursul a 24 de ore, alături de mentori. Fiecare echipă și-a demonstrat evoluția de la o simplă idee la un concept viabil al unui produs atractiv pentru utilizatori, atât prin demonstrații tehnice cât și printr-o prezentare publică. Juriul a avut misiunea dificilă de a selecta cele mai credibile nouă idei de produs cu potențial disruptiv, alegând astfel echipele care vor merge mai departe”, au precizat organizatorii. Spre exemplu, pentru direcția CyberSecurity, susținută de Orange, echipa Hydra oferă un produs de securizare și personalizare a accesului în clădiri, printr-un dispozitiv tip security box ce se conectează la rețeaua de camere existente. Soluția utilizează recunoașterea facială, notificând proprietarii în cazul accesului neautorizat și permițând opțiuni tip smart home privind iluminatul, muzica ambientală etc. Astfel, proprietarii își sporesc atât securitatea, cât și confortul locuirii. Pentru direcția de Retail, susținută de Carrefour, echipa InstantScanning economisește timp realizând o scanare automată a bunurilor, chiar când sunt puse în coș, prin intermediul unei porți situate la ieșirea din zona cu produse. Soluția se adresează inclusiv persoanelor care nu doresc instalarea unei aplicații mobile dedicate, clienții vizați constând în supermarketurile mici și mijlocii. De asemenea, tot pe direcția de Retail, echipa Werit propune un consilier vestimentar digital, ce sugerează clienților combinații între articole de îmbrăcăminte selectate dintr-o varietate de magazine online. Utilizatorii își creează un profil ce este continuu nuanțat prin algoritmi de machine learning, permițând Werit să genereze combinații inteligente pe gustul cumpărătorilor, eficientizând selecția și cumpărarea online, și lărgind spectrul opțiunilor vestimentare. Toate echipele câștigătoare din Hackathon intră acum într-o perioadă intensă de training de trei luni, timp în care se vor întâlni săptămânal cu mentorii lor. Tinerii vor împărtăși experiențele unor antreprenori sau oameni de business de vârf, explorând ecosistemul antreprenorial românesc. În plus, li se vor oferi tehnologii de ultimă generație pentru dezvoltarea produsului, prin intermediul partenerilor programului. Pe 24 mai, în cadrul Demo Day, finaliștii programului își vor prezenta prototipurile în fața partenerilor, a reprezentanților media și a potențialilor investitori, urmând ca echipele cele mai convingătoare să fie premiate și să beneficieze de sprijinul Innovation Labs și a susținătorilor programului și după încheierea acestuia. Echipele câştigătoare ale Hackathlon-ului de la Iaşi sunt: 1 – KiloFood, care oferă o soluție online de comandă a meniului zilnic, în funcție de regimul alimentar dorit. Pentru cei ce doresc să slăbească sau pentru cei ce vor să-și sporească masa musculară, o masă gustoasă va fi la un click distanță. Soluția se adresează în special angajaților din companii în căutarea unei mese sănătoase. Clienții pot primi recomandări de nutriție și pot comanda mâncare gătită special pentru obiectivele lor nutriționale; 2 – La fiecare trecere prin supermarket pierdem în medie şapte minute așteptând la coadă și punând bunurile din coș pe bandă, pentru a fi scanate. InstantScanning economisește timp realizând o scanare automată a bunurilor, chiar când sunt puse în coș, prin intermediul unei porți situate la ieșirea din zona cu produse. Soluția se adresează inclusiv persoanelor care nu doresc instalarea unei aplicații mobile dedicate, clienții vizați constând în supermarketurile mici și mijlocii; 3 – Hydra System oferă un produs de securizare și personalizare a accesului în clădiri, printr-un dispozitiv tip security box ce se conectează la rețeaua de camere existente. Soluția utilizează recunoașterea facială, notificând proprietarii în cazul accesului neautorizat și permițând opțiuni tip smart home privind iluminatul, muzica ambientală etc. Astfel, proprietarii își sporesc atât securitatea cât și confortul locuirii; 4 – ART oferă companiilor o soluție de tranziție la o arhitectură de cloud personală. ART permite rezolvarea problemelor legate de arhitecturi de cloud complicate și dificil de administrat, adăugând o platformă proprie peste infrastructura existentă deja în companie. Soluția oferă managementul aplicațiilor, monitorizare, insight și analytics privind serviciile oferite, oferind o abordare non-technică astfel încât orice echipă din compania client să poată folosi platforma. Potențialii clienți se referă la companiile specializate în outsourcing și cele interesate de un upgrade al arhitecturii cloud; 5 – Lase’n’Play propune o soluție inovativă completă pentru o arenă de LaserTag, adesându-se atât companiilor cât și celor care doresc o arenă de LaserTag la ei acasă. Soluția lor oferă un sistem centralizat de analiză a rezultatelor jocului bazat pe laser, afișând scorurile în timp real și arhivând istoricul competițiilor, oferind jucătorilor și intervenții noi tip grenadă sau bombă ce trebuie să fie dezamorsate; 6 – Cum pot afla șoferii locurile libere de parcare în Iași? Valet oferă o soluție de identificare și centralizare a locurilor disponibile în parcări interioare, pe baza unui sistem de camere de luat vederi ce poate consta chiar în sistemul de supraveghere video existent, adesându-se în special centrelor comerciale de tip mall. Aplicația află locurile disponibile prin recunoașterea imaginilor, notificând șoferii în timp real de disponbilitatea locurilor și ajutând navigarea rapidă, sporind satisfacția clienților; 7 – DeafBot propune un sistem de traducere bidirecțională în timp real din limbajul verbal în limbajul mimico-gestual. Soluția oferă o aplicație web și mobilă ce permite persoanelor surdo-mute să comunice în timp real în contexte diverse – precum interacțiuni cu companiile, în intervenții de urgență și inclusiv în școlile publice; 8 – Watch Smart oferă o soluție de monitorizare și intervenție de la distanță în camera bebelușului, integrând un sistem de senzori de temperatură, posibilitatea de a legăna pătuțul bebelusului și un sistem de comunicare, incluzând luminițe, muzică și voce. Părinții pot avea astfel o supravegere continuă printr-o aplicație securizată a camerei micuților, eliberându-și timp și pentru activități în alte spații; 9 – Werit propune un consilier vestimentar digital, ce sugereaza clienților combinații între articole de îmbrăcăminte selectate dintr-o varietate de magazine online. Utilizatorii își creează un profil ce este continuu nuanțat prin algoritmi de machine learning, permițând Werit sa genereze combinații inteligente pe gustul cumpărătorilor, eficientizând selecția și cumpărarea online, și lărgind spectrul opțiunilor vestimentare. (E.M.)