Theodor Paleologu, candidatul PMP la alegerile prezidenţiale, şi-a prezentat, miercuri, „varianta scurtă” a programului său de preşedinte, în care propune, printre altele, reforma Constituţiei, alocarea a 2,5% din PIB pentru Apărare şi desfiinţarea inspectoratelor şcolare.
„Programul e structurat în jurul a 3 piloni, şi anume: Respect, Educaţie şi Performanţă. În pilonul ‘Respect’ intră o serie de teme precum reforma Constituţiei, (…) e vorba de o amplă dezbatere despre Constituţie, despre sistemul nostru politic. Apoi, tot în prima parte, vorbesc despre atribuţiile (…) preşedintelui, şi anume atribuţiile în materie de diplomaţie şi politică externă şi apărare, (…) vorbesc despre criza UE, despre viziunea privind UE, despre politica de securitate, despre toate aceste lucruri care ţin efectiv de ceea ce se numeşte în ştiinţa politică dimensiunea regaliană a preşedintelui”, a declarat Theodor Paleologu într-o conferinţă de presă.
Candidatul PMP propune „revizuirea Constituţiei în vederea acordării unor puteri sporite preşedintelui, astfel încât să dispună de mijloace pe măsura mandatului primit prin sufragiu universal – dizolvarea Parlamentului, înlocuirea prim-ministrului, convocarea de alegeri anticipate”.
Totodată, el vizează „reducerea numărului de parlamentari la 300 şi dezbatere publică privind tipul de parlament (monocameral sau bicameral) şi forma de guvernământ (republică sau monarhie)”.
O altă direcţie avută în vedere este cea legată de reformarea serviciilor secrete „prin adoptarea unor legislaţii care vizează activitatea acestora: legea privind activitatea de informaţii şi contrainformaţii, legile de organizare şi funcţionare a SRI şi SIE, legea privind statutul profesional şi de carieră al ofiţerilor de informaţii”.
Acesta doreşte şi „creşterea treptată la 2,5% din PIB a bugetului destinat Armatei, pentru dotarea cu armament performant şi organizarea unui minim antrenament civic, militar şi de prim ajutor pentru situaţii de criză”.
Paleologu vrea ca România să promoveze „ideea creării unei Agenţii de Informaţii Antiteroriste, având ca misiune prevenirea actelor de terorism pe teritoriul UE”.
El a adăugat că un al doilea pilon al programului său este reprezentat de educaţie.
„Consider că educaţia este alfa şi omega. (…) Reforma reală în educaţie începe cu cadrele didactice, e vorba de schimbarea stilului de predare. Nu contest că celelalte aspecte sunt foarte importante, chestiuni care ţin de buget, de organizare, de infrastructură şcolară, (…) dar cred că trebuie să spunem care este rostul educaţiei, şi anume formarea de indivizi autonomi. Or, pentru a forma indivizi autonomi este nevoie de un anumit tip de predare. (…) O mare problemă în ţara noastră este lipsa de interes a elevilor, lipsa de interes a studenţilor, faptul că profesorii nu încurajează autonomia intelectuală, autonomia elevilor şi studenţilor. Or, pentru mine, asta este o chestiune absolut fundamentală, e nevoie de o schimbare radicală de perspectivă, nu încă o reformă a educaţiei printre zeci, sute de alte reforme şi reformiţe făcute în materie, pe care doar cineva care ştie ce e aia să predea ştie să o facă sau să o iniţieze mai exact „, a spus Paleologu.
Tot la capitolul educaţie a prevăzut în programul său „încurajarea inovaţiei, a cercetării, acordarea de burse pentru elevii şi studenţii din Republica Moldova”.
El a punctat că viziunea sa pe tema educaţiei nu este una elitistă, adresată doar unei „Românii privilegiate”.
„Mă refer la faptul că trebuie asigurat accesul minimal la educaţie. De aceea, veţi vedea, punctul 4 este foarte novator, aş spune, şi anume constituirea unui corp de voluntari de profesori-misionari pentru clasele I-VIII care să fie remuneraţi mai bine (…) şi să predea în zone defavorizate (…) Avem nevoie de profesori de calitate în sate îndepărtate, în zone defavorizate şi chiar în cartiere defavorizate din marile oraşe. (…) Cred că avem mai multe Românii, România este spartă în bucăţi şi trebuie educaţie pentru fiecare dintre aceste Românii, nu doar pentru România urbană şi înstărită”, a completat Paleologu.
Candidatul PMP susţine şi „desfiinţarea inspectoratelor şcolare”, pentru că „aşa cum sunt acum, sunt foarte politizate”.
„De aceea, propun directorate regionale, pentru că sunt deasupra politicilor judeţene, reţelelor politice judeţene”, a mai spus el.
Paleologu a vorbit, referitor la cel de-al treilea pilon al programului său, cel privind meritocraţia şi performanţa, despre „eficienţa statului”.
„Preşedintele, ca şef al statului, trebuie să dea credibilitate statului, el însuşi trebuie să fie credibil, să dea un exemplu (…) pentru a face ca statul să fie credibil sau măcar să înceapă a fi credibil şi de aceea vorbesc de instaurarea meritocraţiei în aparatul de stat. Cu măsuri foarte clare, drastice, nu voi numi generali sau nu voi avansa în grad militari care şi-au fuşerit studiile sau şi-au măsluit diplomele sau şi-au plagiat doctoratele. (…) Trebuie redus numărul de secretari de stat, numărul de consilieri ai miniştrilor şi secretarilor de stat”, a mai declarat Paleologu.
Acesta a subliniat şi dimensiunea economică a programului său.
„Am convingerea că o Românie performantă înseamnă în primul rând o Românie prosperă, cu mai puţină birocraţie, cu mai puţine reguli (…). E nevoie de mai multă libertate economică şi, în acelaşi timp, de predictibilitate. Statul român nu e predictibil, se schimbă regulile, se schimbă legile (…) de la o lună la alta, de la o săptămână la alta. Amintiţi-vă cum a fost trecută OUG 114, modul cum a fost trecută această ordonanţă dezastruoasă spune multe despre impredictibilitatea şi lipsa de transparenţă în deciziile atât de importante care afectează economia”, a evidenţiat Theodor Paleologu. AGERPRES