Printr-un proiect de ordin publicat pe site-ul Ministerului Sănătății, se propune schimbarea regulilor privind auzul pentru permisele de conducere auto, prin modificarea Ordinului ministrului sănătății nr. 1.162/2010 pentru aprobarea Normelor minime privind aptitudinile fizice și mentale necesare pentru conducerea unui autovehicul.
Totodată, prin noul act ar urma să se schimbe și modelul de fișă de examinare medicală pentru obținerea sau reînnoirea permisului de conducere.
În textul aflat în vigoare la această dată, Ord. m. s. nr. 1.162/2010 prevede reguli în privința auzului doar pentru conducătorii auto din grupa 2 (grupele C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 și D1E, adică șoferii profesioniști). În prezent, aceștia pot obține sau își pot reînnoi permisele numai cu avizul unei unități de asistență medicală autorizate. Textul actual mai prevede că „Se acordă o atenție deosebită examinării medicale, ținându-se seama de posibilitățile de compensare”.
Textul nou preia prevederile existente pentru grupa 2, dar le detaliază. Astfel, parametrii funcționali care ar trebui să fie respectați în situația examinării medicale ar fi următorii: „Media pragurilor auditive pe audiograma tonală în câmp liber pentru 500, 1.000, 2.000 și 4.000 Hz să fie mai mică de 40 dB HL pentru fiecare ureche în parte și pentru fiecare ureche hipoacuzică cu corecție protetică adecvată. În situația în care există limite medicale pentru reabilitarea hipoacuziei pentru una din urechi, condiția minimă este să se respecte pragul maxim de 30 dB HL în câmp liber, pentru urechea mai bună, cu corecție protetică adecvată”.
Din nota de fundamentare a proiectului de ordin aflăm că această variantă a fost redactată ținând seama de solicitările Asociației Naționale a Surzilor din România și ale Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării. Totodată, a fost solicitat punctul de vedere al Comisiei de otorinolaringologie a Ministerului Sănătății, iar specialiștii au stabilit parametrii funcționali de respectat la eliberarea permisului de conducere.
Noul text prevede că „Solicitanții care prezintă hipoacuzie profundă bilaterală care nu poate fi corectată la nicio ureche pot fi încadrați doar în grupa 1, dacă vehiculul dispune de oglinzi mai mari și de echipament de conversie a alertei sonore în alertă vizuală – semnal luminos intens pe bord care atrage atenția șoferului asupra unui eveniment în trafic sau a unui risc de coliziune cu mașinile de intervenție dotate cu generatoare de semnale acustice”.
În plus, prin noul proiect ar urma ca toți șoferii să se încadreze în regula de mai sus, indiferent de grupă (deci sunt incluși și șoferii așa-zis amatori). În cazul în care prezintă hipoacuzie profundă bilaterală ce nu poate fi corectată, ei vor putea conduce doar autovehicule cu oglinzi mai mari și echipament de conversie a alertei sonore în alertă vizuală.
Nu se specifică însă dacă această condiționare va fi înscrisă în carnetul de conducere, însă este cert că ea va afecta o parte din actualii deținători de carnet de conducere, care nu își vor putea reînnoi permisul decât cu condiția modificării autovehiculelor în sensul proiectului de ordin.
Nota de fundamentare nu prezintă însă date referitoare la necesitatea unei asemenea prevederi – de pildă, numărul de accidente în care sunt implicați șoferi din grupa 1 (amatori) cu hipoacuzie profundă bilaterală necorectată.
Totodată, proiectul de ordin actualizează modelul de fișă de examinare medicală a candidaților pentru obținerea permisului de conducere din grupele 1 și 2, precum și a conducătorilor de autovehicule care solicită reînnoirea permisului de conducere auto.
Vechiul model (în vigoare în prezent) – fișa de consultații medicale tip A(B) pentru conducătorii de autovehicule – a fost aprobat prin Ordinul ministrului sănătății și al ministrului de interne nr. 57/2.075/1983 pentru aprobarea Normelor privind examinarea medicală a conducătorilor de autovehicule și a persoanelor care doresc să obțină permis de conducere, precum și stabilirea unor măsuri pentru organele sanitare și organele de miliție în scopul prevenirii accidentelor de circulație generate de cauze medicale, cu modificările și completările ulterioare.