Festivalul Internaţional de Film Transilvania

Play

Cele mai aşteptate premiere şi cele mai apreciate filme româneşti ale anului vin la cea de-a 18-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Transilvania care se desfăşoară în perioada 31 mai – 9 iunie la Cluj, unde în cadrul Zilelor Filmului Românesc vor fi proiectate 37 de producţii semnate de regizori autohtoni.

La Zilele Filmului Românesc vor fi proiectate 15 lungmetraje, multe dintre ele debuturi regizorale, şi 22 de scurtmetraje.

„Autorii lor vor fi prezenţi la Cluj alături de sute de profesionişti din industrie pentru un maraton de cinema românesc, care include cinci titluri în premieră absolută şi o selecţie de filme premiate în marile festivaluri internaţionale. 23 de producţii concurează pentru cele trei premii ale secţiunii: lungmetraj, scurtmetraj şi debut”, arată organizatorii TIFF.

Regizorul Claudiu Mitcu revine în programul Zilelor Filmului Românesc, de data aceasta împreună cu Mihai Mincan, alături de care semnează ‘Emigrant Blues’: un road movie în 2 1/2 capitole, un documentar original inspirat de poveştile românilor plecaţi la muncă în Spania. Filmul va fi proiectat în premieră absolută în competiţia românească, la fel ca şi ‘Aresth, cel de-al doilea lungmetraj regizat de Andrei Cohn (Acasă la tata), despre un arhitect (Alexandru Papadopol) care este arestat în 1983 şi împarte celula cu un colaborator al Securităţii (Iulian Postelnicu).

Încă dezorientată după moartea tatălui său, protagonista debutului în regie al lui Radu Dragomir, ‘Mo’, ajunge împreună cu prietena ei din copilărie în dormitorul profesorului la care tocmai a ratat un examen. Proiectul a fost selecţionat încă din faza de lucru la Sarajevo, în 2017, în programul secţiunii CineLink, iar acum este gata să-i şocheze pe spectatorii TIFF, în premieră absolută pe marele ecran. Din distribuţie fac parte Răzvan Vasilescu, Dana Rogoz şi Mădălina Craiu.

„Munteni, bănăţeni, ardeleni, unguri, tătari, saşi, germani sau evrei, cu toţii reuşim, cumva, să trăim împreună între graniţele ce definesc România. Regizorul Şerban Georgescu încearcă în documentarul ‘Jurnalul familiei – Escu’ să desluşească modul în care istoriile individuale se suprapun peste istoria colectivă a românilor, căutând răspunsuri împreună cu Ioana Pârvulescu, Mihaela Miroiu, Sorin Ioniţă, Stelian Tănase, Theodor Paleologu, Vintilă Mihăilescu şi ajutat de imagini din arhive personale”, arată comunicatul menţionat.

Prima proiecţie oficială a filmului va avea loc la TIFF, în cadrul Zilelor Filmului Românesc, în afara competiţiei, la fel ca premiera mondială ‘Parking’, cel mai recent lungmetraj regizat de Tudor Giurgiu şi filmul care va deschide cea de-a 18-a ediţie TIFF, în Piaţa Unirii din Cluj-Napoca. Povestea bazată pe romanul ‘Apropierea’, scris de Marin Mălaicu-Hondrari, urmăreşte aventurile unui poet (Mihai Smarandache) care emigrează ilegal în ţara în care va descoperi marea iubire, dar şi durerea depărtării de casă.

O surpriză pentru cinefili va fi cea mai recentă producţie a regizorului Corneliu Porumboiu, proiectată la TIFF imediat după premiera mondială de la Cannes. În ‘La Gomera’, un poliţist român implicat în trafic de droguri ajunge pe insula omonimă din Spania pentru a învăţa El Silbo, un limbaj fluierat folosit de localnici, crucial pentru succesul operaţiunii.

‘Monştri’, debutul regizorului Marius Olteanu este şi singurul titlu românesc aflat în competiţia românească şi în cursa pentru Trofeul Transilvania. O poveste de dragoste despre compromis, presiuni sociale şi revelaţii dureroase din viaţa unui cuplu, filmul de-o admirabilă rigoare formală va putea fi urmărit la TIFF pentru prima dată în România, după ce a fost prezentat în premieră în secţiunea Forum a Berlinalei din acest an şi distins cu Marele Premiu la Sofia. Premiată pentru cea mai bună regie la Festivalul de la Varşovia, Anca Damian co-semnează, alături de Lia Bugnar, şi scenariul la ‘Moon Hotel Kabul’, cu Florin Piersic Jr. în rolul unui jurnalist de investigaţie a cărui viaţă este complet dată peste cap de moartea misterioasă a femeii cu care avusese o aventură de-o noapte.

De succes în circuitul festivalier s-a bucurat şi ‘Alice T’., cel mai recent film regizat de Radu Muntean, o poveste despre relaţia complicată a unei fete cu mama sa adoptivă, pe fondul unei adolescenţe zbuciumate şi a unei sarcini pe care eroina intenţionează să o păstreze. Filmul a fost lansat anul trecut la Locarno, unde protagonista, Andra Guţi, a primit Premiul pentru cea mai bună actriţă.

La limita dintre realitate şi ficţiune, ‘Un prinţ şi jumătate’, în regia Anei Lungu, spune povestea a trei prieteni nonconformişti a căror relaţie este pusă în pericol de moartea celui de-al patrulea membru al grupului. Protagoniştii sunt Marius Manole, Istvan Teglaş şi Iris Spiridon – totodată coscenarista din viaţa căreia se inspiră povestea filmului, proiectat în 2018 la Sarajevo.

Inspirat din realitate este şi debutul duo-ului regizoral Cătălin Rotaru şi Gabi Virginia Şarga, cu drama ‘Să nu ucizi’, bazată pe scandalul dezinfectanţilor din spitalele româneşti şi prezentată anul trecut la Festivalul de la Varşovia.

Lansat recent, documentarul ‘Distanţa dintre mine şi mine’ (r. Mona Nicoară şi Dana Bunescu) explorează fricţiunea dintre memoria personală şi arhiva oficială, construind un portret viu al poetei avangardiste Nina Cassian. Cel de-al doilea documentar din competiţia românească, Timebox este debutul Norei Agapi, bazat pe cea mai amplă arhivă personală de peliculă din România. Tatăl regizoarei, fotograful şi operatorul ieşean Ioan-Matei Agapi, a surprins momente-cheie ale Epocii de aur şi imagini din istoria familiei în kilometri de peliculă, iar astăzi se confruntă cu indiferenţa statului care îl evacuează din imobilul în care a trăit o viaţă întreagă. Filmul a fost distins, în 2018, cu Premiul pentru cel mai bun documentar la Festivalul de la Jihlava.

Selecţia Zilelor Filmului Românesc e întregită de 22 de scurtmetraje, multe dintre ele realizate de clujeni sau de absolvenţi ai Facultăţii de Teatru şi Film, Universitatea Babeş-Bolyai. AGERPRES