Circa două treimi (64%) dintre fermierii care au accesat programul de tomate, în ultimii doi ani, sunt tineri sub 40 de ani, iar numărul producătorilor din sector s-a dublat până la 16.000, a declarat, miercuri, în cadrul unei conferinţe de specialitate, ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Petre Daea.
„Dacă ar fi aici o parte dintre fermierii români, mi-aş putea aduce ca suport în cele spuse ce faceţi astăzi pentru a susţine programele pe care noi le-am lansat, le urmărim şi le valorificăm în interesul dumneavoastră. Le-am lansat pentru că avem, pe de o parte, o situaţie specială, legată de condiţiile climatice pe care le are România, de condiţiile pedologice pe care le are România. Cel mai vizibil program a fost programul de tomate, pe care l-am lansat acum doi. Am crescut de la simplu la dublu. De la simplu, pentru că acum un an aveam 8.000 de producători, iar anul acesta avem 16.000 şi 64% dintre ei sunt tineri sub 40 de ani. E mai bine să mobilezi rafturile retailerilor cu produse româneşti cu o calitate superioară, deci e mai bine pentru toţi. În toate analizele pe care le-am făcut am constatat că există avantaje pentru toţi. Avantaj pentru fermier prin multiplicarea suprafeţelor cultivate, şi din partea retailerilor, unde am văzut că sunt mai multe sortimente de tomate în aceste spaţii comerciale. Merită să folosim acest spaţiu prin prisma interesului pe care îl avem şi ne permitem să-l multiplicăm”, a spus Daea.
Potrivit datelor prezentate de ministrul Agriculturii, în cadrul unui alt program guvernamental – „Alege oaia!” – peste 750 de fermieri „au găsit sămânţa succesului aici”.
„757 de fermieri care au renunţat la pribegie au găsit sămânţa succesului aici. Unde, de altminteri, au şi această sămânţă şi în celelalte programe pe care le-am lansat, cum ar fi „Alege oaia!’. În condiţiile în care România se află pe locul 3 în Uniunea Europeană ca efective la această specie şi are o suprafaţă de pajişti care înseamnă Elveţia, Austria şi Belgia la un loc, îţi dai seama ce înseamnă potenţialul ţării şi ce preocupări statale trebuie să ai. Am pornit la drum pentru a stimula consumul de carne de oaie şi am făcut câţiva paşi, timizi la început, apoi din ce în ce mai statornici şi siguri. Iată că astăzi, dumneavoastră care sunteţi aici, vă puteţi întâlni în magazinele noastre cu produse din carne de oaie, pregătite la nivelul pretenţiilor pe care le au consumatorii”, a subliniat şeful de la Agricultură.
În viziunea lui Petre Daea,”fermierul român se poate folosi de tehnici noi pentru crearea de produse de mare valoare”, iar „prin politicile agricole ale Ministerului Agriculturii am introdus instrumente de sprijin, dând drumul la programe cunoscute şi făcute cu multă strădanie, dar pline de satisfacţie, pentru că aceste programe şi-au atins ţinta”.
De asemenea, oficialul a avut un mesaj pentru reprezentanţii retailerilor din România, care promovează produsele româneşti pe rafturile magazinelor.
„Vreau să dau salutul de respect tuturor acelora care aduc pe masa fiecărui consumator hrana zilnică, tuturor făuritorilor de hrană, fermierilor români, acelora care lucrează în câmp deschis, în spaţiile zootehnice, în unităţile de procesare a produselor agroalimentare şi, nu în ultimul rând, celor are facilitează drumul de la producător spre consumator printr-un comerţ civilizat, atitudine corectă şi sprijin susţinut pentru a avea satisfacţia dublă – aceea de a consuma ceea ce produci, realizând astfel acel lanţ al interesului existenţei umane. Astăzi, timpul nu îmi este prieten, nici duşman, ci doar partener într-un drum al interesului pe care îl am la nivelul ţării. Peste câteva ore, avem o întâlnire la Braşov care se cuplează foarte bine în conţinut şi în preocupare cu cea de astăzi. M-am bucurat foarte mult că dumneavoastră aţi pilotat pe acest drum al interesului, să puneţi pe lanţul de distribuţie produsele româneşti, care au valoare, dând acest spaţiu de comercializare şi puneţi în faţa consumatorului aceste minunate produse pe care le face România. Noi ne-am întâlnit cu retailerii de multe ori şi am purces la un schimb de informaţii, punându-ne deopotrivă unii în situaţia celorlalţi. Sunt multe exemple care pot confirma cele spuse de mine. Fiecare lanţ comercial cu dimensiunea lui de afaceri are spaţiul propriu în care promovează iniţiative susţinute de Ministerul Agriculturii şi care au putut intra în spaţiul acesta al consumatorului cu dragul de întâlni cu astfel de produse. În ultimii doi ani, retailerii, împreună cu producătorii, şi-au dat mâna pentru a promova programe ca: „Drag de România’, „Direct de la producător’, „D-ale noastre’, „Dor de gust’, „Tu produci, noi te susţinem’, „Cămara noastră’, „Vreau din România’ sau „Gusturi româneşti'”, a menţionat Daea.
Ministrul Agriculturii a participat, miercuri, la cea de-a VI -a ediţie a RetailArena, un eveniment care se adresează atât marilor lanţuri de retail, magazinelor online, cât şi furnizorilor de servicii, specialiştilor în logistică şi marketing, proprietarilor de spaţii comerciale şi producătorilor din FMCG (Fast Mover Consumer Goods – Bunuri de Larg Consum). AGERPRES