Senatorul USR Dan Lungu a adresat o întrebare ministrului Transporturilor, Alexandru-Răzvan Cuc, în legătură cu starea drumurilor și proiectele de infrastructură aflate în lucru, la momentul actual, la nivelul județului Iași. În răspunsul său, acesta a menționat că la nivel județean există numai două proiecte de infrastructură şi anume varianta de ocolire a Municipiului Iași – Varianta Sud – Obiect 3 și Modernizarea DN 28 B Târgu Frumos – Botoșani. „Lucrările nu sunt însă începute pentru niciunul dintre proiecte. Primul proiect, cel al variantei de ocolire a municipiului Iași, a fost scos la licitație pentru proiectare și execuție până pe data limită de 19 august, însă lucrările vor începe numai după alte câteva luni, timp în care vor fi realizate evaluările tehnice și financiare ale ofertelor, iar Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) va reuși să contracteze ulterior o companie căreia să-i atribuie proiectarea și construirea șoselei de centură”, susţine senatorul ieşean, într-un comunicat de presă. Potrivit parlamentarului, în răspunsul său, mninistrul Alexandru-Răzvan Cuc a menționat că proiectul este finanțat doar din fonduri de la bugetul de stat, în timp ce al doilea proiect este finanțat din „fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor”. „În ceea ce privește cel de-al doilea proiect, conform reprezentanților CNAIR, în urma licitațiilor, au fost primite trei oferte, care se află în prezent în etapa de evaluare. Totodată, nici procedurile de obținere a finanțării nerambursabile nu au fost încă finalizate, astfel că până la startul propriu-zis al lucrărilor de modernizare vor mai exista câteva luni”, afirmă Dan Lungu. De menționat este însă și un alt proiect de infrastructură important, finanțat de această dată prin Programul Operațional Regional 2014 – 2020, anume Regiunea Nord – Est – Axa rutieră strategică 1: Iași – Suceava. La începutul lunii august, lucrările de execuție pentru realizarea lui au fost însă scoase pentru a doua oară la licitație, ca urmare a măririi bugetului necesar. Astfel că, până la începutul acestei luni, cinci firme au depus oferte pentru a implementa proiectul, ofertele lor urmând abia să fie evaluate. „Faptul că din întreaga Europă, în România s-au înregistrat în anul 2018 cele mai multe accidente ar trebui să ne facă să căutăm cât mai rapid soluții. La nivel local, cele mai multe accidente s-au înregistrat pe drumul european Iași – Târgu Frumos, iar faptul că încă nu am considerat modernizarea drumurilor periculoase din județ o prioritate o să conducă, cel mai probabil, către o statistică similară a anului 2019, dacă nu către una chiar mai rea. Birocrația în care proiectele de infrastructură sunt înglodate durează ani, iar colaborarea tuturor instituțiilor se petrece atât de lent, încât aproape că ne pierdem speranța că lucrările se vor petrece vreodată. Despre speranța pe care o avem cu toții în proiectul Autostrăzii Iași – Târgu Mureș aproape că nici nu-mi vine să mai vorbesc – o să ni se pară tuturor un miracol, atunci când lucrările propriu-zise vor începe”, a menționat Senatorul Dan Lungu. Dacă primul proiect menționat de Ministrul Transporturilor în răspunsul său are în vedere construirea a 6,77 de kilometri, valoarea contractului ajungând la 147.639.000 de lei, conform Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, modernizarea celui de-al doilea drum vizează reabilitarea a 71,512 de kilometri de drum, construcția unui pod nou și modernizarea unui număr de opt poduri deja existente. Valoarea totală a proiectului este, în acest caz, de 391.656.719,87 de lei. (E.M.)