Reprezentanţii societăţii civice solicită autorităţilor intensificarea demersurilor pentru realizarea autostrăzilor A8 şi A7

Reprezentanţii societăţii civile solicită factorilor de decizie de la nivel central intensificarea demersurilor în vederea începerii lucrărilor la autostrăzile A8 şi A7, care să unească Moldova de restul ţării. Astfel, într-o scrisoare deschisă semnată de Cătălin Urtoi, vicepreşedinte al Asociaţiei “Împreună pentru A8” şi Adrian Covăsnianu, vicepreşedinte al Asociaţiei “Moldova vrea autostradă”, adresată preşedintelui României, Klaus Iohhannis, premierului Ludovic Orban, deputatului Marius Bodea, preşedintele Comisiei de Transporturi din Camera Deputaţilor şi ministrului Mediului, Costel Alexe, se precizează că Moldova este singura regiune a României “lăsată intenționat ori nu fără oportunități reale de dezvoltare economică, din cauza izolării de restul țării și de Europa, prin lipsa unor autostrăzi”. “În zadar au sperat cei peste patru milioane de cetățeni ai acestei regiuni că după aderarea României la Uniunea Europeană vor putea avea un trai decent, căci de 12 ani sunt, de fapt, doar victime ale incompetenței factorilor implicați și ale deciziilor executive politice neinspirate. S-au scurs prea mulți ani în care Moldova nu a beneficiat de autostrăzi și drumuri naționale modernizate, care să facă legătura între județele acestei regiuni. Încă din luna mai 2007, au existat diferite tentative (eșuate) privind evaluarea tehnică și economică a proiectelor celor două autostrăzi ale Moldovei, A8 și A7, iar situația nu este nici astăzi clarificată din perspectiva fezabilității proiectelor. De neacceptat este că, în acest moment, stadiul proiectului Autostrăzii A8/Ungheni – Iași – Târgu Mureș este același ca în perioada 2011 – 2015, când Masterplanul General de Transport al României (MPGT) se afla în lucru. Pe lângă MPGT-ul aprobat de către Guvernul României și Comisia Europeană, este în vigoare și Legea 291/2018 (Legea Autostrăzii Unirii)”, afirmă semnatarii scrisorii.  “Nicio promisiune electorală cu privire la realizarea acestui obiectiv de importanță națională nu a fost concretizată de către niciun Executiv, din 2007 până în prezent. În aceste condiții, ținând cont și de cele mai recente declarații publice de susținere a acestor proiecte vitale pentru Moldova, formulate de către Președintele României, Excelența Sa Klaus Werner Iohannis, Prim-ministrul României, Ludovic Orban, și Președintele Comisiei Transporturi din cadrul Parlamentului României, deputatul Marius Bodea, vă solicităm respectuos să întreprindeți măsuri de urgentare a procedurilor privind demararea proiectelor de infrastructură menționate. De asemenea, vă transmitem propunerea de a accepta sprijinul unor specialiști din cadrul asociațiilor civice pe care le reprezentăm, în vederea asigurării derulării unei activități concrete în ceea ce privește realizarea obiectivelor amintite, prin menținerea unei comunicări directe și a unei coordonări eficiente în teren a acestor lucrări”, se arată în document. Astfel, pentru a putea beneficia de sprijinul în activitățile tehnice derulate în cadrul proiectelor de infrastructură, reprezentanţii societăţii civile consideră că sunt potrivite următoarele măsuri: numirea unei persoane din fiecare asociație, calificate din punct de vedere tehnic, pe posturi de consilieri ai Ministrului Transporturilor, respectiv ai Directorului General al CNAIR, cu scopul de a monitoriza, a raporta din teritoriu și a oferi soluții tehnice pentru implementarea principalelor proiecte din regiunea Moldovei şi, respectiv, înființarea unei Unități de Implementare a Proiectului (UIP) în ceea ce privește obiectivul de investiții Autostrada A8/Autostrada Unirii, care ar putea funcționa în cadrul Instituției Prefectului Județului Iași, având reprezentanți din partea Ministerului Transporturilor, Ministerului Finanțelor, Ministerului Mediului, Ministerului Fondurilor Europene, Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, CJ Iași, CJ Neamț, CJ Harghita și Agenției pentru Dezvoltare Regională Nord-Est. Unitatea va avea rol atât consultativ, cât și de monitorizare și urmărire tehnică a proiectului. (E.M.)