Primăria municipiului Iaşi a semnat contractul de lucrări pentru proiectul care prevede reabilitarea infrastructurii de tramvai pe tronsonul cuprins între intersecțiea Bucșinescu – bulevardul Tudor Vladimirescu – intersecțiea Calea Chișinăului. Câştigătoare a licitaţiei a fost desemnată asocierea Conest SA Iași – Mari Vila Com SRL București. Valoarea lucrărilor este de 28,9 milioane de lei, fără TVA, iar durata de execuţie a lucrărilor de 24 de luni. “Este vorba despre reabilitarea şi modernizarea unui tronson de cale de rulare în lungime de 2,5 kilometri, refacerea şi acoperirea peroanelor pentru călători, precum şi refacerea podului peste râul Bahlui din Tudor Vladimirescu Finanțarea va fi asigurată prin intermediul Programului Operațional Regional (POR) – Axa IV „Sprijinirea dezvoltării urbane durabile” – Obiectivul specific 4.1: Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă”, a declarat primarul Mihai Chirica, astăzi, într-o conferinţă de presă. Şeful municipalităţii a precizat că miercuri va fi predată constructorului documentaţia tehnică, urmând ca ulterior acesta să înceapă organizarea de şantier. Lucrările de reabilitare a liniilor de tramvai cuprind următoarele activități: execuția lucrărilor de construcții și instalații aferente liniei de tramvai intersecție Bucșinescu – bulevardul Tudor Vladimirescu – intersecție Calea Chișinăului (lungime: 2.444 metri – cale simplă de rulare), reabilitarea celor două peroane din stația Tudor Vladimirescu, reabilitarea podului Tudor Vladimirescu (suprafață: 1.196 metri pătrați), construirea a două stații de tramvai, precum și achiziționarea a șapte tramvaie noi. Concret, lucrările de construcții și instalații ale infrastructurii de tramvai prevăd realizarea elementelor componente necesare funcționării căii de rulare tramvai, infrastructură, suprastructură, aparate de cale, rețea fir, substații de redresare și modernizarea elementelor de siguranță circulație tramvai (semnalistică verticală și orizontală, modernizarea trecerilor de pietoni, crearea de facilități pentru persoane cu dizabilități). „Este o zonă de trafic ușor sugrumată de imposibilitatea utilizării zonei de cale de rulare din cauza diferenței de nivel dintre zona auto și zona cu tramvai. Pentru prima dată în Iași va fi introdusă o bandă dedicată pentru tramvai. Ea va fi delimitată fizic în teren cu butoni stradali solari. Aceștia nu vor împiedica depășirea în caz de urgență. Această soluție tehnică o vom aplica și la toate celelalte tronsoane de tramvai care urmează să fie reabilitate, mă refer aici la zona Târgu Cucu – Cinci Drumuri, Podu Roș – Țesătura și Doi Băieți – Dancu”, a precizat primarul. În urma finalizării acestui proiect, numărul pasagerilor transportați în cadrul sistemului de transport public modernizat va crește cu 1,53%. Totodată, prin această modernizare, nivelul gazelor cu efect de seră va înregistra o scădere anuală cu 0,25%. Tronsonul de cale de rulare propus constituie segmentul de legătură dintre zona campusului universitar Tudor Vladimirescu cu centrul orașului. În prezent, conform studiului de trafic realizat în anul 2013, rezultă că, anual, în Iași sunt 1.314.000 de persoane care circulă cu tramvaiul. (E.M.)