Trei cercetători, doi americani şi un britanic, laureaţii Premiului Nobel pentru Medicină din acest an

Premiul Nobel în medicină și fiziologie pentru 2019  a fost atribuit în comun către trei cercetători, doi americani și un britanic pentru cercetări pentru cercetări privind cauzele hipoxiei, potrivit unui anunţ postat cu puţin timp în urmă pe pagina oficială de Twitter a Comitetului de acordare a Premiului Nobel. William G Kaelin, Gregg L Semenza și Sir Peter Ratcliffe împart premiul pentru lucrările privind modul în care celulele percep oxigenul și se adaptează la existența sau lipsa acestuia, conform anunţului făcut luni de Thomas Perlmann, secretar general al Comitetului Nobel de la Institutul Karolinska din Stockholm, Suedia. odul în care celulele se adaptează la modificarea nivelurilor de oxigen a fost multă vreme un mister. Premiul din acest an recompensează studiul care dezvăluie mecanismele moleculare care stau la baza modului în care celulele se adaptează la variaţiile cantităţii de oxigen disponibil. Atunci când organismul este lipsit de oxigen, apare o creștere a hormonului eritropoietină (EPO) – aceasta stimulează apoi producția de globule roșii, care transportă oxigen în interiorul corpului.

Laureații din acest an au găsit răspunsul privind modul în care o scădere a oxigenului declanșază acest răspuns în organism. Impactul descoperirii celebrate prin decernarea Nobelului din acest an este unul larg – ce privește răspunsul organismului la schimbarea nivelului de oxigen asociat la orice situație , de la exercițiile fizice până la dezvoltarea fetală. De asemenea, procesul celular dezvăluit de câștigătorii din acest an este implicat într-o serie de boli. De exemplu pacienții cu insuficiență renală cronică produc mai puțin EPO și, ca urmare, suferă adesea de anemie severă, iar în cazurile de cancer tumorile folosesc sistemul reglat cu oxigen pentru a declanșa dezvoltarea de noi vase de sânge, iar noile descoperiri pot duce la noi modalități de investigații pentru combaterea bolii. (sursa: www.360medical.ro)