Breaking News

Stelian Fedorca (ANFPI): Pornim o campanie permanentă pentru învăţământul profesional

Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Formarea Profesională Iniţială în Sistem Dual (ANFPI), Stelian Fedorca, a declarat joi, la Oradea, că instituţia pe care o conduce va demara o campanie naţională permanentă pentru învăţământul profesional dual.

„Noi începem o campanie de informare care va fi permanentă, inclusiv cu spoturi la televizor, în rândul părinţilor, această campanie de promovare, de consiliere şi sprijin, vom începe cu elevi de clasa a şasea şi a şaptea, de-a lungul întregului an. Aceste campanii nu vor fi doar în perioada de promovare a ofertelor, ci vor fi constante. Am semnat contracte de colaborare cu centrele judeţene de resursă şi asistenţă educaţională, pentru a trimite către părinţii copiilor chestionare din care noi să vedem ce strategie aplicăm pentru a-i determina să îşi trimită copiii spre şcoala profesională”, a declarat, în conferinţă de presă, Stelian Fedorca.

Preşedintele ANFPI, instituţie înfiinţată administrativ în ianuarie 2019, a fost invitat joi să participe la o întâlnire cu reprezentanţi ai mediului de afaceri bihorean, la care au confirmat prezenţa 56 de întreprinzători, din companii mici, mijlocii şi mai ales mari. Organizatorul evenimentului a fost Asociaţia Firmelor Bihorene (AFB), cu scopul de a le prezenta avantajele acestor şcoli în sistem dual, inclusiv pentru accesarea de proiecte europene.

„Avem şi un site, strategia va fi făcută publică, şi avem mai multe tipuri de activităţi începute, în special de consiliere a părinţilor de a-şi îndruma copiii spre şcoala profesională, de a realiza o bază de date cu toţi agenţii economici care doresc şi agenţii economici care sunt sceptici. În acelaşi timp vom urmări îndeplinirea condiţiilor din contractele de practică şi adaptarea actelor normative, îmbunătăţirea acestora, cu elemente noi, astfel încât acest sistem profesional în sistem dual, această formare profesională şi aceste şcoli profesionale să devină un proces ireversibil”, a menţionat Fedorca.

Potrivit acestuia, există o singură şcoală profesională cu personalitate juridică în Braşov. În acest sens, Fedorca a avut miercuri o discuţie la Cluj unde Inspectoratul şcolar va începe demersurile pentru înfiinţarea unei şcoli profesionale în sistem dual, acelaşi lucru fiind discutat şi cu inspectorul şcolar general de la Bihor.

„Există o deschidere din partea autorităţilor fără de care nu se poate, sprijin din partea agenţilor economici, iar din partea Autorităţii pentru Învăţământ Dual tot ce înseamnă sprijin la nivel legislativ. Noi putem să iniţiem acte legislative, hotărâri de guvern, facem propuneri, fiind în coordonarea primului-ministru şi în subordinea Secretariatului general al Guvernului,” a spus acesta.

Preşedintele ANFPI a subliniat că, pentru a creşte numărul unităţilor şcolare în sistem dual, este nevoie de implicarea autorităţilor locale şi a mediului de afaceri, după care să se solicite Inspectoratului Şcolar înfiinţarea claselor respective, cu condiţia asigurării condiţiilor de cazare şi masă. Prin ordin de ministru se obţine, ulterior, personalitatea juridică.

„Pentru ca acest sistem să reprezinte un beneficiu pentru toate companiile, inclusiv pentru IMM-uri, e nevoie ca asociaţiile patronale să intervină şi să asigure o plasă de siguranţă. Acest rol al asociaţiilor patronale trebuie să fie activ şi implicit, şi să capete un caracter formal, adică în toate contractele încheiate cu şcolile unde noi avem clase, AFB este cosemnatar, este parte contractantă, pentru că atunci când o firmă nu îşi mai permite să continue, nu şcoala est aceea care caută o altă companie, ci asociaţia patronală”, a spus Dan Octavian, preşedintele AFB.

Un alt aspect important subliniat de preşedintele AFB a fost faptul că este bine de ştiut că şcolile profesionale pot trece oricând în sistem dual, dacă îndeplinesc toate condiţiile necesare.

În judeţul Bihor s-a început, în 2016, cu şapte clase profesionale în sistem dual, în anul următor s-a dublat, pentru ca în prezent să numere 31 de clase în sistem dual.

„Faptul că în trei ani de la şapte clase solicitate de agenţii economici s-a ajuns la 31 de clase înseamnă că acest sistem este căutat, are avantaje şi agenţii economici au observat că este o alternativă pentru a-şi asigura afacerea”, a spus Fedorca. AGERPRES