Ministrul Educației, Liviu Pop, a declarat marți că 2% dintre cadrele didactice sunt necalificate, unele dintre acestea având doar studii medii, însă în următorii trei ani situația se va remedia cu ajutorul fondurilor europene.
„Încă mai avem profesori necalificați și profesori neformați. Sunt două categorii de colegi ai noștri pentru care avem alocate resurse importante. Avem bani europeni exact pe subiectul acesta. 2% dintre colegii noștri profesori sunt necalificați. Aici avem măsuri, intervenim ca în următorii trei ani să fie toți calificați. (…) Finanțarea de anul viitor a locurilor de licență va fi strâns legată cu nevoile învățământului preuniversitar. Am spus asta la Consiliul Național al Rectorilor. Este nepermis ca noi să finanțăm 62.000 de locuri ca Minister al Educației și universitățile să nu producă resursa umană pentru preuniversitar în totalitate. Avem masterul didactic pus în Legea Educației de șase ani, nu s-a făcut deloc. Nu știu a cui este vina sau nu este vina. (…) Universitățile să ne spună: doresc să facă masterul didactic? Dacă nu doresc, ce punem ca să pregătim profesorii din preuniversitar? (…) Suntem singura țară din UE în care avem profesori necalificați. (…) Avem necalificați și în București, cu studii medii chiar”, a explicat Pop, la o dezbatere organizată de Federația Sindicatelor Libere din Învățământ.
El a anunțat că va fi realizată în premieră o metodologie pentru învățământul ante-preșcolar.
„O să facem și cadru metodologic pentru prima dată în învățământul ante-preșcolar șase luni — trei ani. Și acolo vom avea sumă consistentă. Alături de autoritățile locale, universități, minister vom crea cadru metodologic pentru creșe. Degeaba construim creșele, dacă nu știm ce facem în ele și cu cine facem”, a afirmat ministrul.
În opinia sa, de-a lungul timpului au fost luate prea multe decizii în sistemul educațional fără însă ca acestea să fie argumentate.
„Prea multe decizii s-au luat fără să fie argumentate. Multe dintre ele s-au spus în spațiul public și în spate nu aveau decât vorbe. Fapt pentru care, în perioada imediat următoare, nu vreau să dau termene, vom avea exact situația elevilor din România. (…) Trebuie să știm exact câți elevi avem în România și, după aceea, să vedem exact câți profesori punem lângă ei și ce politici educaționale facem. Trist pentru România este că încă nu se știe exact câți elevi sunt în sistemul de învățământ. Îi avem doar pe cei înscriși, sunt unii pe care îi trecem dintr-un an în altul fără să vină pe la școală, doar ca să dea bine anumiți indicatori. (…) Facem ordin în așa fel încât să știm cum finanțăm per elev fiecare unitate școlară. Sigur, vom veni cu măsuri în zona elevilor cu cerințe speciale, a părinților și a profesorilor pentru că fără acest trio nu o să putem singuri noi, ca minister, să facem față”, a precizat ministrul Educației.
AGERPRES