Spectacolul de teatru „Cerere în căsătorie”, pe scena Festivalului de la Kiev

Spectacolul de teatru al Ateneului din Iași, „Cerere în căsătorie”, de A.P. Cehov, în regia lui Radu Ghilaș, continuă „asediul” cultural asupra festivalurilor internaționale de teatru. Cea mai nouă redută de cucerit este scena Festivalului Internațional de Teatru al Spectacolelor de Cameră, organizat de către Ministerul Culturii din Ucraina și Teatrul Academic „Koleso” din Kiev. Festivalul „ANDRIYIVSKYFEST” se desfășoară în perioada 12 iunie – 18 iunie la Kiev, iar vodevilul „Cerere în căsătorie” în regia lui Radu Ghilaș, va avea reprezentația marți, 13 iunie. „În cadrul festivalului vor participa 11 spectacole din opt țări: Georgia, Israel, România, Bielorusia, Ucraina, Bulgaria, Polonia și Franța. Un festival de amploare, cu aproximativ 120 de participanți, Festivalul Internațional „ANDRIYIVSKYFEST” se desfășoară sub bagheta Irynei Klishchevska, directoarea și fondatoarea Teatrului Academic „Koleso” din Kiev”, precizează reprezentanţii Ateneului din Iaşi, într-un comunicat de presă. ”Vodevilul „Cerere în căsătorie” de A.P. Cehov poate fi considerat un studiu despre căsătorie în ideea de pact, de alianță liber consimțită între bărbat și femeie, mai mult decât o uniune, nu în sens spiritual, ci mai degraba pragmatic, material. Până la semnătură și „da” avem, mai intai, cerere și ofertă. Ivan Vasilievici Lomov se hotărăște să-i ceară mâna fiicei lui Stepan Stepanovici Ciubukov, Natalia Stepanova, aducând în discuție bineînțeles, „zestrea”, Poiana boilor, ce duce la o serie de conflicte și tensiuni, bazate pe un joc de putere și de dominare. Versiunea scenică transformă tragismul situației, tratat într-o formă comică, în comicul unei situații tratat într-o formă tragică, dezvaluind un mariaj politic, păstrând light-motivul – “zestrea”, un pământ, care deși este trecut prin focuri de pronume posesive, nu apartine niciunuia dintre personaje și cu toate astea provoacă câștiguri sau pierderi, căsătorie sau divorț, pace sau război. Războiul și tensiunile se incheie prin alianță, prin pact, prin verbul consimt. Care este de fapt miza acestei căsătorii și ce avantaje are fiecare parte, care dintre copoi e mai bun, Otkatai sau Ugadai (care de această dată sunt chiar două personaje, două alter ego-uri, ce comunică cu stăpânii prin muzică și prin dans) sunt doar câteva din intrebarile ce construiesc un spectacol dinamic, complet, unde râsul, acordeonul și vioara păstrează bucuria și plăcerea viețiii (Radu Ghilaș, regizor).