Părinții americani copleșiți de temele pe care copiii lor le au de făcut acasă au găsit o nouă metodă, „homeschooling” (educație la domiciliu), la adăpostul unor legi foarte liberale, potrivit EFE. În Statele Unite, părinții care vor să-și educe copiii acasă pot alege planurile de studiu, metodele și bibliografia și au control asupra gestionării orarului. Cifrele acestei practici sunt în creștere, iar familiile încep să se organizeze în grupuri pentru a nu pierde contactul social.
„Nu ne ajunge timpul”, asigură Paula Castańo, o balerină profesionistă care își crește copiii între repetiții, spectacole și deplasări în străinătate. Motivul principal al educației acasă nu este însă stilul de viață nomad, ci, așa cum spune Paula, pentru că un copil de 4 sau 5 ani nu este încă pregătit să stea atâtea ore singur la școală.
Potrivit ei, sistemul de învățâmânt tradițional este prost creat și se bazează foarte mult pe munca părinților cu copiii lor, decât pe bunăstarea emoțională a acestora. Pentru a nu se îndepărta de profesia sa, Paula a înființat o școală de „dansuri din întreaga lume” unde pot veni copiii care practică sau nu „homeschooling”.
Dacă mai târziu copiii ei vor decide să frecventeze școala publică, Paula nu-i va împiedica. Deocamdată însă familia ei a pășit pe un drum pe care se angajează tot mai mulți părinți, mai ales cei copleșiți de temele zilnice ale copiilor lor. A învăța acasă este foarte ușor în SUA. Este nevoie doar de voință, de o înștiințare la învățământul public și de avizul unui specialist, o dată pe an, pentru a informa despre randamentul individual al elevului.
Este ceea ce confirmă o învățătoare care practică de 13 ani educația acasă, Cybele Botrán, care are un masterat în educație și care era nemulțumită de timpul scurt rămas pentru a vizita un muzeu sau de a face activități recreative cu familia. În 2003 a început cu primul său copil, Miguel, care acum are 20 de ani și studiază astrofízica la universitate. A continuat apoi cu Adrian, 18 ani acum, și Sophia care are 16 ani.
Potrivit ei, nu este nevoie să fii profesor, pentru că acest lucru „te face să privești educația acasă ca și cum te-ai afla la școală, când de fapt nu este așa”. Ea amintește de vremea când se întâlnea în parc cu alte familii care practicau metoda „homeschooling”. „Educația acasă este altceva, se bazează pe o relație mai intimă, pe un al șaselea simț, lucru pe care nu l-am învățat la Universitate”, a apus ea.
Cu experiența pe care a căpătat-o, Cybele consiliază grupul Parents’ Association for Teaching at Home cu care se reunește în fiecare săptămână pentru a îmbogăți cunoștințele elevilor și a veni în ajutor părinților. „Nu vrem ca guvernul să ne dirijeze, vrem libertate”, a spus ea, remarcând dezvoltarea fenomenului „homeschooling” și în sectoare profesionale, „pentru că o școală privată este foarte scumpă sau pentru că cea publică nu oferă calitate sau nu are suficienți copii”.
„A început în vremea hippy și apoi s-a propagat în rândul părinților evangheliști care au renunțat la educația religioasă din școala publică”, a explica Cybele care a precizat că în străinătate acest lucru nu este posibil și că în Germania este considerat ilegal. Potrivit biroului de presă al Școlilor Publice din comitatul Miami-Dade, 3.220 de copii practică educația la domiciliu. Comitatul este al patrulea ca număr de elevi (345.000) din sistemul public de învățâmânt din întreaga țară, după New York, Los Angeles și Chicago.
Deși această posibilitate există și se aude tot mai mult vorbindu-se de „homeschooling”, alți părinți sunt de părere că pentru copiii lor sunt mai bune centrele de învățâmânt tradiționale. Chiar dacă se simt copleșiți de numărul temelor pentru acasă, copiii trebuie să cunoască viața din afara casei. „Viața înseamnă să împărtășești cu ceilalți, cu străinii”, spune un alt părinte.
Nu as fi de acord cu asa ceva.