Judeţul Iaşi se află pe locul doi pe ţară, după municipiul Bucureşti, în ceea ce priveşte numărul cererilor depuse de consumatori pentru soluţionarea alternativă a litigiilor în domeniul bancar. Potrivit lui Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de coordonare al Centrului de soluţionare alternativă a litigiilor în domeniul bancar (CSALB), de la începutul acestui an şi până în prezent, 34 de ieşeni au depus cereri de soluţionare pe cale amiabilă a litigiilor pe care le au cu băncile sau instituţiile financiare nebancare (IFN), acest lucru reprezentând 8% din totalul cererilor înregistrate la nivel naţional. În total, la data de 20 octombrie 2018, la Centrul de soluţionare alternativă a litigiilor în domeniul bancar erau înregistrate oficial 962 de cereri din partea consumatorilor. Dintre acestea, 302 dosare au fost soluţionate, în 90% din cazuri cu împăcarea părţilor, în timp ce în numai 10% dintre cazuri, cele două părţi trebuind să tranşeze conflictul în instanţă. “Principalul nostru obiectiv este acela de a reduce numărul de dosare din instanţe şi de a scădea numărul litigiilor înregistrate între consumatori şi bănci, respectiv instituţii financiare nebancare”, a declarat Alexandru Păunescu, în cadrul unei conferinţe de presă desfăşurate marţi, 23 octombrie, la Iaşi. Potrivit acestuia, de la începutul anului, peste 260 de consumatori din România au obținut de la bănci și IFN-uri, cu ajutorul CSALB, reducerea sau eliminarea comisioanelor, scăderea ratelor la credite sau chiar ștergerea întregului sold rămas de achitat. „Un studiu realizat la solicitarea CSALB la începutul anului ne-a arătat că 27% dintre respondenții la un chestionar nu știu cu ce i-ar putea ajuta CSALB. Caravana CSALB a venit tocmai ca răspuns la această nevoie de informare a oamenilor cu privire la serviciile financiar-bancare și eventualele neînțelegeri pe care aceștia le au cu băncile și IFN-urile. Ne dorim ca prin promovarea CSALB, soluționarea amiabilă să devină prima opțiune atunci când oamenii au neînțelegeri cu băncile”, a precizast Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare al Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB). “Soluţionarea alternativă a litigiului în domeniul bancar este declanşată de către consumator, în urma răspunsului negativ venit de la bancă sau instituţia financiară nebancară cu care acesta a încheiat un contract, pe baza acestui document, CSALB urmând să deschidă procedura de soluţionare alternativă a litigiului. După acceptul băncii, CSALB desemnează un conciliator, respectiv o persoană care are ca sarcină să negocieze soluţionarea conflictului între consumator şi bancă. Acesta are la dispoziţie 90 de zile pentru soluţionarea conflictului. Foarte important este de menţionat faptul că la soluţionarea alternativă a litigiului în domeniul bancar nu este necesară prezenţa fizică a părţilor, totul urmând să se desfăşoare online. De asemenea, un alt lucru deosebit de important este acela că, pentru consumator, procedura de soluţionare alternativă a litigiului este gratuită”, a menţionat Alexandru Păunescu. Conform unui studiu realizat de KANTAR TNS, la solicitarea CSALB, principalele probleme pe care consumatorii le întâmpină în relația cu băncile și IFN-urile sunt comisioanele mari, timpul de așteptare pentru soluționarea unei solicitări și birocrația excesivă. De cealaltă parte, principalele modalități de soluționare la care apelează consumatorii sunt discuțiile cu reprezentanții instituției sau reclamație la ANPC. Aproximativ nouă din zece din respondenți au declarat că ar apela la CSALB în viitor dacă ar avea vreo problemă sau vreun litigiu cu o instituție financiar-bancară. Gratuitatea și timpul scurt de soluționare, de până la 90 de zile, i-ar convinge pe consumatori să apeleze la experții CSALB. Metoda preferată de soluționare a litigiilor este instanța, însă acesta este un proces de durată, care nu garantează un răspuns favorabil. Potrivit unui raport realizat de KPMG la solicitarea Asociației Române a Băncilor, durata unui proces civil care cuprinde toate cele trei faze de judecată – prima instanță, apel și recurs, se poate extinde la peste 3 ani.În comparație, soluționarea amiabilă cu ajutorul CSALB durează cel mult 90 de zile și este gratuită pentru consumatori. Proiectul “Caravana CSALB” constă într-o serie de întâlniri între specialiștii instituției și reprezentanții mass-media din principalele orașe ale țării, cu scopul de a promova avantajele soluționării amiabile. Caravana CSALB, aflată în acest an la cea de-a patra ediţie şi care își propune să promoveze metodele de soluționare alternativă a litigiilor din domeniul financiar-bancar, a debutat la Timișoara, după care a poposit la Cluj-Napoca și Constanța, iar acum la Iaşi. Persoanele interesate pot apela la sfaturile specialiştilor CSALB accesând site-ul www.csalb.ro sau la numărul de telefon cu tariff normal 021 9414. (Edmond Macri)