Cu o grevă de amploare şi de lungă durată în transportul feroviar şi noi turbulenţe la compania aeriană Air France, Franţa se pregăteşte pentru „marţea neagră” din cauza grevelor din transporturi faţă de reformele preşedintelui Macron, transmite AFP.
După mai multe zile de mobilizări cu succes limitat, greva lucrătorilor din sectorul feroviar a ajuns în faţa protestelor de durată, cu încetarea lucrului timp de două zile din cinci, şi reprezintă cea mai importantă provocare cu care se confruntă preşedintele Emmanuel Macron de al venirea sa la putere în luna mai 2017.
Sindicatele de la compania naţională de căi ferate SNCF protestează împotriva eliminării statului special, a deschiderii pieţei de transport feroviar în faţa concurenţei precum şi contra transformării SNCF în societate anonimă, proces care, potrivit sindicatelor, deschide calea pentru privatizarea SNCF, lucru negat de Guvernul de la Paris.
Proiectul de reformă „vizează distrugerea serviciului feroviar public numai din dogmatism ideologic şi nu va rezolva problema datoriilor companiei şi nici cea a disfuncţionalităţilor”, afirmă sindicatele de la SNCF.
Greva lucrătorilor din sectorul feroviar, care ar urma să dureze 36 de zile întinse pe parcusul a trei luni, mizează pe uzura opiniei publice care, potrivit sondajelor, apreciază că greva este nejustificată dar speră că feroviarii vor renunţa dacă executivul continuă să afişeze aceeaşi intransigenţă.
De cealaltă parte, conducerea SNCF se aşteaptă la un conflict dur de muncă. Marţi, SNCF se aşteaptă să circule un TGV din opt, şi un tren regional din cinci. În cazul traficului internaţional, trei din patru trenuri Eurostar în circulaţie şi un trafic aproape normal în cazul trenurilor Thalys spre Belgia. În schimb, nu va circula niciun tren spre Spania, Italia şi Elveţia.
Pentru cei aproximativ 4,5 milioane de călători care circulă zilnic SNCF, săptămânile următoare se anunţă a fi complicate în condiţiile în car vor fi nevoiţi să folosească serviciile de ride-sharing şi autocarele.
În pofida ameninţărilor cu greva, Guvernul de la Paris îşi menţine hotărârea de a moderniza sectorul feroviar, care urmează să fie deschis concurenţei, reamintind că pentru a rula un tren în Franţa costă cu 30% mai mult decât în alte părţi. „Nimeni nu poate înţelege de ce sindicatele lucrătorilor din sectorul feroviar demarează o grevă de durată şi penalizantă în condiţiile în care Guvernul este angajat în procedura de dialog”, subliniază ministrul Transporturilor, Elisabeth Borne.
Preşedintele Emmanuel Macron, care s-a angajat să transforme în profunzime Franţa, riscă foarte mult în acest dosar, în care mai multe Guverne au eşuat în trecut. În 1995, o grevă masivă în sectorul feroviar, cea mai importantă de după luna mai 1968, a paralizat Franţa timp de mai multe săptămâni.
Însă şi pentru sindicate protestele din această săptămână sunt cruciale, pentru că riscă să afecteze viitorul altor proiecte de reformă, care îi vor viza în special pe funcţionari şi pe pensionari. Philippe Martinez, preşedintele CGT, cea mai importantă confederaţie sindicală din Franţa, a făcut un apel pentru o convergenţă de protestelor, în condiţiile în care există nemulţumiri în creştere şi în rândul pensionarilor, studenţilor , lucrătorilor din salubritate sau angajaţilor din sectorul energiei, care vor intra şi ei marţi în grevă.AGERPRES