Breaking News

Centura de nord a municipiului Iaşi va avea statut de autostradă, promite Guvernul

În urma discuțiilor purtate vineri, 16 august, la Iaşi, cu premierul Viorica Dăncilă, asociațiile civice care militează pentru construcţia autostrăzii Est – Vest (Autostrada A8) au obținut promisiunea că Guvernul va propune CSAT ca Autostrada Unirii să fie declarată obiectiv strategic național. „În urma discuțiilor, care au durat circa o oră, premierul a promis că obiectivul integral al Autostrăzii Ungheni-Iași-Târgu Mureș va fi declarat de importanță națională, intrând în categoria infrastructurii critice, în cadrul următoarei ședințe a Consiliului Suprem de Apărare a Țării, care va avea loc în septembrie 2019. Resursele de finanțare pentru acest proiect sunt multiple: fonduri europene, bugetul statului, fonduri private”, se arată într-un comunicat de presă semnat de asociaţiile  Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, Moldova vrea Autostradă şi Împreună pentru A8. În cadrul întrevederii pe care au avut-o cu premierul, reprezentanţii asociațiile civice au ridicat problema sumelor insuficiente pentru revizuirea şi completarea studiilor de fezabilitate a autostrăzii. „Cel mai flagrant exemplu este legat de cei 200 de km între Târgu Neamț și Târgu Mureș, unde pentru completarea SF-ului s-au prevăzut doar 17.580.000 de lei. Ministrul Transporturilor susține că suma alocată aceasta va rămâne. În schimb, asociațiile civice sunt îngrijorate în legătură cu nivelul calitativ al studiului de fezabilitate făcut cu bani atât de puțini comparativ cu lungimea și complexitatea acestui segment (zonă preponderent montană)”, se mai arată în document. În contrapartidă la obiecțiile asociațiilor civice, reprezentanţii Executivului au prezentat proiectul centurii Iași (nord), la profil de autostradă, evaluată, conform unui studiu de fezabilitate mai vechi, la suma de 831.000.000 de euro pentru 17 km. „În opinia noastră, este vorba de cifre cu rol manipulator, mai ales că această sumă nu a fost vehiculată până acum, după cunoștința noastră, în spațiul public. Este responsabilitatea Ministerului Transporturilor să revadă calitatea SF-ului, să-l refacă potrivit prevederilor legale, să facă tot ceea ce trebuie pentru ca acest segment de autostradă să fie realizat cât mai repede și fără costuri inutile”, afirmă reprezentanţii celor trei asociaţii, care și-au exprimat îngrijorarea în legătură cu oportunitatea realizării tronsonului Iași-Târgu Neamț al A8 în Parteneriat Public-Privat (PPP). „Având în vedere istoricul acestei metode în România, există mari șanse ca PPP-ul să eșueze și în acest caz. Prim-ministrul Viorica Dăncilă a susținut că dacă PPP-ul eșuează în cazul tronsonului Iași-Târgu Neamț, se va merge pe soluția alocării de fonduri de la bugetul de stat și pentru acest tronson”, susţin reprezentanţii organizaţiilor non-guvernamentale. Asociațiile care militează pentru construcţia A8 au propus o soluție de deblocare a subproiectului Podul de la Ungheni, „ținut în loc” din motive de mediu, respectiv mutarea amplasamentului, însă Ministerul Transporturilor se opune acestei soluții, care este cea mai simplă variantă de deblocare a subproiectului. Tot în cadrul întrevederii pe care reprezentanţii asociaţiilor civice au avut-o, la sediul Prefecturii, cu premierul Viorica Dăncilă s-a convenit ca între acestea și Ministerul Transporturilor să continue dialogul, să existe un program de lucru, să existe întâlniri și discuții ori de câte ori va fi necesar.  Reprezentanții asociațiilor civice reafirmă că investițiile în infrastructura Moldovei sunt esențiale pentru ieșirea din izolare, pentru dezvoltare și pentru stoparea hemoragiei demografice. (E.M.)