Marius Bodea anunţă că îl dă în judecată pe primar pentru gradul de poluare din oraş

Deputatul Marius Bodea, împreună cu mai mulți liberali, consilieri locali și județeni, au organizat astăzi o conferință de presă pe pietonalul Ștefan cel Mare şi Sfânt, chiar în fața Primăriei Iași, pentru a trage un semnal de alarmă cu privire la nivelul ridicat de poluare din oraș. Conferința de presă vine în contextul în care AirVisual, o companie elvețiană independentă, plasează Iaşul pe locul 27 în Europa din 930 de oraşe din Europa analizate și pe locul întâi în România în topul celor mai poluate orașe. Topul a fost realizat în baza înregistrărilor din 2018 al celui mai periculos indice de poluare pentru oraşe (PM2,5 aşa-numitele „particule fine“ ce provin mai ales din arderea combustibililor). ”Am ales să protestăm în fața Primăriei, pentru că aici se găsesc cauzele pentru situația dramatic în care a ajuns orașul Iași în privința poluării, dar și rezolvarea acestei situații dramatice. Primăria, prin lege, este prima instituție chemată să implementeze măsurile de reducere a poluării”, a spus Marius Bodea.Deputatul liberal a maiprecizat că de ani de zile atrage atenția cu privire la flagelul poluării, însă cei de din conducerea Primăriei nu au întreprins nicio acțiune concretă. ”Spun de ani de zile că suntem un oraș extrem de poluat, așa arătau toate măsurătorile, dar o simțeam toți și pe pielea noastră aici,în Iași. O grămadă de afecțiuni respiratorii, statistici de îmbolnăviri alarmante, praf peste tot. Am spus de ani de zile, din momentul în care se mai putea face ceva, că vom ajunge cel mai poluat oraș din România, însă locatarul de aici, Chirica, și orchestra sa PSD-ALDE,făceau miștocăreală pe subiect și o tot dădeau că e un atac politic. Și ieșenii continuăsă fie otrăviți la propriu, complet neajutorați în fața tăvălugului nepăsării, a indolenței, a sfidării   conducerii Primăriei, a caracatiței mafiote din urbanism, care a distrus pas cu pas tot ce mai era colț verde în oraș, care încearcă de ani de zile să pună mâna pe parcurile din oraș, aici doar voturile PNL fiind cele care le-au stricat combinațiile”, a spus Bodea. Deputatul liberal a mai spus că primarul, în loc vină cu o serii de soluții concrete, a dat dovadă de ”zeflemea politică”, aruncând vina pe posesorii de autoturisme second-hand, pe Dragnea sau pe norii de praf din Ucraina. ”Ideea răscumpărării mașinilor maivechi de zece ani nu are nicio bază legală, iar aruncatul vinei pe Dragnea că avem cel mai poluat oraș al României e hilară, de parcă Dragnea e primarul Iașului. Iașul este locul 11 în România ca număr de mașini înmatriculate anul trecut şi nu e Dragnea primarul Iașului, ci este Chirica, cel care, e adevărat, a fost pus personal de Dragnea candidat al PSD la Primăria Iași. Pentru aceste răspunsuri în bătaie de joc ne aflăm astăzi aici, să ne arătam indignarea. Am contactat o casă de avocatură și îl voi da în judecată pe acest primar iresponsabil, pentru că mă otrăvește pe mine, pe copilul meu şi pe părinții mei, și voi pune la dispoziție, cu titlu gratuit, acțiunea de chemare în judecată pentru toți ieșenii care vor să dea Primăria în judecată pentru acest motiv”, a mai spus liberalul.

Dintre soluțiile prezentate de Marius Bodea, amintim:

  1. transport public metropolitan pentru zecile de mii de ieşeni care vin din proximitatea oraşului cu maşinile la muncă în Iaşi;
  2. realizarea de spaţii de tip „Park&Ride“ (P&R), menite să oprească la periferie maşinile celor care sunt nevoiţi să ajungă în localitate. Aceste sisteme de transport intermodal trebuie să fie legate de conexiuni cu mijloace de transport precum autobuz, troleibuz, tramvai.
  3. autobuze electrice ce pot fi achiziţionate prin fonduri UE sau elveţiene, așa cum a făcut Clujul;
  4. înverzirea tuturor pârloagelor înnămolite, lăsate acum de izbelişte în toate cartierele Iaşului;
  5. crearea unui mare “plămân” verde pe o suprafaţă de 60 ha în C.A. Rosetti, soluție pe care am propus-o de 2 ani și de-abia la finalul anului trecut a fost introdus proiectul pe ordinea de zi;
  6. scoaterea traficului greu din oraş prin lobby puternic la Bucureşti pentru şoseaua de centură;
  7. protecţia corespunzătare a şantierelor publice sau private și Poliția Locală să își facă treaba și să verifice dacă se respectă Regulamentul privind respectarea condiţiilor de protecţia mediului în timpul executării lucrărilor de construcţii în Municipiul Iaşi, nu să păzească șantierele ”demolatorilor” imobiliari.
  8. interzicerea construcţiilor pe spaţii verzi şi răscumpărarea terenurilor de către Primărie;
  9. obligarea tuturor dezvoltatorilor imobiliari la amenajarea unui număr de minim 10 mp spațiu verde pentru fiecare locatar;
  10. magistrale pentru biciclete pentru încurajarea transportului alternativ;
  11. stimularea achiziţiei de autoturisme electrice prin instalarea de multiple staţii publice pentru încărcare  și asigurarea gratuității locurilor de parcare pentru posesorii de autoturisme electrice sau hibrid;
  12. interzicerea împrăştierii de material antiderapant ce conţine nisipuri şi levigabil şi folosirea doar de degivranţi ecologici;

”Aşadar, soluţiile trebuie să fie un pachet de acţiuni, nu măsuri politicianiste prin care găsim vinovaţii în altă parte sau idei fantasmagorice precum răscumpărarea autovehiculelor mai vechi de zece ani, pentru care nici măcar nu există cadru legal!”,a mai spus deputatul. (E.M.)