Majorarea tarifelor pentru rovinietele destinate transportului de marfă de mare tonaj reprezintă o măsură ce trebuia aplicată încă din 2014, iar termenul nu mai poate fi amânat, întrucât există riscul deschiderii procedurii de infrigement împotriva României, precizează, joi, Ministerul Transporturilor, într-un comunicat de presă transmis AGERPRES.
„Măsura se adresează doar transportatorilor rutieri de mărfuri cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi trebuie aplicată pentru a respecta Directiva europeană 1999/ 62/ CE. Aceasta trebuia transpusă în legislaţia naţională încă de la 1 martie 2014. Termenul nu mai poate fi amânat pentru că există riscul deschiderii procedurii de infrigement împotriva României. Normativele europene prevăd că tariful zilnic, fix şi unic, pentru toate categoriile de vehicule de transport marfă cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone, este de 12 euro. Odată cu transpunerea tarifului zilnic s-au recalculat tarifele cu valabilitate pentru perioade de 7 zile, 30 zile, 90 zile şi 12 luni, astfel încât să fie respectate proporţiile prevăzute în Directivă. Transpunerea acestor normative nu modifică tarifele pentru categoriile de vehicule, A, B, G şi H”, se menţionează în comunicatul citat.
Potrivit ministerului de resort, prin proiectul propus „s-a încercat ca impactul să fie minim asupra operatorilor de transport, astfel ca tariful anual pentru categoria F de vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 12 tone şi mai mult de 4 axe să rămână la valoarea de 1.210 euro”. De asemenea, a fost menţinut tariful anual pentru categoria E de vehicule, care rămâne la suma de 720 euro, iar în urma recalculării, tariful anual pentru categoria C de vehicule va ajunge la 600 euro, mai mare cu 280 euro, faţă de tariful actual.
Totodată, pentru tariful anual de la categoria de vehicule D, s-a calculat o valoare de 660 de euro, care reprezintă media între tarifele adiacente, de la categoria C şi categoria E şi rezultă, astfel, o creştere a acestui tarif anual cu 100 de euro.
Ministerul Transporturilor precizează faptul că Bulgaria a actualizat aceste tarife (12 euro/zi) de la 1 ianuarie 2018.
În ceea ce priveşte cuantumul amenzilor aplicate pentru cei care nu deţin rovinietă de transport, ministerul de resort subliniază că acesta s-a calculat, pentru toate categoriile de vehicule, ca fiind de două ori tariful anual pentru amendă minimă şi de patru ori tariful anual pentru amendă maximă.
„Se menţine posibilitatea achitării a jumătate din minimul amenzii în cel mult 15 zile de la înmânarea sau comunicarea procesului verbal de contravenţie. În intervalul de timp cuprins între data săvârşirii contravenţiei şi data înmânării sau comunicării procesului verbal de contravenţie nu se mai pot aplica alte sancţiuni. Tarifele de utilizare achitate anterior intrării în vigoare a actului normativ îşi menţin valabilitatea”, se arată în comunicat.
Proiectul de Ordonanţă a Guvernului privind actualizarea tarifelor pentru rovinietă şi a amenzilor contravenţionale se află în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Transporturilor, până la data de 1 septembrie 2018.
În replică, reprezentanţii Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) atrag atenţia, într-un comunicat de presă, că proiectul de Ordonanţă a Guvernului pentru modificarea anexelor nr. 1 şi 2 la Ordonanţa Guvernului nr. 15/ 2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale afectează cel mai mult cele peste 30.000 de autovehicule de transport marfă cu masă maximă autorizată între 3,5 tone şi 12 tone (cu maximum trei axe, inclusiv) din România.
„Acestea vor trebui să plătească tarife de rovinietă pentru o zi de 12 euro, în creştere cu 33% de la 9 euro pentru vehiculele de şi peste 12 tone (cu maximum 3 axe, inclusiv), cu 71,42% de la 7 euro pentru vehiculele între 7,5 – 12 tone şi în urcare cu 200% de la 4 euro la 12 euro pentru vehiculele între 3,5 – 7,5t. Cele peste 100.000 de autovehicule de transport marfă de peste 12 tone (categoria F), vor plăti 12 euro în loc de 11 euro la vinieta de o zi, iar pentru rovinieta de 30 zile această categorie de autovehicule va plăti cu 5 euro în plus de la 55 la 60 de euro”, susţin oficialii UNTRR.
În prezent, la nivelul Comisiei Europene (CE) se discută modificarea Directivei 1999/62/CE prin directiva eurovignetei, prin care se urmăreşte implementarea conceptului de plată a taxelor pe kilometru şi nu pe timp, aşa cum se aplică în prezent în România.
Comisia consideră că măsura propusă în proiectul de directivă contribuie la aplicarea în mod consecvent a principiilor „poluatorul plăteşte’ şi „utilizatorul plăteşte’ în vederea generării de venituri şi a asigurării de finanţare pentru investiţiile viitoare în transporturi. „În România, principala problemă este legată de dezvoltarea insuficientă a infrastructurii rutiere, astfel că, cel mai probabil, va fi solicitată o perioadă cât mai lungă de tranziţie până când România îşi dezvoltă infrastructura, dar care potrivit estimărilor actuale nu va putea depăşi anul 2027. Totodată, în România, astăzi nu se ţine cont de nivelul de poluare, în timp ce restul ţărilor taxează suplimentar acest aspect, în cadrul conceptului ‘internalizarea costurilor externe'”, se arată în comunicatul UNTRR.
Conform transportatorilor din România, tendinţa de taxare la kilometru a autovehiculelor comerciale de transport mărfuri s-a extins odată cu extinderea reţelei de autostrăzi şi drumuri expres, de la ţări cu tradiţie în taxarea pe autostrăzi, precum: Franţa, Italia, Spania, Germania, la ţări ca Austria, Cehia, Ungaria. Unele dintre aceste ţări taxează autoturismele în funcţie de distanţa parcursă (Italia, Franţa) sau pe timp – prin viniete/stickere cu diferite valabilităţi (Austria, România, Ungaria).
În România, taxarea pentru utilizarea celor peste 17.000 km de drumuri naţionale (autostrăzi – 748 km, drumuri europene, drumuri cu trei benzi de circulaţie, drumuri cu patru benzi de circulaţie, drumuri cu şase benzi de circulaţie), acelaşi autovehicul de 40 tone, cu mai mult de 5 axe, plăteşte între 11 euro/zi şi 1.210 euro/an indiferent de numărul de kilometri parcurşi sau de nivelul emisiilor poluante.
Drumurile judeţene însumează aproape 35.400 km, iar cele comunale peste 33.100 km, ambele categorii au administratori diferiţi şi pot avea propriile tarife de utilizare a infrastructurii proprii, cât şi propriile portanţe, de obicei inferioare reţelei principale, precum şi propriile tarife pentru depăşirea acestor valori.
În prezent, un autoturism plăteşte în România 28 euro/an, în Austria 87,3 euro/an (Austria are o reţea de autostrăzi de 1.720 km), în Ungaria 140 euro/an (Ungaria are o reţea de autostrăzi de 1.500 km), în Bulgaria 50 euro/an (Bulgaria are o reţea de autostrăzi de 800 km), iar în Germania (reţeaua de autostrăzi are 13.000 km), dacă se va aplica din 2019, suma de 130 euro/an.
În acelaşi timp, UNTRR atrage atenţia că taxarea infrastructurii rutiere din Republica Moldova se realizează într-un mod discriminatoriu pentru transportatorii români care tranzitează ţara. Astfel, susţin transportatorii, aceştia plătesc, conform art. 346 din Codul Fiscal al Republicii Moldova, o taxă de 15 euro în momentul în care intră pe teritoriul Republicii Moldova, iar pentru fiecare 24 de ore petrecute pe teritoriul Republicii Moldova sau fracţiune din 24 ore se percep la ieşire 24 euro, deci ” rezultă că pentru prima zi de utilizare a infrastructurii rutiere a republicii Moldova, un transportator rutier român plăteşte 39 euro – aspect nemaiîntâlnit în practica europeană şi internaţională”.AGERPRES