Ministrul Educației, Pavel Năstase, a declarat miercuri că evaluările din învățământul preuniversitar trebuie să fie privite ca având un caracter formativ, și nu unul de clasamente.
El a făcut această declarație la Palatul Victoria, la lansarea raportului intitulat „Evaluările și examinările în sistemul de educație din România”, realizat de Guvernul României, UNICEF și Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
„Raportul a scos în evidență un lucru foarte important, pe care și noi l-am intuit, și anume că aceste evaluări din învățământul preuniversitar trebuie privite ca având un caracter formativ, și nu unul de clasamente. Elevii sunt într-o competiție cu ei înșiși, nu sunt într-o competiție la nivelul claselor din care fac parte. După aceste evaluări, fiecare cadru didactic, pentru elevii pe care îi are în clasa respectivă, ar trebuie să facă o fișă de parcurs pentru perioada următoare plecând de la aceste rezultate. Fișa aceasta să fie individuală pentru fiecare elev din clasa respectivă, să permită profesorului să își pregătească materialele și tot procesul didactic astfel încât să completeze această pregătire de care elevul are nevoie pentru a ajunge la un anumit nivel”, a explicat ministrul, precizând că este necesară și evaluarea cadrelor didactice, însă după o pregătire corespunzătoare a acestora.
Pavel Năstase a adăugat că sunt în pregătire mai multe programe din fonduri europene pentru evaluarea elevilor și a profesorilor.
„Pregătim deja trei proiecte pe învățământul preuniversitar, care se referă tocmai la aceste aspecte, și încă două proiecte pe învățământul universitar. Anul acesta vom obține finanțare și dorim ca această componentă de evaluare a cadrelor didactice să fie acompaniată și de revizuirea manualelor școlare. (…) Echipa noastră pregătește deja mai multe proiecte europene care ne vor permite ca pe baza acestor recomandări, pe baza planului de acțiune să putem aduce acea plus valoare necesară, astfel încât copiii din România, elevii români să vină cu plăcere la școală, să nu mai avem această teamă de evaluările naționale, care sunt foarte binevenite”, a susținut Pavel Năstase.
Întrebat dacă se ia în calcul posibilitatea renunțării la evaluarea națională de la clasa a VIII-a, Năstase a răspuns: „Lucrurile acestea trebuie să le vedem noi cu multă atenție. Îmi este greu acum să vă spun dacă renunțăm sau păstrăm. Eu cred că trebuie să păstrăm aceste evaluări și am spus în ce context”.