Senatul a adoptat miercuri proiectul de lege privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile, redenumit Autoritatea de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (AIAS).
Proiectul, adoptat cu unanimitate de voturi, urmăreşte modificarea şi completarea unor prevederi din OG 26/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea 55/2010, pentru asigurarea îndeplinirii atribuţiilor autorităţii unice naţionale privind investigaţiile în domeniul siguranţei aviaţiei civile. De asemenea, se urmăreşte completarea şi actualizarea OG 26/2009 în conformitate cu prevederile actelor normative europene emise după anul 2009, respectiv Regulamentele UE 996/2010, 376/2014 şi 2015/2018.
Conform proiectului iniţiat de Guvern, AIAS este „autoritatea unică în domeniul investigaţiilor şi analizelor privind siguranţa aviaţiei civile la nivel naţional cu atribuţii în organizarea, conducerea, coordonarea, controlul şi efectuarea investigaţiilor privind siguranţa aviaţiei civile, în conformitate cu Codul Aerian al României, regulamentele europene, precum şi cu alte acte normative aplicabile domeniului de activitate al AIAS, în scopul determinării faptelor, cauzelor şi împrejurărilor care au dus la producerea evenimentelor de aviaţie civilă şi emiterea de recomandări pentru siguranţa aviaţiei civile, în scopul prevenirii producerii evenimentelor de aviaţie civilă, atunci când evenimentele de aviaţie civilă se produc pe teritoriul şi/sau în spaţiul aerian al României, este implicată o aeronavă înregistrată în România, iar statul pe teritoriul căruia s-a produs evenimentul nu efectuează investigaţia privind siguranţa aviaţiei civile, este implicată o aeronavă operată de un operator aerian român, iar statul pe teritoriul căruia s-a produs evenimentul sau statul de înregistrare a aeronavei nu efectuează investigaţia privind siguranţa aviaţiei civile”.
AIAS desfăşoară investigaţii privind siguranţa aviaţiei civile „independent de orice anchetă judiciară, disciplinară, administrativă sau de orice altă natură derulată de alte autorităţi şi entităţi şi nu are atribuţii în stabilirea vinovăţiei sau a răspunderii juridice”, mai prevede actul normativ.
„Denumirea de autoritate este de natură a sublinia şi importanţa, dar şi necesitatea legală a raportării evenimentelor privind siguranţa aeronautică, precum şi de a aduce clarificări cu privire la instituţia (autoritatea) căreia trebuie să se adreseze atât operatorii/organizaţiile/structurile din industrie, cât şi beneficiarii serviciilor aeronautice care au fost martorii/participanţii la un eveniment ce poate afecta siguranţa aeronautică”, stipulează proiectul.
Unul dintre amendamentele admise la proiectul de lege privind aprobarea Ordonanţei Guvernului 17/2018 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului 26/2009 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile şi pentru abrogarea Ordonanţei Guvernului 51/1999 privind investigaţia tehnică a accidentelor şi incidentelor din aviaţia civilă vizează redenumirea Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS), respectiv Autoritatea de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile, denumită în continuare AIAS, instituţie publică cu personalitate juridică.
Senatul este prima Cameră legislativă sesizată. AGERPRES