În peroada ianuarie – mai 2018, Liceul Tehnologic Economic „Virgil Madgearu” din Iaşi implementează proiectul „MadgeariŞtii de la APA (Academia pentru Aquacercetători)”, finanţat prin Fondul Ştiinţescu, program dezvoltat de Fundaţia Comunitară Iaşi şi Romanian-American Foundation şi derulat în parteneriat cu o serie de finanţatori locali. Pornind de la întrebarea „Cum funcţionează?”, arătând că ştiinţele sunt interesante şi că experienţele asociate lor pot fi întâlnite la orice pas, echipa de proiect, coordonată de prof. dr. Daniela Dumitraş, şi-a propus să stimuleze curiozitatea şi spiritul de investigaţie ale elevilor, prin crearea de conexiuni între noţiunile abstracte şi viaţa reală. Tema proiectului a fost sugerată de elevi, care şi-au exprimat dorinţa de a afla mai multe despre APĂ, element comun tuturor disciplinelor STEM, şi de a experimenta şi înţelege în laborator lumea minunată a ştiinţelor. Elicopterul lui Leonardo da Vinci şi entuziasmul acestui inventator de geniu au constituit punctul de plecare în realizarea proiectului interdisciplinar „MadgeariŞtii de la APA (Academia pentru Aquacercetători)” cu tema centrală APA, pornind de la ideea că apa înseamnă viaţă. „Proiectul urmăreşte îmbunătăţirea calităţii educaţiei, prin organizarea atelierelor de inovaţie şi creativitate, în cadrul cărora elevii vor fi încurajaţi spre studiul aplicativ, lucrul în echipă şi abordarea interdisciplinară a temelor de actualitate mondială. Tema apei va fi abordată atât din punct de vedere STEM (ştiinţe, tehnologie, inginerie, matematică), cât şi cultural-religios şi literar. Se creează astfel premisele dezvoltării gândirii critice şi abordării polivalente a unei teme”, a declarat prof. dr. Laura Maria Cârstea, directorul Liceului Tehnologic Economic „Virgil Madgearu”. În cadrul proiectului vor fi derulate trei categorii principale de activităţi. Prima categorie constă în vizite de studiu, în timp ce a doua categorie de activităţi vizează şedinţe de proiectare, realizarea machetei de potabilizare a apei, a ceasului cu apă, a jocului electric de corespondenţă, a machetei elicopterului lui da Vinci – şurubul aerian, etc. A treia categorie de activităţi presupune realizarea unor spectacole interactive şi expoziţi, în care „actorii” vor prezenta experimente cu apă, implicând şi „spectatorii” în acestea, în vederea diseminării rezultatelor obţinute în cadrul proiectului şi trezirii interesului pentru studiul ştiinţelor. „Deschiderea elevilor noştri către un astfel de proiect a fost regăsită şi demonstrată în diverse activităţi ştiinţifice organizate la nivelul şcolii sau comunităţii –„Aventura bobocilor chimişti”, implicarea în proiectul „Sustainable Energy Management @ Schools in Europe (Managementul energiilor sustenabile)”, ateliere de ştiinţe (pe diferite nivele de vârstă) etc., care vin ca o continuare şi consolidare a cunoştinţelor acumulate. Mesajul „Magia este doar ştiinţa pe care nu am înţeles-o încă” exprimă realitatea că un elev care a înţeles suficient de bine un fenomen este capabil să îl explice cât mai simplu. Ne dorim ca elevii noştri să explice simplu ştiinţa, pentru că au înţeles-o. În viitor, aceştia vor putea trece la constituirea unor echipe de cercetare care să exploreze tematici de interes pentru comunitatea din care fac parte”, a adăugat prof. dr. Laura Maria Cârstea. (E.M.)