Judeţul Iaşi, pe locul trei pe ţară în privinţa riscului educaţional

 

Peste o sută de profesori din învățământul preșcolar din județele Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava, Vaslui și Republica Moldova au7 particioapt marţi, 20 iunie, la Iaşi, la Conferința regională pentru educație timpurie de calitate, eveniment organizat de Asociația Ovidiu.ro, în parteneriat cu Primăria municipiului Iași şi cu sprijinul Inspectoratului Școlar Județean Iași și derulată în parteneriat cu Asociația Learning by Teaching și Citim Împreună România. Temele centrale ale sesiunii de training au fost metodele centrate pe copil, dezvoltarea limbajului, metodele de citit interactiv și explorarea conținuturilor științifice prin experimente. Miza este echiparea profesorilor ce lucrează cu copii provenind din medii defavorizate cu un set de practici educaționale și un pachet generos și divers de materiale educaționale care vor crește gradul de atractivitate al activităților de învățare. „Împărtășesc cu ceilalți traineri o filosofie educațională centrată pe nevoile și curiozitatea naturală a copilului și bazată pe interactivitate, gândire critică și explorare continuă. Îi așteptăm pe toți profesorii care lucrează cu copii provenind din medii defavorizate și își doresc să le ofere o experiență la grupă îmbogățită la un modul de formare gândit special pentru ei. Invitația este deschisă și către alți specialiști în educație – consilieri educaționali, mediatori școlari, profesori itineranți, învățători – care vor să contribuie, alături de educatoare, la prevenirea analfabetismului funcțional în comunitățile sărace„, a declarat Maria Gheorghiu, cofondator OvidiuRo. „Grație unor companii care înțeleg să susțină cauze cu miză pentru societatea noastră, sesiunile de formare sunt gratuite și deschise pentru până la 800 de profesori din zone defavorizate din întreaga țară. Fundația Carrefour acoperă costurile sesiunilor de formare și contribuie la producția kit-urilor educaționale, GlaxoSmithKline acoperă secțiunea de materiale și resurse pentru igienă din kit-ul educațional, iar Romstal și AutoKlass pun în mișcare echipa și trainerii, asigurând transportul pentru toată perioada desfășurării conferințelor regionale. În plus, toți profesorii și specialiștii în educație care se înscriu să organizeze Ateliere de Vară Șotron în comunități defavorizate – pentru două săptămâni în perioada iulie-august – vor primi un pachet consistent de materiale, inclusiv cărți și rechizite pentru copiii cu care vor lucra. Cartea-caiet Șotron pentru desfășurarea Atelierelor de Vară Şotron 2017 este tipărită cu sprijinul Profi România și va ajunge la peste 2.000 de copii săraci”, precizează organizatorii, într-un comunicat de presă. La nivel național, mai mult de o treime dintre școli și grădinițe (36%), majoritatea din zone rurale, se confruntă cu probleme educaționale grave și foarte grave. Asta înseamnă un risc crescut de abandon școlar, o pondere mare de cadre didactice necalificate și un grad ridicat de marginalizare al localității. Județele cu cele mai mari procente de școli încadrate în clasa 1 sau 2 de risc educațional sunt Vaslui (69%), Mureș (60%), Iași (57%), Brașov (53%), Botoșani (49%), Sibiu (47%), Bacău (45%) șiDolj (39%). Potrivit celui mai recent raport de țară în ceea ce privește rata alfabetizării populației, realizat de ELINET, România este pe penultimul locîn UE, cu peste 35% dintre elevii de clasa a IV-a demonstrând probleme serioase la citit. În 2012, OECD (Organizația pentru Cooperare Economică și Dezvoltare) evalua că aproximativ 42% dintre elevii români sunt analfabeți funcțional. În 2002, OECD demonstra o corelație pozitivă între citit și performanțele școlare, sugerând că promovarea cititului de la vârste cât mai fragede ar putea fi „una dintre cele mai eficiente modalități de a genera schimbare socială”. Cu toate acestea, conform PIRLS, aproape 70% dintre părinții din România nu citesc niciodată cărți împreună cu copiii lor sau o fac ocazional și insuficient. (E.M.)