Aproximativ 80 de elevi de la şcoli cu predare exclusiv în limba maghiară din Miercurea Ciuc au participat, joi, la un concurs de interpretare a unor texte literare în limba română, eveniment care se doreşte a fi o sărbătoare a literaturii române.
Ajuns la a doua ediţie, concursul „Povestiţi-ne din literatura română!” a fost organizat de Şcoala Gimnazială „Nagy Imre” şi a reunit elevi de la şcolile „Petőfi Sándor”, „József Attila”, „Xántus János” şi „Nagy Imre”.
Organizatorii şi-au exprimat bucuria că, în acest an, interesul a fost foarte ridicat şi că la concurs s-au prezentat şi elevi cu cerinţe educaţionale speciale sau proveniţi din centrele de plasament.
Concursul a inclus o singură probă, în cadrul căreia elevii au interpretat fragmente din opere epice româneşti, culte sau populare şi au încercat să se transpună în pielea personajelor şi să transmită juriului şi auditoriului emoţia simţită.
Dacă unii copii au ales fragmente din „Domnul Goe” sau „Două loturi”, de Ion Luca Caragiale, alţii s-au oprit la „Mioriţa” sau la texte de Gelu Naum, Mircea Cărtărescu, Anton Tănăsescu, Alex Moldovan sau Ioan Alexandru Brătescu-Voineşti.
Pofesoara Császár Tünde Márta, de la Şcoala Gimnazială „Nagy Imre”, iniţiatoarea concursului, consideră că un astfel de demers îi ajută pe elevi să comunice şi să îşi dezvolte deprinderile de exprimare în limba română.
„Elevii maghiari sunt inspiraţi de literatura română, iar în ceea ce priveşte formarea priceperilor şi deprinderilor de exprimare în limba română, memorizarea textelor literare favorizează pronunţia clară şi corectă, cultivă vorbirea expresivă, dezvoltă auzul fonematic”, a declarat Császár Tünde Márta.
Chiar dacă emoţiile au fost mari, participanţii au reuşit să impresioneze juriul, condus de profesorul şi criticul de artă Nicolae Bucur, cel care le-a transmis că este important să nu uite niciodată limba maternă, dar că trebuie să înveţe foarte bine şi limba română, pentru a avea mai multe oportunităţi în viaţă.
Profesorul Nicolae Bucur a arătat că, în opinia sa, în demersul de învăţare a limbii române un rol important îl are atât familia, cât şi profesorii, care trebuie să-i pună pe copii în situaţii reale de comunicare, să-i scoată din „conservă”, să-i încurajeze să citească în limba română texte pe care să le îndrăgească şi care să le fie folositoare.
Juriul a punctat originalitatea interpretării, pronunţarea corectă, dar şi folosirea accentului şi intonaţiei în mod corespunzător.
Toţi concurenţii au primit diplome şi premii constând în cărţi şi rechizite din partea finanţatorilor proiectului, respectiv Primăria Municipiului Miercurea Ciuc, Asociaţia Nagy 12 Imre Egyesület şi Asociaţia Comunitară Românească din Miercurea Ciuc (ACROM). Diploma concursului a fost realizată de o elevă de clasa a VII-a de la şcoala organizatoare, care s-a inspirat din opere literare româneşti.
Evenimentul a avut ca motto: „Te citesc, te ştiu pe de rost şi te trăiesc…”, iar organizatorii au punctat faptul că îşi doresc ca acesta să devină unul tradiţional şi să fie „o sărbătoare a literaturii române, prin care prieteniile să se consolideze, iar satisfacţia muncii desfăşurate de elevi şi cadre didactice să le ofere bucurii tuturor celor interesaţi de ea”. AGERPRES