Medicii de familie din întreaga țară au ajuns la limita suportabilității. Numărul și complexitatea problemelor fundamentale cu care se confruntă sistemul medical sunt depășite ca nivel de suportabilitate de chinul zilnic prin care trec mii de medici de familie, încercând să își facă datoria. Sistemele informatice pe baza cărora ar trebui să se stabilească relația dintre prestatorii de servicii (medicii de familie), asigurător (Casa Națională de Asigurări de Sănătate) și beneficiar (pacientul român) funcționează cu sincope atât de mari, încât mai curând se poate spune că nu funcționează. Medicii de familie trebuie să facă ture de noapte ca să valideze documentele. Având în vedere această situaţie, medicii de familie solicită imperativ rezolvarea problemelor informatice și adaptarea normelor de activitate la ritmul de funcționare a sistemului. “Toate efectele negative ale acestei situații se răsfrâng în primul rând asupra pacienților, prin prelungirea timpului de așteptare. Disfuncționalitățile sistemului creează probleme insurmontabile medicului de familie, atât la nivel birocratic cât și în comunicarea cu pacientul. De exemplu, documentele emise la un cabinet de medicină de familie (bilet de trimitere, rețetă electronică) trebuie validate în termen de maximum 72 de ore, însă au fost situații în care pe o perioada de trei zile sistemul a funcționat adunat două, trei ore. Mulți dintre medicii de familie se trezesc noaptea pentru a valida documentele de peste zi, sperând că sistemul este mai accesibil în această perioadă a zilei. Tot în această perioadă a zilei, medicii de familie încearcă și dacă au noroc reușesc să facă raportările lunare obligatorii către CNAS”, se arată într-un comunicat emios de Biroul Executiv al Societăţii Naţionale a Medicilor de Familie (SNMF). Potrivit semnatarilor documentului, sistemul informatic a funcționat de nota 0,33. “Pentru că semnalele intense transmise în ultimii ani despre aceasta situație au rămas efectiv fără răspuns, medicii de familie au început luna trecută, pe 10 mai, o monitorizare internă a sistemului. Practic, medicii au acordat zilnic note funcționării sistemului. Spre surprinderea tuturor, sistemul a avut o aparentă revigorare în perioada imediat ulterioară lansării publice a acestui mecanism de monitorizare, dar s-a prăbușit lamentabil după o săptămână de la alegerile europarlamentare. Astăzi, exact la o lună de la lansarea monitorizării, sistemul SIUI a obținut media 0,33. Sistemul Cardului National de Asigurări Sociale de Sănătate (CEAS) a costat peste 87,6 milioane lei fără (TVA) și a fost implementat de HP Romania și Novensys Corporation, având ca subcontractant pe SIVECO Romania; contractul a fost atribuit în luna aprilie 2012. “Contractul de servicii privind implementarea prescripției electronice (SIPE), in valoare de peste 36,2 milioane lei fără TVA, a fost atribuit în 2012 către HP România. În 31 martie 2017 s-au mai cheltuit 7,6 milioane de lei, fără TVA, pe un contract în care SIVECO se angaja să asigure mentenanța și suportul tehnic pentru softul care integrează toate informațiile la nivelul Casei, sistem dezvoltat tot de SIVECO odată cu SIUI. Până în acest moment, nicio persoană și nicio instituție nu au fost făcute responsabile pentru modul ineficient în care au fost cheltuiți banii publici în acest proiect”, subliniază, în încheiere, medicii de familie din România, reuniţi în cadrul SNMF. (E.M.)