Retailerul Kaufland și-a propus să preia peste 60% din carnea de porc locală până în 2020

Kaufland România a lansat miercuri, în premieră, împreună cu Cooperativa Agricolă „Țara Mea”, primul program național pentru carne de porc 100% românească, prin care se dorește preluarea a peste 60% din carnea de porc românească, respectiv în jur de 300.000 de porci pe an, până în anul 2020.

„Programul este o colaborare pe termen lung privind preluarea de porcine tinere pentru îngrășare în scop de abatorizare. Cooperativa a adunat peste 100 de fermieri mici și mijlocii care se ocupă de creșterea porcinelor pentru a face posibil acest program. După tăiere, carnea proaspătă ajunge pe rafturile magazinelor Kaufland în întreaga rețea. Obiectul programului este să ajungem la peste 300.000 de porci livrați pe an în anul 2020, adică peste 18.000 de tone pe an”, a declarat, miercuri, într-o conferință de presă, Valer Hancaș, manager Corporate Affairs și Comunicare Kaufland România.

Acesta a precizat că, în prezent, sunt livrați în rețeaua de magazine peste 400 de porci pe zi, cantitate care se va dubla până la finalul acestui an.

„Vom ajunge astfel la 800 de porci pe zi adică aproximativ 150-160.000 de kilograme pe săptămână sau 8.500 de tone de carne pe an. Avem obiective setate la finalul fiecărui an, ca atare la finalul anului 2018 vom lua 180.000 de porci pe an, iar la finalul 2019 targetul este de a depăși 250.000 de porci pe an. În momentul în care programul va ajunge la maturitate vom prelua peste 60% din carnea de porc locală, o cantitate fără precedent preluată de un retailer în România”, a adăugat Hancaș.

În opinia acestuia, programul are și rolul de a educa fermierii pentru a obține o carne de calitate, folosind doar furaje autohtone, fără soia, pentru a obține gustul tradițional al cărnii de porc românești.

„Cooperativa „Țara Mea” va impune trecerea la formatul de hrană ce provine exclusiv din agricultura românească, hrană naturală prin furaje fără soia, pentru a obține gustul tradițional al cărnii de porc românească. Asta înseamnă că acest tip de carne va avea o calitate superioară în raport cu carnea de import. Misiunea noastră este de a dezvolta în mod durabil agricultura națională și bunăstarea animalelor în lanțul de aprovizionare prin majorarea aportului de carne proaspătă provenită din producția internă de porci de la ferme mici și mijlocii din România”, a precizat Hancaș.

De asemenea, carnea proaspătă de porc provenită din acest program va fi preluată într-un spațiu de vânzare dedicat, intitulat „Raftul Românesc”, care va fi amenajat special pentru a încuraja clienții să opteze pentru produse de proveniență locală.” Ca să vă faceți o idee ceea ce înseamnă piesele de care Kauflad România are nevoie, pentru ceafa de porc ne-ar trebui aproximativ 1,5 milioane de porci pe an, pentru a acoperi cererea clienților”, a adăugat reprezentatul retailerului.

La rândul său, Marco Hößl, directorul general Kaufland România, a subliniat importanța acestui program pentru fermierii români, exprimându-și totodată preferința personală pentru carnea de porc românească având în vedere naționalitatea sa germană.

„Ne dorim ca acest program să clădească un viitor mai bun pentru fermierii români și în timp să devină un model de acțiune pentru toți cei care obișnuiesc să investească în business, ținând cont de nevoile comunității și ale partenerilor. Deci, sunt neamț și îmi place foarte mult carnea de porc, după cum se poate observa, și acesta este un motiv în plus să vreau carne din România”, a adăugat șeful Kaufland România.

Președintele Cooperativei Agricole „Țara Mea”, Florin Burculescu, susține că lansarea acestui proiect este „un eveniment istoric” în care fermierii români s-au coalizat într-o cooperativă și reușesc „cu un partener serios” să crească vânzarea cărnii de porc din România.

„Practic, acest program deschide orizonturi noi pentru industria de porc românească, pentru agricultura românească și putem vorbi de un T0. Dacă în 1989 aveam 15 milioane de porci, în 2000 am avut 800.000 și astăzi avem 4 milioane. Cu acest mecanism de vânzare în care avem garantată vânzarea cărnii de porc în România, pe producția românească de cereale, cred că putem spune că se restartează industria de carne de porc din România”, a adăugat Florin Burculescu.

Prezent la eveniment, ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Petre Daea, a felicitat cooperativa intitulată „Țara mea”, pentru că prin acest program s-a putut atrage un partener și astfel a devenit „Țara noastră”.
„Țara noastră pe care trebuie să o respectăm, pe care trebuie să o slujim, în care să trăim și să mâncăm trăind bine și să mâncăm sănătos produse pe care le facem aici cu migală, cu efort, cu multă grijă, într-un cuvânt cu sudoare. Mă bucur că și mass-media astăzi, ca de obicei, a prezentat același vârf de interes, a venit aici pentru a conecta țara la un program minunat, cum de altfel în ultima perioadă ați fost peste tot acolo unde se naște un program în interesul și folosul țării. Le facem cu strădanie și în folosul țării. Le facem cu strădanie și le facem în fiecare zi”, a menționat Petre Daea.

Cei prezenți au semnat un angajament de susținere a fermierilor români prin acestui program, care să ateste că își asumă obiectivele din program, primind totodată și un simbol, o plachetă, din partea Kaufland România.

Înainte de începerea conferinței de presă, ministrul Agriculturii a dorit să viziteze magazinul pentru a lua „pulsul” printre consumatori, verificând totodată prețul ouălor la raft și dând mâna cu unii clienți pe care i-a găsit în magazin.

Potrivit Cooperativei Agricole Țara Mea, România producea, în 1989, circa 15 milioane de porci. De atunci, producția internă a scăzut semnificativ, ajungând în anul 2000 la 800.000 de porci pe an iar în prezent la 4,46 milioane de porci.

Pentru a acoperi cererea de consum de pe piața locală, România trebuie, cel puțin, să dubleze producția internă de carne de porc. Datele INS arată însă că, în anul 2016, producția totală de carne de porc a crescut cu doar 4,6%.

Aproximativ 60% din carnea de porc din comerțul modern și tradițional provine de import.

Conform datelor MADR; România importă anual circa 230.000 tone de porci și carne de porc (circa 30.000 tone porci vii și 200.000 tone carne de porc) cheltuind astfel circa 350 milioane de euro pe carnea importată. În același timp, țara exportă de aproape 60 de ori mai puțin, adică aproximativ 4.000 tone de carne și produse din carne de porc. Potrivit MADR, în prezent, produsul carne de porc necesită sprijin financiar pentru a asigura necesarul de consum din producția internă.

INS arată că cel mai consumat tip de carne din România este cea de porc, acoperind aproape jumătate din consumul total de carne, fiind urmată de cea de pasăre, cu un consum de 15 — 20 kg anual și de vită, categorie care reprezintă doar 10% din total. Per total, consumul de carne în România este mai mic față de cel din țările mai dezvoltate: fiecare român mănâncă în jur de 60 kg de carne/an, față de media europeană de 70 — 75 kg.

AGERPRES