POSTFAȚĂ LA UN ALBUM DE IUBIRE (poemul de sâmbătă)

 

Liana Saxone privește adânc pânza albă de pe șevalet

părându-i-se o mai veche cunoștință.

De fiecare dată când se pregătea să picteze încă o veșnicie

avea această senzație de déjà vu: parcă s-au mai întâlnit undeva

cândva, în această lume sau în celelalte…

 

Oricum, întâlnirile nu erau imaginare așa cum

nici urma penelului  nu era doar vopsea ci și mult suflet…

Multă trăire în care pigmentul primea

strălucirea sensibilității strecurată în culoare

dar nu pentru a o dilua, ci pur și simplu pentru a o împrieteni cu aștrii,

cu tăcerile dintre cuvinte:

Păduri arse, copaci singuratici, Copacul ei

Copacul meu, Pădurea Carmel

Flori așezate pe scaun, Ferestre deschise, Uși dezmembrate,

tihnă, lumină și întuneric

frumusețe strecurată în flori, singurătate,

culori vii îmblânzite în hamuri de alb și de gri

Întoarcere de la câmp, Măslinul

(din care s-au luat frunzele de laur),

și peste toate

ochiul de fântână adâncă, de stea săpată la rădăcină

o lăsau pe Liana Saxone să ne privească

ca printr-un ochean plin de îndepărtări

și mai ales de îmbrățișările noastre

hulpave și mari iubitoare de artă.

 

În camera artistei

păstrată de rigorile unei odăi

simplitatea ne poartă de mână

să nu deranjăm ordinea lucrurilor

printre care se aude tot timpul un murmur de izvor carpatin:

 

”Liană, Liană / îți ții inima-n palmă / și păsări o ciugulesc

și soarele o despletesc / vezi cântecul cum te coboară

prin culorile tari / povestioare de vară

și în culorile blânde / ce aduc apusul în seară

și pe tine te ține / de mijloc când te coboară

pe pânza ca o boltă stelară / în care pictura te privește-n afară

 

Liană, Liană / te-ntinzi peste lume

mlădioasă ți-e forța / ce poartă-același nume

pânzele astfel pictate / de țin răstignită

cu mâinile pe nemurire fixate

 

Ca o liană / cuprinzătoare de tot

Liană, Liană

ne ții răsuflarea în palmă

și păsări o ciugulesc / și soarele o despletesc

vezi cântecul cum te coboară

prin culorile tari / povestioare de vară

și în culorile blânde / ce aduc apusul în seară

și pe tine te ține/ de mijloc când te coboară

pe pânza ca o boltă stelară / în care pictura

te privește-n afară,,,

 

Acolo unde se mai vede / Pădurea Carmel fumegând

și zarea pe care Haifa se stivuia ca într-un joc de cuburi

rând peste rând…

cu orizonturi suprapuse / cu aerul acela sărat

numai bun de pus amintiri la păstrat…

 

Liana, Liana

ești Saxone și Horodi

atât cât să-ți ridici strămoșii

prin roșul de rodii

ca într-o coridă primești salutul toreadorului

căruia i-ai dat batista

chiar dacă taurul te cunoaşte și îți face cu ochiul

 

Aștepți ca orice neînțeles

(care își trimite singur scrisori la Post Restant)

Aştepţi să fii strigată pe nume și invitată la ghișeu:

  • Liana Saxone Horodi ați mai primit o scrisoare. O ard sau vi-o citesc?
  • Ardeți-o, căci de citit… nu mai avem timp să dăm explicații.

Să fie fumul și cenușa urmarea firească a celor care se întreabă

”De ce copacii mor în picioare”?

  • De aia, mor copacii în picioare!

De ”cal maro”, ar pune prietenul tău Nichita Stănescu

”de Arpagic” ar spune prietena ta Ana Blandiana

și fiecare din prietenii tăi ți-ar spune versiunea lor

 

Și eu îți spun versiunea mea:

Copacii mor în picioare de varice

sau de plictiseală, de nerăbdare sau

de istovirea pensonului

sau a cuțitului răscolitor de culoare prin tainele geniului

de cezanne, picasso, chagall, brauner, iancu, elron, briss, saxone…

 

Liană, Liană / cartea aceasta / te ia în seamă

cum doar oglinda mai este în stare / să scoată din tine Muntele de Sare

zâmbetul tău răscolitor / să dea nopții culoare
și zilelor să le ofere, în trecere, o floare.

 

ADI CRISTI