Deputatul Marius Bodea, preşedintele Organizaţiei Municipale Iaşi a PNL, consideră că unica soluţie pentru reducerea poluării în oraş o reprezintă introducerea transportului de persoane gratuit. Pentru aceasta, liderul PNL susţine că este nevoie urgentă de modernizarea mijloacelor de transport în comun, respectiv de reintroducerea pe traseele din oraş a troleibuzelor, precum şi de achiziţionarea de tramvaie noi şi autobuze electrice. „Sistemul de management al traficului, inaugurat în luna martie 2016, după mai mulţi ani de întârziere şi pentru care s-au cheltuit peste 11 milioane de euro de la bugetul local, s-a dovedit a fi total ineficient atât în ceea ce priveşte numărul de accidente rutiere produse în municipiu, care a cunoscut o creştere de la 503 în anul 2014 la 660 în 2019 cât şi în privinţa gradului de poluare din oraş, care a înregistrat o creştere a depăşirilor valorilor normale ale particulelor PM 10 de la 76 în 2016 la 151 anul trecut. Este cât se poate de clar că acest sistem reprezintă un eşec, singurele „beneficii” ale sale fiind creşterea timpilor de aşteptare la semafoare, atât pentru şoferi cât şi pentru pietoni, precum şi majorarea tarifului de călătorie cu mijloacele de transport în comun, de la 2 lei la 2,5 lei”, a declarat Marius Bodea, vineri, într-o conferinţă de presă desfăşurată la sediul partidului. Potrivit acestuia, achiziţionarea de către Primărie a mijloacelor de transport în comun noi (troleibuze, tramvaie şi autobuze electrice) s-ar putea realiza cu bani de la Uniunea Europeană, în cadrul exerciţiului financiar 2021 – 2027 pentru componenta de Mediu. „Aceasta va fi, de altfel, prima măsură pe care o voi implementa în cazul în care voi câştiga alegerile pentru funcţia de primar al Iaşului”, a spus Marius Bodea, care în cadrul întâlnirii cu ziariştii a prezentat o analiză comparativă în privinţa eficienţei transportului în comun şi a reducerii poluării atmosferice între oraşele Iaşi şi Tallin – capitala Estoniei. „Ambele oraşe au aproximativ acelaşi număr de locuitori, respectiv 410.000 de persoane, şi cam aceeaşi suprafaţă. Însă, în timp ce la Iaşi, regia locală de transport în comun cheltuieşte anual 32 de milioane de euro (din care 20 de milioane de euro reprezintă subvenţii de la bugetul local) pentru funcţionare, la Tallin, societatea care se ocupă cu transportul public de persoane cheltuieşte doar 12 milioane de euro pentru a-şi putea desfăşura activitatea, deci cu 20 de milioane de euro mai puţin. În plus, la Tallin, transportul public este exclusiv electric, motiv pentru care poluarea atmosferică în acest oraş este una dintre cele mai reduse din Europa. Cred că Iaşul poate şi trebuie să urmeze exemplul capitalei Estoniei în domeniul transportului în comun şi nu numai”, a subliniat, în încheiere, deputatul Marius Bodea. (E.M.)