Trecerile de pietoni de pe Drumul European 583, care face legătura între municipiul Iaşi şi localitatea Valea Lupului, vor fi semaforizate şi amenajate cu insule de refugiu pentru pietoni, în paralel cu construcţia de alveole pentru staţiile mijloacelor de transport în comun. Acestea sunt doar câteva dintre măsurile convenite de membrii Consiliului Consultativ pentru Siguranţă Rutieră în cadrul şedinţei de astăzi, desfăşurate la sediul Prefecturii, care a avut ca temă problemele de trafic de pe raza județului Iași. „În urma discuțiilor anterioare, printr-un parteneriat încheiat între Primăria municipiului Iași și Primăria Valea Lupului s-au identificat soluții pentru o serie de măsuri imediate. Astfel, în câteva luni vor fi amenajate încă nouă alveole pentru stațiile de transport în comun, cinci pe partea municipiului Iași și patru pe partea comunei Valea Lupului, iar trecerile de pietoni urmează să fie semaforizate și amenajate cu insule de refugiu, prioritară fiind siguranța pietonilor. O altă măsură care va fi implementată în perioada următoare vizează iluminatul suplimentar al trecerilor de pietoni. „Chiar dacă au existat voci precum că semaforizarea trecerilor de pietoni va afecta fluența traficului auto, consider că siguranța și viața pietonilor este cea mai importantă. Evident, pe termen lung, cea mai bună soluție rămâne construirea de pasarele pietonale, investiții care vor conduce și la fluidizarea traficului auto. În acest sens urmează să fie realizat un studiu care să stabilească dacă și unde pot fi construite aceste pasarele și apoi, tot printr-un parteneriat între cele două primării, să se identifice sursele de finanțare”, a declarat prefectul Marian Şerbescu. Reamintim că, în ultima perioadă, mai mulţi cetăţeni din Valea Lupului au protestat, deoarece drumul european care străbate localitatea are amenajate prea puţine treceri de pietoni, motiv pentru care în zonă se produc frecvent accidente, uneori cu consecinţe tragice. De asemenea, locuitorii din Valea Lupului au cerut cu insistenţă autorităţilor locale amenajarea unor pasarele care să traverseze drumul, solicitarea lor rămânând până la această oră fără răspuns. Anual, pe DE 583 se produc numeroase accidente, soldate cu morţi şi răniţi, din cauza lipsei trecerilor de pietoni şi a semnalizării necorespunzătoare a acestora. Şoseaua care face legătura între Iaşi şi Roman mai este cunoscută, din această cauză, şi ca „drumul morţii”, ca urmare a numărului mare de accidente soldate cu final tragic. În ceea ce privește traficul din municipiu, reprezentanții Primăriei Municipiului Iaşi au precizat că se află în lucru un studiu realizat de Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” vizând fluidizarea circulației, prin înființarea de sensuri unice, amenajarea benzilor unice pentru transportul în comun sau construirea celor două pasarele din Podu Roș. Pe termen lung, este necesară dezvoltarea transportului în comun pentru a oferi un serviciu civilizat și schimbarea mentalității cu privire la utilizarea acestui tip de transport. Totodată, este nevoie de amenajarea de noi piste pentru bicicliști pentru a promova deplasarea cu bicicleta. Un alt subiect dezbătut în cadrul întâlnirii l-a reprezntat implicarea societății civile în ceea ce înseamnă educația rutieră în școli. „Asociația pentru Protecție Rutieră WorldStreet a desfășurat mai multe astfel de activități, iar în ședința de astăzi s-a discutat și propunerea Clubului Sportiv XS Motorsport Iași de a încheia un protocol cu mai multe instituții publice pentru a organiza întâlniri pe teme rutiere în unitățile de învățământ din județul Iași. Aportul organizațiilor neguvernamentale în acest domeniu este deosebit de important pentru noi, prin prisma organizării unor cursuri de educație rutieră sau prin elaborarea unor propuneri concrete aplicabile pentru îmbunătățirea condițiilor de trafic”, a subliniat prefectul Marian Şerbescu. (E.M.)