Cultura, industriile creative și antreprenoriatul: incompatibilitate sau perechea perfectă?

La finalul săptămânii trecute, la Iaşi au avut loc o serie de sesiuni pe tema antreprenoriatului cultural și în industriile creative, incluse în linia directorare CulturISe din cadrul programului „Iași – Capitala Tineretului din România 2019-2020”. Atelierele au avut loc la Centrul 1-2-3 Education și FabLab, și s-au desfășurat între orele 9:00 și 18:00. Printre facilitatorii acestor sesiuni se numără Oltița Cîntec – director artistic al Teatrului pentru copii și tineret „Luceafărul”, George Pleșu – directorul Galeriei de Artă Contemporană Borderline Art Space, și Lavinia German – lector univ. dr. La Facultatea de Arte Vizuale și Design Iași. De asemenea, au fost prezenţi si Tiberiu Teodor-Stanciu, architect şi fondator al atelierului Spre şi Oana Filip, Chief People Officer şi storyteller la Pixelgrade.Facilitatorii au prezentat o parte din avantajele și riscurile alegerii unei cariere în industriile creative, ilustrând prin prisma experienței proprii iluziile sau provocările impuse de monetizarea unor opere de artă. Otilia Chitic, designer de interior și co-fondator al galeriei de artă, cafenelei și spațiului de co-working “Meru”, a expus „Iluzii de clarificat în pregătirea ca antreprenoriat cultural”. Aceasta a afirmat în urma incheierii sesiunilor că tinerii trebuie să beneficieze în mod constant de astfel de comunicări, dar a apreciat și implicarea acestora în cadrul activității”, se arată într-un comunicat de presă al organizatorilor. „Mi-am adaptat discursul la vârsta și așteptările din lista pe care am primit-o din partea organizatorilor, și ținând cont că era ultima sesiune din cele două zile de lucru, pot spune că am primit chiar mai multe întrebări decât mă așteptam”, a afirmat Otilia Chitic.În cele două zile de activitate au fost prezenți elevi ai școlilor cu profil vocațional dar și teoretic, cu vârste între 16 și 19 ani, timp în care cele șase ateliere i-au pus în contact cu diferite abordări ale marketingului și administrării în domeniul artelor, cum ar fi arhitectura, pictura, teatrul, și au creat un context în care specialiștii și cei ce vor sa pornească pe un astfel de drum să creeze o legătură durabilă.  CulturISe este una dintre cele cinci priorități ale Programului „Iași – Capitala Tineretului din România 2019-2020” și are ca misiune promovarea produselor culturale ale Iașului către toți tinerii, exportul produselor culturale către tinerii din medii vulnerabile și cu acces limitat sau nonexistent la actul de cultură, și creșterea orizontului cultural al tinerilor. Proiectul este organizat de către Asociația Studenților Francofoni din Iași și Federația Organizațiilor Neguvernamentale de Tineret din Iași – FONTIS și finanțat prin legea 350/2005, din fonduri nerambursabile, de către Primăria Municipiului Iași. (E.M.)